Gå til innhold

Befalsutdanning og senere administrasjon og økonomi?


Joachim R

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er veldig gira på å ta befalsutdanning i forsvaret og etterhvert kombinere det med en utdanning innen økonomi og administrasjon e.l.

- Forsvaret skal jo ha noen ordninger for å ta opp fag, samidig får man penger, tak over hodet og mat.

 

Har noen her gjort dette, skal gjøre det eller er midt i suppa?

Jeg lurer på hvilke muligheter jeg har, år i forsvaret, år i økonomiutdanning osv. ettersom jeg ikke klarer å få god oversikt. Kommentarer, forslag og tips til dette utdanningsløpet mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

Ja du kan ta opp fag fra videregående mens du er i forsvaret. Hvis du velger befalsutdanning så vil du ha 1 år på med utdanning og 1 år med tjeneste. Det vil være mest aktuelt for deg å ta opp fag det året du er i tjeneste.

Du kan ta opp alle fag som privatist. Hvilke fag FOKUS har undervisning i avhenger av hvilken base du er på.

Du kan søke om stipend til eksamensavgiften. 

 

Det året du er i utdanning får du korporal lønn (hva den ligger på nå vet jeg ikke, men sikkert 160kr+ pr dag). Når du er i ferdig med utdanningen blir du sersjant. Du vil da få sersjant lønn.

Kost og losji tar forsvaret seg av det året du har utdanning og det året du har plikttjeneste.

 

Jeg vet at hvis du tar bachelor i forsvaret. Så støttet forsvaret deg hvis du vil ta master. Men tviler på at de vil gi deg støtte for en så generell bachelor som økonomi. 

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er veldig gira på å ta befalsutdanning i forsvaret og etterhvert kombinere det med en utdanning innen økonomi og administrasjon e.l.

- Forsvaret skal jo ha noen ordninger for å ta opp fag, samidig får man penger, tak over hodet og mat.

 

Har noen her gjort dette, skal gjøre det eller er midt i suppa?

Jeg lurer på hvilke muligheter jeg har, år i forsvaret, år i økonomiutdanning osv. ettersom jeg ikke klarer å få god oversikt. Kommentarer, forslag og tips til dette utdanningsløpet mottas med takk!

 

 

Heisann

 

Ja du kan ta opp fag fra videregående mens du er i forsvaret. Hvis du velger befalsutdanning så vil du ha 1 år på med utdanning og 1 år med tjeneste. Det vil være mest aktuelt for deg å ta opp fag det året du er i tjeneste.

Du kan ta opp alle fag som privatist. Hvilke fag FOKUS har undervisning i avhenger av hvilken base du er på.

Du kan søke om stipend til eksamensavgiften. 

 

Det året du er i utdanning får du korporal lønn (hva den ligger på nå vet jeg ikke, men sikkert 160kr+ pr dag). Når du er i ferdig med utdanningen blir du sersjant. Du vil da få sersjant lønn.

Kost og losji tar forsvaret seg av det året du har utdanning og det året du har plikttjeneste.

 

Jeg vet at hvis du tar bachelor i forsvaret. Så støttet forsvaret deg hvis du vil ta master. Men tviler på at de vil gi deg støtte for en så generell bachelor som økonomi. 

 

Et par kommentarer:

 

På befalsskolen tjener du: 167,- per dag i dagpenger + 20,40,- i korporal tillegg + 62,- i utdanningsbonus = Kr 249,4,- pr dag

 

Du kan godt starte på en bachelor under praksisåret ditt, men vit at det er vanskelig for arbeidsgiver å tilpasse seg deg akkurat det året. Når du derimot er ferdig utdannet så er det større mulighet å tilpasse arbeidstiden din slik at du kan ta bacheloren på deltid ved siden av jobben.

 

Som toy_man sier ift om forsvaret støtter deg i å ta en "generell" bachelor som økonomi så har han både rett og galt. Forsvaret tilbyr et viss antall bachelorer via krigsskolen men har også en del plasser på sivile høyskoler/universiteter som de lyser ut hver vår. Hvilke studier og antall plasser kommer an på behovet til forsvaret. Husker jeg ikke helt feil var det 2 plasser på økonomi og administrasjon i år. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...