Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installasjon av Exchange Server 2003


Anbefalte innlegg

Skal installere Exchange Server 2003 Enterprise på Server 2003 og har kjørt verktøyene DCDiag og NETDiag. Begge to ser ut til å ikke komme med feilmeldinger - bortsett fra DNS.

 

 

Jeg får feilmeldinger om at det ikke finnes noen "primary authorative DNS server for the name 'server.domenenavn.no' [RCODE_SERVER_FAILURE]".

 

 

Det oppstår flere liknende feilmeldinger om DNS og jeg lurer på om det kan være at det er ruteren som forårsaker dette. Får bl.a. feilmeldinger om at det ikke er noen DNS entries for denne DC'en i 192.168.x.x (som da er ruteren).

 

 

E-postkontiene som skal brukes på Exchange skal uansett hentes "utenfra", så jeg vet ikke om dette vil ha noen betydning i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningen er å sette opp Exchange som lokal e-postserver for et domene som i dag hostes hos en ekstern leverandør (både web og e-post). All e-post for domenet skal hentes fra den serveren og så distribueres lokalt med Exchange Server.

 

Noen som har erfaringer med noe liknende?

Lenke til kommentar

OS står i første tråd, men jeg kan gjenta det:

Exchange Server 2003 Enterprise på Windows Server 2003

 

AD er installert på maskinen og er en DC, ja - den eneste i nettverket. Den samme maskinen er installert med DNS.

 

Pr. i dag er maskinen koblet til ruter "nr. 2", som igjen er koblet til "ruter nr. 1". Ruter nr. 1 har direkte forbindelse med ADSL-modem.

 

Serveren skal imidlertid "flyttes" til ruter nr. 1, da ruter nr.2 ikke skal ha noen åpne porter - ruter nr. 1 skal åpnes for web - og FTP-trafikk. Det er i og for seg ulike subnett, men det vil ikke ha noen betydning slik nettverket skal settes opp i første gang, i og med at de maskiner som skal brukes vil være på samme nett.

 

 

(Nettverket er et test-nettverk, men skal brukes på andre måter etterhvert.)

Lenke til kommentar

Det ser jeg litt mere hvordan det ser ut hos deg. Jeg går ut ifra at du har satt maskinens egen DNS adresse til loopback, altså 127.0.0.1. Og ingen flere IP bør du ha der p.g.a. testing. Og så at der er lagt inn "forwarders" for DNS serveren som peker til din ISP sine DNS servere.

 

I DNS manager så skal du også ha begge (ihvertfall en) som heter "domene.no" og en som heter "_msdcs.domene.no". domene.no er da ditt domenet. Innen for hver av disse er det også mye som skal stemme men titt på det jeg har sagt foreløpig for problemet kan ikke ha gravd seg så alt for langt ned tenker jeg.

Endret av Vegard20
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn var DNS nå ikke installert, så jeg måtte installere på nytt.

 

Fra "Action" velger jeg "Configure a DNS Server" - skal jeg der velge å sette opp en "forward lookup zone" ? Og evt. der sette 127.0.0.1?

 

 

Eller skal loopback-adressen inn under "Name Servers" i "Properties" for mittdomene.no ?

 

 

Beklager hvis spørsmålet er elementært, men DNS er noe jeg IKKE har særlig peiling på...

:shrug:

Endret av entotre
Lenke til kommentar

Da er det jo ikke rart. Men når du innstallerer Active Directory, så skal du få noen varsler på om du har en oppegående DNS for det domenet du hoster. Evt har du ikke innstallert Active Directory riktig eller så har du bare oversett de meldingene du fikk fram i løpet av innstallasjonen (Sånt er FY!)

 

Statser på at du har DNS Server nå, ellers så kan du gjøre det i "Manage your Server". I Forward Lookupzones skal du ha to soner. Den ene heter som sagt "dittdomene.no" og den andre "_msdcs.dittdomene.no" under disse sonene skal det ligge annen informasjon om omgående AC`s oppbygging og om nettverkets DNS.

 

Mest sannsynelig har du ikke disse sonene med all sub-informasjon og skal du da sette det opp selv skal du virkelig ha peil på DNS i bruk med Active Directory som gjør til og med situasjonen værre. Det enkleste da er å ringen kundestøtte, evt bla igjennom artikkler hos http://microsoft.com/technet/ men jeg har funnet lite med akkurat det å gjøre.

 

Avinnstallering/formatering så sånt du ikke har viktige oppgaver på maskinen.

 

I DNS serveren sine innstillinger skal du stille inn "forewarders" som er IP`en til din ISP sine DNS Servere.

 

Loopback skal du ha i nettverkskortet sin DNS konfigurasjon nå du har en egen intern DNS Server.

 

I Name Servers skal det ikke stå noe untatt den DNS Serveren du konfigurerer. Så lenge du ikke skal replikere soner med andre servere.

Lenke til kommentar
I DNS serveren sine innstillinger skal du stille inn "forewarders" som er IP`en til din ISP sine DNS Servere.

Hvor setter jeg disse innstillingene, da? Regner med at det er under "Properties" for mittdomene.no eller_msdcs.mittdomene.no, men jeg kan ikke finne noe annet sted å hive inn IP-adresser enn i "Name Servers" og der har jeg nå IP-adressen til serveren jeg konfigurerer.

Lenke til kommentar

Ok - nå har jeg gjort følgende:

 

1. Under "Interfaces" har jeg satt opp maskinens IP-adresse (192.168.x.x)

 

2. Under "Forwarders" har jeg satt opp begge IP-adressene til min ISP's DNS-servere.

 

3. I nettverkskortet har jeg satt 127.0.0.1 som primær DNS-server.

 

 

Må jeg sette noe annet enn serverens IP-adresse (192.168.x.x) under "Properties" for "Host A" - filen til serveren jeg konfigurerer?

 

 

Jeg får fortsatt følgende feilmelding ved kjøring av DCdiag:

"Doing initial required tests

 

Testing server: Default-First-Site-Name\Servernavn

Starting test: Connectivity

The host 849d0a83-7287-455a-a4e8-89178c450e0b._msdcs.domene.no could no

t be resolved to an

IP address. Check the DNS server, DHCP, server name, etc"

 

 

Under der står det:

"Although the Guid DNS name

(849d0a83-7287-455a-a4e8-89178c450e0b._msdcs.domene.no) couldn't be

resolved, the server name (servernavn.domene.no) resolved to the IP

address (192.168.1.187) and was pingable. Check that the IP address

is registered correctly with the DNS server."

 

 

 

Ka no?

Lenke til kommentar

Kan i utgangspuktet si meg enig i din påstand om Exchange og overkill, men poenget her er at jeg skal/vil sette opp Exchange Server i den hensikt å lære meg hvordan denne fungerer. Da er det liten hensikt å sette opp en annen server fordi man egentlig kan klare seg uten Exchange.

 

 

Skulle jeg ikke brukt Exchange hadde jeg nok gjort som du foreslår - å bruke en enklere variant, som f.eks. LanSuite Pro eller MDeamon.

 

 

Men - så var det denne DNS-problematikken, da...?

Lenke til kommentar

De 3 første punktene dine nå er riktige. Men etter de feilmeldingene du kommer med så er det tydelig at de sonene du har i DNS ikke følger med i AC. Den første feilmeldingen indikerer at du ikke har noen peker til ditt eget domene engang og da tør jeg ikke nevne hvor mye som mangler til LDAP strukturen i AC.

 

Det smarteste og kjappeste nå er uten tvil å sette igang alt fra starten av igjen, helst ny innstallering av Windows. Så kan jeg gjerne fortelle deg hvordan du skal gå frem for å sette dette opp.

 

Legger ved ett bilde her som du kan se sånn noenlunde oppbygningen på katalogene etter hver sone.

 

http://shodan-x.net/diverse/dns.jpg

 

Det er mulig og ta alt bit for bit er du desperat men når jeg får postet en post eller to hver dag vil det ta alt for lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...