Gå til innhold

Ensomhet


Anbefalte innlegg

   Hei. 

 

  Tanke om ensomhet dukket opp. 

 

  (Den utviklet seg til en lang og masete tekst og noe som jeg antakelig har hørt andre si på en bedre måte.  Men nå fant jeg liksom mine egne ord, så.)

 

    Det begynte ca med tanken om at jeg er ensom fordi grusomt unik og med høye krav til forståelse og kommunikasjon. 

 

  Av og til observerer jeg folk som virker veldig på bølgelengde og som om de får masse ut samtalen.  Samtidig som jeg føler at de misforstår og snakker forbi hverandre stadig vekk.  Uten å rette opp.  Som om de egentlig burde vært mer forvirra etterpå.  Ihvertfall hvis man bare tar hensyn til ordene.

 

  Who needs that.

 

  Men kanskje på en eller annen måte.  En ting de får ut av det er at de blir forsikret om at ganske grunnleggende forståelse og tillit finnes.  Og at det dermed ikke kjennes så nøye med de litt mer avanserte tankene de brakte til bordet, som de hadde pønsket ut i ensomhet. 

(Og grunnen til at jeg kan se misforståelsene utenfra, er at jeg ikke er forvirret av de følelsene som er det viktigste med utvekslingen.)

 

  Samtalen er en slags (på sett og vis fordummende) resett.  Man tviler på/glemmer det som er for avansert/subtilt til å bli forstått på.

 

  Jo oftere man resetter, jo færre kompliserte og unike oppfattelser dannes, jo mindre frustrerende å ikke bli perfekt forstått og jo lettere å føle samhørighet.

 

  Omvendt hvis man ikke prater så mye. 

 

  Jeg tror noe jeg vil frem til med dette er at. Kanskje det er iboende i alle sosiale utvekslinger et lite angrep på 'individualitet' eller hva man skal kalle det.  Bra og dårlige ting ved det. Uansett hva slags folk man finner seg.

Dette at mange er ensomme i samfunnet, hvis det stemmer som det sies.  Kanskje det ikke bare er et tegn på at samfunnet er så forferdelig hardt og kaldt.  Vi har mer mulighet til å trekke oss vekk enn før.  Man kan diskutere om den muligheten er bra.  Men det er kanskje naturlig at mange bruker den uten at det må være noe annet veldig galt med dem eller samfunnet.

Endret av D.S.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hvis du begynner å lytte etter hva du tenker, altså "din indre dialog", kan du finne ut at alt du har tenkt, tenker og kommer til å tenke er i bunn og grunn bare usammenhengende "surr". Og du er ikke surret, fordi alle oss er skrudd sammen på lik måte. Når vi treffes og liksom "snakker sammen" er det bare ett spill som begge er enige om å holde oppe, fordi det å se i øynene hva vi ikke er, er ikke til å holde ut ..

 

Du sier; det begynte med en tanke .... og der er altså problemet, som er at du tror på "det som tenker". Slutt å henge deg på tankene/følelsene, så blir du fri fra alle unødige lidelser. Tar bare litt trening med å konsentrere seg litt, så merker du forskjell raskt, og så er det bare å fortsette. Det handler altså ikke om å slutte å "tenke", det handler om og slutte å bry seg med "surret". Noen kaller det mindfuless, men ord er ikke viktig, å gjøre!,er viktig ...

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Er det lov å undre seg litt over ett råd som i all hovedsak går ut på at man skal slutte å tenke. Altså ikke begynne å tenke eller tenke seg til noe annet lurt, men helst bare gjøre seg så hjernedød som mulig, er løsningen her altså.. ;)

 

 

Jeg tror det hele går på kommunikasjon og hvordan vi gjør dette lettest mulig for hverandre og for at vi begge oppnår sosial aksept av å følge ett sett med "regler" når vi snakker sammen. Tror dette er ganske naturlig og vil være ulikt ifra kultur til kultur hvordan det utspiller seg. Her i Norge så er det jo sett på som høflig å ikke grave for dypt eller gjøre det vanskelig for motparten i en sosial situasjon. Man prøver vel bare å omgås hverandre uten at det blir for slitsomt eller vanskelig, kall det gjerne the easy way out. Personlig passer dette meg som typisk nordmann veldig bra, minst mulig motgang er som regel helt topp :)

Lenke til kommentar

Hold nå fantasiene dine borte fra disse trådene. Og forøvrig synes jeg drøvtyggingen din er direkte tafatt, så det er sagt

 

Noen må nok dessverre bruke tia si på å si ifra når noen finner sitt snitt til å prøve verve folk i en vanskelig situasjon inn i en virkelighetsflukt. Det kommer aldri til å bli feil å spenne bein på de religiøse som setter foten i døråpningen til folk og hevder de har løsningen på alle problemer. Dette er din private greie som ikke skal dyttes over på vanlige folk med sine vanlige jordiske problemer. Jeg dytter da ikke mine ideologier over på noen som har en problemstilling som for eks dette, det hele føles ufint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du er som vanlig ignorant, og om jeg får si, ganske så hatefull. Du vil ikke skjønne dette, om jeg så kom hjem og personlig lærte deg dette, og du godtar ikke at andre kan ha nytte heller, og at metodikken er meget anerkjent over hele verden ..

 

Alt dette hopper du over i din iver etter å verve folk for ditt ignorante syn på verden. 

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Å, men slapp av.  Oppfatter ikke meg selv som i noen desperat situasjon.  Heller ikke etter å ha lest svarene deres.  Tolker bare at høyttenkingen min ikke var så veldig interessant, fair enough.

 

Haha.  Men man kan jo lure på hvor mye ro i sjela buddhisten har.  Når han blir bardus --> meningsløs for de som ikke allerede er dypt inne i ideologien hans.  Smaker litt av egokjæling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, du melder deg på med fantasien din, kanskje lage en klubb snart!?

 

Buddhistene melder at det er ingen "sjel" å finne noen steder, så hvem er det som tror i vilden sky ... ;)

 

Over og ut!

Lenke til kommentar

Du er som vanlig ignorant, og om jeg får si, ganske så hatefull. Du vil ikke skjønne dette, om jeg så kom hjem og personlig lærte deg dette, og du godtar ikke at andre kan ha nytte heller, og at metodikken er meget anerkjent over hele verden ..

 

Alt dette hopper du over i din iver etter å verve folk for ditt ignorante syn på verden. 

 

Nei nei, ikke hatefull, bare skeptisk. Sunn skepsis vil jeg kalle det.

 

Men for all del, skal ikke blande meg mer, forstår jo at det ikke er noe farlig det du driver med. Men at det skal løse noe som helst for vanlige folk som jo i all hovesak er ateister i Norge, stiller jeg meg sterkt tvilende til. Du gir svar på spørsmål de aldri har stilt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og mens deres fantaserInger fortsetter, holdes det på i disse dager etablering av ett større senter for opplæring og trening for ignoranter her til lands (Oslo området). Så det ser ut som at de som gir bort titalls millioner for sånne samfunnsnyttige bidrag er kokkolikokos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...