Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Finne konsentrajonen av HCL


Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har fått en oppgave å regne ut konsentrasjonen av en løsning, og jeg er usikker på om jeg har regnet riktig.
Oppgaven min er:

Det blir gjort en syre-basetitrering for å bestemme konsentrasjonen av en ukjent HCL-løsning. Følgende utføres:
20,0 mL av 0,020 mol/L Ca(OH)2 løsningen titreres mot den ukjente HCl-løsningen. Det går med 25,0 mL av HCl-løsningen. Forklar hvordan du kan finne konsentrasjonen av HCl-løsningen, og hva den blir.


Og her er utregningen og svaret mitt: http://i.imgur.com/R88GTEr.jpg

Kan du ta en titt og se om jeg har regnet ut på riktig måte? En kamerat sier at jeg har regnet ut feil, men jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt eller hvor feilen ligger.
Tusen takk på forhånd!

Endret av Sira
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ser umiddelbart er at du delte på det totale volumet, men siden du skal finne konsentrasjonen til HCl, må du dele på volumet til HCl, altså 0,025 L. Da får du at konsentrasjonen til HCl er 0,032M. Det andre du har gjort, med å se på feks. molforhold er riktig! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ser umiddelbart er at du delte på det totale volumet, men siden du skal finne konsentrasjonen til HCl, må du dele på volumet til HCl, altså 0,025 L. Da får du at konsentrasjonen til HCl er 0,032M. Det andre du har gjort, med å se på feks. molforhold er riktig! :)

Men hva med 0,020L Ca(OH)2? Jeg trodde at vi delte på hele volumet når vi bruker formelen c=n/v.

Altså vi deler på 0,045L (0,025L+ 0,020L), i stedet for bare 0,025L.

 

Høres det riktig ut? Eller er det feil?

Lenke til kommentar

 

Det jeg ser umiddelbart er at du delte på det totale volumet, men siden du skal finne konsentrasjonen til HCl, må du dele på volumet til HCl, altså 0,025 L. Da får du at konsentrasjonen til HCl er 0,032M. Det andre du har gjort, med å se på feks. molforhold er riktig! :)

Men hva med 0,020L Ca(OH)2? Jeg trodde at vi delte på hele volumet når vi bruker formelen c=n/v.

Altså vi deler på 0,045L (0,025L+ 0,020L), i stedet for bare 0,025L.

 

Høres det riktig ut? Eller er det feil?

 

Du skal finne konsentrasjonen til HCl, du skal ikke finne konsentrasjonen til HCl løst med Ca(OH)2. Derfor deler du kun på volumet til HCl. Skjønte du? Du deler bare på totalt volum, om du skulle funnet konsentrasjonen av et stoff i en løsning som består av flere stoffer.

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal finne konsentrasjonen til HCl, du skal ikke finne konsentrasjonen til HCl løst med Ca(OH)2. Derfor deler du kun på volumet til HCl. Skjønte du? Du deler bare på totalt volum, om du skulle funnet konsentrasjonen av et stoff i en løsning som består av flere stoffer.

Tusen takk for svar!

Men så er det enda en ting jeg lurer på. Du sier vi skal dele på totalt volum hvis konsentrasjonen til HCl er løst med Ca(OH)2. Er den ikke det i denne oppgaven?

 

Oppgaven sier jo at Ca(OH)2 titreres mot HCl. Vil det ikke si at de begge er sammen? Dvs at vi må dele på begges volum?

 

Jeg skjønner konseptet ditt og jeg mener det er riktig. Må bare være sikker, i tilfelle læreren min mente volumet av det hele og ikke bare HCl :)

Lenke til kommentar

 

Du skal finne konsentrasjonen til HCl, du skal ikke finne konsentrasjonen til HCl løst med Ca(OH)2. Derfor deler du kun på volumet til HCl. Skjønte du? Du deler bare på totalt volum, om du skulle funnet konsentrasjonen av et stoff i en løsning som består av flere stoffer.

Tusen takk for svar!

Men så er det enda en ting jeg lurer på. Du sier vi skal dele på totalt volum hvis konsentrasjonen til HCl er løst med Ca(OH)2. Er den ikke det i denne oppgaven?

 

Oppgaven sier jo at Ca(OH)2 titreres mot HCl. Vil det ikke si at de begge er sammen? Dvs at vi må dele på begges volum?

 

Jeg skjønner konseptet ditt og jeg mener det er riktig. Må bare være sikker, i tilfelle læreren min mente volumet av det hele og ikke bare HCl :)

 

Ja, du titrerer Ca(OH)2, men du kan tenke deg at du skal finne konsentrasjonen av HCl som må tilsettes for å titrere Ca(OH)2. Altså, du skal finne konsentrasjonen av HCl, før det er tilsatt noe HCl. Derfor deler man bare på volumet til HCl, siden det er denne konsentrasjonen du skal finne. Hvis læreren mente volumet av alt, skulle det stått presisert at du skulle finne volumet til HCl løst Ca(OH)2, eller noe liknende.

 

Titrering kommer inn i bildet her, fordi man blant annet skal se på molforhold.

 

Håper dette ga mer mening. :)

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...