Gå til innhold

Musikktips!


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har sansen for Groove Armada vil jeg sterkt anbefale "At The River", ultimat lounge/chill låt. :thumbup:

(Som en liten kuriositet bør du også ta en lytt på originalen av "My Friend" : "Brandy - Best Friend", dårlige greier men interessant :) )

Ellers bør du også skaffe deg "4 strings remix'en" av Desire(Blank & Jones) (Synes den er mye bedre en originalen) .

En loungelåt av dimensjoner er også "Air - La Femme d'Argent" : "cool lounge" er en understatement hva denne låta gjelder.

"Kinobe - Slip Into Something More Comfortable", herlige 60talls-strykere mixet inn i en funky groove.

Underworld har bla. disse supre låtene "8-ball"(Fra filmen The Beach, men tilsynelatende også en ubeskjeden hyllest til heroin) og Banstyle/Sappys Curry: Et 15 minutter langt epos med herlige grooves og chills men med en innholdsmessig ganske så forvirrende tekst.

Fatboyslim har laget en ganske interessant låt basert på Jim Morrissons "Bird of Prey" som heter "Sunset(Bird of prey)"

Til slutt bør det nevnes "Korgis - Everybodys Got To Learn Sometime", 80 talls låt som du kanskje hørte i ny versjon i ca. 1999, da med "Marc et Claude - I Need Your Lovin"

 

Strengt tatt er det ikke kanskje ikke lounge alt dette her, men med utgangspunkt i din egen liste så er du tydeligvis ikke så veldig streng på det ;)

Lenke til kommentar

Bad Loop - Alt av dem

Bent - det meste

Chicane - alt (pass på, noe av det er rolig trance. ikke blame meg for å ikke holde meg helt til lounge :))

Conjure One - Alt

Massive Attack - Teardrop, Angel, Mezzanine

Schiller - Fernweh, Das Glockenspiel (finn en chillout mix), Dream of You, Leben, Liebe

Audioplacid - Tokyo Dawn (Teol Sunset Mix)

Ayla - Karawane

Bluetech - Desperate Ends

Between Interval - Radio Silence (dette er også en plate. Denne er etter min mening noe av den dypeste musikk noengang laget. Fra og med 29.00 minutter og ut, er dette en tureplate. Hvis du liker sånn musikk, er dette troligvis det nermeste du kommer en syretripp uten syre :p Denne du ha.)

Boards of Canada - alt

Giorgio Ponticelli - Trance Unity (Zilent Recall)

Ortz - We Don't Talk (Alaska Remix)

Paul Oakenfold - Southern Sun (Solar Stone Chillout Mix)

Red Seal - These Are The Days (D&B egentlig, men likevel chill å høre på!)

robert miles - paths (future sound of london cosmic juke box remix edit)

Solar Quest - Trisine (Denne er must. Helt klart. Passer nok ikke til alle, da den er spesiell, og veldig treg. Men huff, farlig bra)

Solar Stone - Seven Cities (Ambient Dub) (Digg!)

the future sound of london - lifeforms (disc 1)

the future sound of london - lifeforms (disc 2)

xerxes - claire skies og ventil (egentlig alt annet av ham/hun også ;))

zaril - suicide notes

Genetic Drugs - Lament (Najs orientalsk, D&B er det vel) (alt av dem er tøft egentlig)

Spooky - Belong (Bassless Ambient Mix) (Nok en uberfavoritt)

Whirlpool - Under the Sun (Solar Stone Remix)

Delerium - alt (Delerium er det tidligere artistnavnet til Conjure One)

Motorcycle - As the Rush Comes

Ferry Corsten - Holding On

Solar Quest - Anchors In The Mist

Solar Quest - Amanda (Orientalsk inspirert sang, veldig bra)

Solar Quest - Singtree (gud så deilig :))

Zilent Zpott - Auckland (Deserter '03) (Favoritt

Zilent Zpott - Bering Strait (Favoritt)

zilent zpott - zilent world

Røyksopp - alt

Sasha - Baja

Stef - Real Dream (dette er en av chillout yndlingene mine. En virkelig perle. Kjøp hele albumet, albumet heter det samme som sangen. Starten er digg, men vent til du kommer til ca 56.00 mins.... guddommelig! Et MustHave!)

Stef - Maya (Nok et bra album, dog ikke like bra som Real Dream etter min mening)

Stef - Natural Phenomena (Nok et bra album, dog ikke like bra som Real Dream etter min mening)

 

Bah! Tok tid å skrive alt dette! Disse sangene er virkelig konge... Legg merke til at mange av dem har ganske så stor "trippy" faktor, om du forstår hva jeg mener. De skiller seg nok ganske mye ut fra St. Germaine, da det etter min mening er mer som elektrojazz/lounge enn chillout.

Jeg er nok litt mer på den trippy siden :)

 

Tror jeg engang i tiden sendte deg en playlist ell. Oivind? :)

 

Tør jeg spørre hvor gammel du er?

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Takk Fragletrollet og Bob Broker.

 

Fragletrollet:

 

Som nevnt tidligere er jeg 32. Digger slik musikk :)

Dette er inn på en rekke godt voksne steder i Oslo. Gin Tonic, noen fine damer og slik musikk er lykke for meg :D

 

Fredagskveldene er hellige og når man kommer sliten hjem fra jobben er det ikke noe som slår slik avslappende musikk:)

Lenke til kommentar

Mine tips til en happy lounging:

 

Barry Adamson - The murky world of

Utter Coolness med blåsere og strykere. Kankje litt nede i den GTen.

 

Buddy Rich Big Band - Mercy, Mercy

Noen låter på denne som blir litt vel masete, men også en del som gir den absolutte godfeelen.

 

Damien Rice - O

Kanskje noe snevert og innadvendt, men har hatt mange gode stunder med denne....

 

Ennio Morricone - det meste

Denne fyren har bare laget så sykt mye bra!

 

Herb Alpert and the Tijuana Brass - en eller annen greatest hits samling duger

Sanger som Acapulco 1922, Green Peppers, The Work Song, Spanish Flea, Tijuana Taxi og A Taste of Honey er klassikere!

 

Morphine - Cure for Pain

Nam!

 

Turin Brakes - The Optimist LP

Pussig liten sak. Havnet på "liker" listen min med en gang jeg hørte dem.

 

The Verve - Urban Hymns

Til dags dato et album jeg tar frem og hører fra start til slutt.

 

Dette var de jeg kom på sånn umiddelbart. (Hvis vi ser bort fra en del av det som er nevnt...) Gi det en sjanse, det er veldig mye bra musikk samlet i denne listen! :D

 

-KJ

Lenke til kommentar

Aaahh...der røyk korken på dagens første Tuborg. Da er det bare å spenne fast volumknotten på anlegget i øverste stilling å kose seg med alle gode musikktipsene jeg har fått i denne tråden her nå :thumbs:

 

Flere go'låter:

 

Svenson and Gielen - We know what you did (dj tiesto mix)

Sandra - Such a shame (straight dance mix)

Solid Sessions - Janeiro (Armin Van Buuren Dub)

Orange Inc - Dont bring me down

Lenke til kommentar
Aaahh...der røyk korken på dagens første Tuborg. Da er det

Agh, ble så inspirert så jeg løp bort til kjølen og henta dagens første iskalde Carlsberg :thumbup:

Så er det bare å finne frem litt musikalsk snadder.

 

Solid Sessions - Janeiro (Armin Van Buuren Dub)

Armin Buuren remixen er knakende god, digger det brede fyldige lydbildet som den gjennomgående "bakgrunns"synthen gir.

Men originalversjonen (eller Pronti & Kalmani Radio Mix) er vel verdt en lytt også. Den inneholder også et fengende "piano" riff som er utelatt i AB Remixen.

Ellers har det også blitt utgitt en "Lounge Remixes" av Janeiro som virker svært interessant. Dessverre har jeg ikke hørt den og den er nok umulig å oppdrive... :(

 

Da dette etter oivind_dahle's utsagn ikke er noen ren lounge tråd lenger tillater jeg meg å komme med noen fler techno/dance/lounge/chill favoritter.

 

Subgud var en norsk duo som ga ut en singel i 1995 kalt Metropacem. En spennende metamorfose av Seigmenns "Metroplis" som også var ganske så populær i de tider. Både Del 1 og Del 2 er vel verdt en lytt. (Trolig vanskelig å oppdrive).

Ellers har jeg også sansen for en del Agnelli & Nelson låter. Først og fremst Hudson Street (New York Mix) men også El Nino (Radio Version) og Vegas er glimrende låter.

Humate har en låt som heter Love Stimulation hvor jeg spesielt setter pris på det gjennomgående energiske pianoriffet.

Allure har en liten perle som heter No More Tears

Til slutt vil jeg også nevne en artist ved navn Ulrich Schnauss som har gitt ut to glimrende album ved navn Far Away Trains Passing By og A Strangely Isolated Place. Begge albumene er gjennomgående gode men som den absolutte favoritt vil jeg trekke frem låtaMonday Paracetamol. Drømmende og vakkert. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...