Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hold dere unna Tele2!


Anbefalte innlegg

Heisann, vil dele mine skrekkhistorier med Tele2.

 

For det første, har vi hatt Tele2 som ISP på jobben en stund. Linja har nok vært rimelig stabil, men mailserverene har hatt litt hikke. Det var også ganske overraskende at de ved overgang til nytt emailsystem sendte påloggingsinformasjon til de nye serverne - altså slik at vi ikke hadde mulighet til å hente dette. Da jeg hadde behov for å opprette nye epostadresser var dette så godt som umulig. Jeg sendte flere mailer, fakser og ringte et par ganger uten hell. Det tok flere måneder før vi faktisk fikk dette.

 

Men sikkerheten er mye verre. Nå nylig kjørte en venn av meg som har Tele2 et sniffeprogram på maskinen sin, og gjett hva han fant... Joda, 1010 andre kunder som han kunne sniffe passord fra så mye han ønsket. Han har tatt kontakt med Tele2, men de har selvfølgelig ikke svart... :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil helst ikke fortelle om disse programmene, spesielt da man sannsynligvis blir definert som kriminell så fort man kjører et slikt på Tele2 sitt nett (det er lov å sniffe sitt eget hjemmenettverk, men når man sniffer internett blir det verre).

 

Problemet ditt er at en eller annen fyr sitter kanskje med alle passordene du har skrevet på internett..

Lenke til kommentar

Påstår du at 1010 kunder er kobla saman ved hjelp av ein HUB slik at

alle tcp/ip pakkar til/frå ein kunde går til/frå alle dei andre og kan avlesast

med sniffeprogram?

 

Tvilar sterkt på det. (Minner om gamle lokale coax nettverk.)

 

Men 1010 kundar kan sjølvsagt ha delte mapper i Windows som dei ikkje veit

også vert delt gjennom internett.

 

Men eksterne maskiner har faktisk prøvd å kome inn på mi maskin gjennom å

late som om IP addressa er 127.0.0.1. (localhost)

Dette er visstnok kun mulig innanfor samme ROUTER i Tele2 sitt nett.

 

Har du brannmur er du rimelig sikker.

 

Sjekk shieldsup på www.grc.com

 

Bent

Lenke til kommentar

Sniffeprogram er et program som kan plukke opp all informasjon som passerer i nettverket, selv om det ikke er adressert til datamaskinen du sitter på. Dvs at man kan plukke opp passord, innhold i mailer, chat meldinger. Disse programmene er meget ulovlig å bruke andre steder enn i sitt private, lukkede nettverk, og jeg tipper at man kan få ganske strenge reaksjoner hvis det blir oppdaget.

 

På høyskolen der jeg gikk, fikk vi beskjed om å si fra hvis vi oppdaget at noen brukte sniffeprogrammer, og straffen var utestengelse fra skolen. Ikke det at jeg er en jurist, men jeg ville tippe at det kan likestilles med å avlytte folks telefonsamtaler.

 

Jeg tviler likevel sterkt på at man kan kjøre et sniffeprogram hjemme, og så plutselig få passord til mange brukere som har samme ISP. Trafikk til én bruker sendes ikke til alle andre brukere til en ISP, da måtte som sagt ISP'en bruke en hub, og da hadde linja vært for treig til at man i det hele tatt kunne brukt den. Til og med en switch vil route trafikken riktig, slik at sniffeprogrammet blir ubrukelig.

Lenke til kommentar

Alt for mange som har én eller to dårlige erfaringer med en ISP, og slenger ut dumme kommentarer som "hold dere unna ..." eller "... er yter elendig service" og så videre. Går det ikke ann å starte en tråd med en mer seriøs overskrift, så kan man diskutere saken uten at man går til angrep på den aktuelle ISP før man har bakgrunnsinfo? Virker heller ikke som trådstarter har alle fakta på bordet ang. hva ett sniffeprogram kan gjøre.

 

Jeg verken jobber for Tele 2, har det selv eller har noe spesiell forkjærlighet for de, jeg hadde reagert på samme måte om det hadde vært en hvilken som helst annen ISP.

 

Alle ISP'er har noen kunder med dårlige erfaringer... det er ikke til å unngå.

Lenke til kommentar

jasj .. man bygger opp en liste med arp adresser (mac adresse ) så kan en bare lure switchen .. og gjøre hva en vil. En kan og sende fake pakker .. eller overvåke overføringer.. selv testet dette.. gøy å lese irc samtaler :D kan bare lage en liten plugin som fjerner irc komandoene og gjør det lesbart så en ikke får masse sån <toserver> blablabalba men bare får teksten :)

 

men jeg sier ikke om hvordan og hva prog og hva som må til .. for det går vel utover retningslinjene

Lenke til kommentar
Trafikk til én bruker sendes ikke til alle andre brukere til en ISP, da måtte som sagt ISP'en bruke en hub, og da hadde linja vært for treig til at man i det hele tatt kunne brukt den. Til og med en switch vil route trafikken riktig, slik at sniffeprogrammet blir ubrukelig.

Sniffeprogrammet påstår faktisk at det er en HUB de er koblet sammen med. tele2lol.jpg

 

Sniffeprogram som benytter ARP spoofing kan lure switcher.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Dette er et svar til cecolon sitt innlegg:

 

Det programmet du bruker sier at det lytter på eth0, og at det i andre enden finner en hub, men da er det snakk om modemet/routern som står på rommet ditt/i kjelleren.

 

Det at det er 1010 hosts i nettverket ditt har programmet enkelt beregnet ut av netmasken til Tele2 som er 255.255.252.0, dette vil si at de har plass til 10-bit med maskiner uten at de trenger en router. 10bit = 1024 adresser - 14 til nettadresser og broadcastadresser.

Dette vil si at programmet har regnet ut dette mattematisk og har sannsynligvis ikke mottatt en pakke som ikke var beregnet for maskinen din, vil tro og håper at Tele2 har lagt inn en sperre i routeren/modemet du har slik at du ikke kan ARP spoofe switchene i nettet demmes.

 

--

Morten

Lenke til kommentar
Alt for mange som har én eller to dårlige erfaringer med en ISP, og slenger ut dumme kommentarer som "hold dere unna ..." eller "... er yter elendig service" og så videre. Går det ikke ann å starte en tråd med en mer seriøs overskrift, så kan man diskutere saken uten at man går til angrep på den aktuelle ISP før man har bakgrunnsinfo? Virker heller ikke som trådstarter har alle fakta på bordet ang. hva ett sniffeprogram kan gjøre.

 

Jeg verken jobber for Tele 2, har det selv eller har noe spesiell forkjærlighet for de, jeg hadde reagert på samme måte om det hadde vært en hvilken som helst annen ISP.

 

Alle ISP'er har noen kunder med dårlige erfaringer... det er ikke til å unngå.

Jeg har endel erfaringer med Tele2 som gjør at jeg føler at jeg har grunn til å advare andre potensielle kunder med dem. Jeg har da bakgrunnsinformasjon nok, ettersom jeg har vært bedriftskunde av dem og har en venn med hjemmeabonnement, og har dårlige erfaringer med begge? Skal alle innleggene her være helt nøytrale kan jeg love deg at det blir et døllt forum. En må ha lov til å velge sitt eget synspunkt og argumentere for dette, så får heller andre komme med positive erfaringer hvis de vil si imot.

 

Jeg vil også tro at jeg har mer fakta enn de fleste angående hva et sniffeprogram kan gjøre, men om jeg velger å holde tilbake litt informasjon så må dette være opp til meg selv.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Er enig med deg Cecelon, at man skal kunne ytre sine egne meninger, men kan det ikke gjøres på en litt mer seriøs måte? Man skriver f.eks "mine dårlige erfaringer med Tele 2", "flere med dårlige erfaringer med Tele 2?", "Er Tele 2 virkelig så udugelige?" i emnelinja. I selve innlegget kan man skrive sine dårlige erfaringer, og spørre om flere har opplevd det samme, slik at man kan diskutere om dette er den policy Tele 2 faktisk kjører. Emner som "hold dere unna Tele 2" er riktignok din mening, og du har lov til å ytre den, men er den ikke fryktelig ensidig og uten rom for andre meninger? Det er veldig mange som er fornøyde med Tele 2 også.

 

Alle ISP'er har en mindre eller større del misfornøyde kunder, og om alle misfornøyde kunder skulle advart mot sin ISP, hadde det jo ikke vært noen ISP'er igjen å velge mellom. DERFOR synes jeg det er usaklig å advare mot en ISP fordi en selv har dårlige erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...