Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg er en femten år gammel jente som har lyst til å kjøre opp til moped/scooter eller lett mc neste år. Jeg har aller mest lyst på lett mc på grunn av at den går raskere enn en ikke-trimmet moped og i tillegg har jeg hørt at lett mc er tryggere på veien fordi den kan holde fartsgrensen (og enda flere grunner, men regner med at dere som kan mc vet noen av fordelene ved lett mc) - imotsetning med en moped. 

 

Det eneste som gjør at jeg får "mindre" lyst på lett mc er prisen. Jeg bor i Lillestrøm området og utifra hva jeg har forstått får jeg ikke lappen billigere enn nesten 14 000. Det blir ganske dyrt med tanke på at jeg i tillegg på kjøpe meg sykkel. Det er mange ungdommer som får både lapp og sykkel av foresatte, men jeg skal prøve å spare så mye jeg kan selv!

 

Dette er skolen jeg har funnet, men lurer på om det er alt jeg trenger for å kjøre opp? Og når kan man ta trafikalt grunnkurs? Kan man gjøre det når man er 15? 

 

Hmm, spørsmålene mine er meget omfattende men håper dere klarer å svare på det. Takker mye på forhånd :grin2:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en eldre gubbe som ikke tok mc lappen før han/jeg var gammel. Hehe.

Fikk bil i 84, fikk mc i 89. Altså ta moped lappen og vent med større. Har nå 2015 bil og 1986 700cc honda

Sant nok.. Men det å kjøre i 45km/t til og fra jobb blir å ta ganske lang tid. Bor ca 30-40 minutter unna jobben med bil.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg gikk fra mopedlappen til lettlappen i år (er 17). Sa hele tiden at jeg ikke skjønte folk som gikk fra moped til lett, men keg angrer ikke på at jeg gjorde det. Jeg kjørte med Flyt, og han karen var flink, men jeg synes kanskje det ble unødvendig dyrt. Lærern trafikkskole skal være en deø billigere.

Lenke til kommentar

Hehe, du sparer ikke mye tid ved å kjøre bil/mc i 70. Brukte selv 30/40 min til jobb. Brukte ca 40 til 60min hjem. Ca 35Km.

Det er nesten 80 sone hele veien hjem fra jobb. Jeg har kikket litt rundt og tror jeg har mest lyst på lett mc. Vet du om noen litt rimlige men gode lett mc?  :wee:

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra mopedlappen til lettlappen i år (er 17). Sa hele tiden at jeg ikke skjønte folk som gikk fra moped til lett, men keg angrer ikke på at jeg gjorde det. Jeg kjørte med Flyt, og han karen var flink, men jeg synes kanskje det ble unødvendig dyrt. Lærern trafikkskole skal være en deø billig

Hmm, kanskje jeg skal sjekke ut Lærern trafikkskole! Hvilken lett har du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har en Yamaha YZF 125. 

Er egentlig ganske fornøyd, men man ofrer litt komfort for utseende. 

Du kan jo se på Honda CBF, Honda CBR, Yamaha YZF, Yamaha MT-125, Yamaha WR og KTM Duke. 

Honda CBF er billige sykler som er greie å kjøre. De kan se litt pinglete ut, men det er mye for pengene. De går dessverre ganske dårlig da de ikke har like mye hester som andre lett-sykler. Honda CBR har en mer aggressiv sittestilling. Den går ganske greit, men den ser litt liten ut. Yamaha YZF er litt større, og ser mye mer voksen ut enn CBR. Yamaha MT-125 har akkurat kommet ut, så det kan bli vanskelig å finne en billig en. Konkurrerer hovedsakelig med KTM Duke, som stiller i samme klasse. Har selv aldri kjørt Duke, men har en kompis som ikke kunne tenke seg å kjøre noe annet i 125-klassen. Yamaha WR har en langt mer oppreist sittestilling og det er en sykkel man kan bruke i skogen og andre steder enn veien. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...