Gå til innhold

Medisin Budapest. Opptaksprøve.


Sofia093

Anbefalte innlegg

Jeg har nå begynt å lese til opptaksprøve til medisinstudiet i Budapest til høsten 2015. Leser også for å forberede kunnskapene mine i realfag til studiestart. I den forbindelse lurte jeg på om det er noen her som har tatt opptaksprøven, eller skal ta opptaksprøven som gjerne vil dele litt informasjon med meg. 

 

Hvis du har tatt opptaksprøven: 

- Hvilke bøker leste du for å forberede deg? 

- Hvor fant du informasjonen du trengte til å ta opptaksprøven? 

- Har du tidligere opptaksprøver eller notater som du ønsker å dele?

- Hvordan forberedte du deg til opptaksprøven, både skriftlig og muntlig del? 

- Hvor mange anbefalingsbrev sendte du inn med søknad? 

- Noen gode tips til skriving av motivasjonsbrev? Hva burde man fokusere på? 

 

Hvis du skal ta opptaksprøven i medisin i mars/juni: 

- Ønsker du å starte en kollokviegruppe med meg? Ønsker nemlig å dele kunnskap og diskutere ulike fremgangsmåter for lesing mot opptaksprøven.

- Hvordan har dere lagt opp lesingen, og hva skal dere lese frem til opptaksprøven? 

- Hva slags studieteknikker bruker dere? (flash cards, tankekart, diktafon, tegninger, leseteknikk osv.)

 

Min plan: 

- Les Biology av Solomon (brukes på pre-med i Ungarn)

- Les Fundamentals of general, organic and biological chemistry, Holum (brukes pre-med i Ungarn). 

- Prøve å skaffe så mange eksempler av tidligere opptaksprøver som mulig og løse disse. 

- Forstå og pugg alle temaer nevnt i emnelisten fra Semmelweis om hva som kommer på opptaksprøven. 

- Lese 4 timer 7 dager i uken frem til opptaksprøven. Les ekstra dagen før/etter hvis jeg ikke har mulighet for å lese en dag.

 

Eneste jeg ikke liker med opptaksprøven, noe som gjør at jeg føler meg uforberedt er at emnelisten er veldig spesifikk rettet mot biokjemi og biologi, men i et eksemplar av opptaksprøven stilles det spørsmål om emner som ikke er nevnt i emnelisten. F.eks. spørsmål om plassering av pacemaker. Noe som i seg selv er greit, men jeg vil gjerne vite akkurat hva jeg må lese til. Så hvis det er noen som har tatt opptaksprøven, hva slags emner innenfor medisin burde jeg lese meg opp på? Eventuelt, hva slags litteratur brukte dere? 

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere som har hatt en vellykket opptaksprøve :)

Endret av Sofia093
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer til å være aktiv i tråden frem til opptaksprøven i mars 2015, så hvis det er noen som kommer over denne tråden, når som helst, er det bare å skrive til meg. Enten her eller på PM. 

 

Skal poste linker og informasjon kontinuerlig som kan være greit å få med seg til opptaksprøven. Dette kan være alt fra tidligere opptaksprøver til youtubefilmer. Blir spesielt glad hvis noen poster flervalgsprøver som omhandler biokjemi eller biologi! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BØKER OG ANNEN LITTERATUR: 

 

- Solomon, Biology 8th edition (pre-med Ungarn, digital utgave): www.slideshare.net/nicolledb05/biology-solomon-berg-martin-8th-edition 

 

- Forberedelsesmateriale fra Pècs university, forskjellige emner: //aok.pte.hu/index.php?page=okt_anyag&nyelv=eng

 

 

TIDLIGERE OPPTAKSPRØVER ELLER EKSEMPELOPPGAVER:

 

- Bjørknes Høyskole har tre utdrag fra en tidligere opptaksprøve: www.bjorknes.no/hoyskole/studier_i_utlandet/sentral-europa/opptaksprover/

 

- 9 tidligere opptaksprøver m/løsning. 3 kjemi, 3 engelsk, 3 biologi: www.studyhungary.hu/index.php?pageID=35

 

 

EMNELISTE SEMMELWEIS: 

  • Evolution: chemical and biological aspects
  • Chemical background in Biology: Structure of atoms; Molecules – chemical bonds; Solutions; Chemical reactions; Inorganic constituents; Hydrocarbons; Organic compounds containing Oxygen or Sulphur; Organic compounds containing Nitrogen; Carbohydrates; Amino acids and Proteins; Lipids; Vitamins; Nucleic acids.
  • The cell and its organization (morphology and function): Prokaryotes (viruses, bacteria) and Eukaryotes (focus on cilia and flagella, cell wall, cell membrane, endoplasmic reticulum, Golgi, lysosome, mitochondrion, plast, ribosome, centriole, nucleus, nucleolus).
  • From cells to tissues of different structure and function (plant and animal tissues as well).
  • Cell division: mitosis and meiosis.
  • Anabolic and catabolic pathways regarding nucleic acids, proteins, carbohydrates, lipids (photosynthesis, bioenergetics included).
  • The physiology of living organisms: respiration, ingestion and digestion, excretion, circulation, endocrine and neural regulation, immunobiology, locomotion.
  • Reproduction and development of animals.
  • Genetics: Mendelian inheritance, human genetics.
  • Basic ethology.
  • Basic ecology (cycles of C, N, P, H2O included).

 

 

(Oppdateres underveis)

Endret av Sofia093
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...