Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Kjemi oppgaver - Løselighet, syrer og baser


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har to oppgaver som jeg ikke klarer å få til. Har prøvd å finne alt mulig rart i læreboka, men jeg kommer ikke i mål med oppgavene. Kan noen hjelpe meg med å regne ut disse oppgavene?

 

Syrer og baser:

Det blir gjort en syre-basetitrering for å bestemme konsentrasjonen av en ukjent HCL-løsning. Følgende utføres:

20,0 mL av 0,020 mol/L Ca(OH)2 løsningen titreres mot den ukjente HCl-løsningen.Det går med 25,0 mL av HCl-løsningen.

 

a) Forklar hvordan du kan finne konsentrasjonen av HCl-løsningen, og hva den blir.

b) Finn pH ved ekvivalenspunktet

c) Skisser en titrerkurve

d) Velg en indikator for titreringen og begrunn valget ditt av indikator.

 

Løselighet:

Se på følgende reaksjon:

100 mL 0,010 mol/L CaCl2 og 50 mL 0,0080 mol/L Na2CO3 blandes.

 

a) Forklar om det blir felling eller ikke, og hva slags bunnfall som eventuelt blir laget.Når du forklarer hvordan du finner svaret ditt, bør du komme inn på ioneproduktet, løselighetsproduktet og løselighet.

 

___________________

 

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har to oppgaver som jeg ikke klarer å få til. Har prøvd å finne alt mulig rart i læreboka, men jeg kommer ikke i mål med oppgavene. Kan noen hjelpe meg med å regne ut disse oppgavene?

 

Syrer og baser:

Det blir gjort en syre-basetitrering for å bestemme konsentrasjonen av en ukjent HCL-løsning. Følgende utføres:

20,0 mL av 0,020 mol/L Ca(OH)2 løsningen titreres mot den ukjente HCl-løsningen.Det går med 25,0 mL av HCl-løsningen.

 

a) Forklar hvordan du kan finne konsentrasjonen av HCl-løsningen, og hva den blir.

b) Finn pH ved ekvivalenspunktet

c) Skisser en titrerkurve

d) Velg en indikator for titreringen og begrunn valget ditt av indikator.

 

Løselighet:

Se på følgende reaksjon:

100 mL 0,010 mol/L CaCl2 og 50 mL 0,0080 mol/L Na2CO3 blandes.

 

a) Forklar om det blir felling eller ikke, og hva slags bunnfall som eventuelt blir laget.Når du forklarer hvordan du finner svaret ditt, bør du komme inn på ioneproduktet, løselighetsproduktet og løselighet.

 

___________________

 

Tusen takk på forhånd :)

 1) Du kan bruke formelen C(HCl)*V(HCl)= (C(CaOH2)*V(CaOH2))*2

 

, men husk at ved ekvivalenspunktet er antall mol HCl dobbelt så mye som antall mol CaOH2

2) Prøv å sett opp likning for HCl som reagerer med OH-. Hva får du som produkt?Kan noen av produktene reagere med vann, for så å danne en sur/basisk løsning?

3) ---(søk opp titreringskurver, dette skal vel også stå forklart i boken din...?) Husk bare på å få med startpunkt, halvtitreringspunkt og ekvivalenspunkt, hvor du har Ca(OH)2 tilsatt langs x-aksen og pH-langs y-aksen

4) Du må velge en indikator som svarer til ph-verdien ved ekvivalenspunktet. Fargen må slå om ved dette punktet, f.eks BTB

 

Løselighet:

1) Sjekk hvilke ioner du får nå CaCl2 løses i vann. Det samme gjør du med Na2CO3

2) Sett opp en likning med alle ionene, hvor du får CaCO3 og 2NaCl.

3) Finn en løselighetstabbell og vurder hvilket stoff som er uløselig/tungsløselig og hvilket som løser seg i vann. Det stoffet som er tungtløselig er det som vil utgjøre bunnfallet. Du sjekker hvilket stoff som er tungsløselig/ løselig ved å se på Ksp til de ulike stoffene. Du må også regne ut ioneproduktet Q, og er Q>Ksp skjer det en felling

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2) Prøv å sett opp likning for HCl som reagerer med OH-. Hva får du som produkt?Kan noen av produktene reagere med vann, for så å danne en sur/basisk løsning?

Jeg har et spørsmål. Jeg har to syrer, en sterk syre og en sterk base.

Sterk syre: HCl

Sterk base: Ca(OH)2

 

Hvordan finner jeg ut pH verdien i ekvivalenspunktet? Jeg har prøvd to forskjellige måter, men jeg vet ikke hvilket svar som er riktig.

 

Svar 1: pH verdien er 7, fordi når vi blander en sterk syre og en sterk base sammen, blir de begge nøytrale. Og siden den er nøytral, så er pH verdien 7.

 

Svar 2: Vi tar -log([HCL]), som i denne oppgaven blir pH 2,8.

 

Hvilket svar er riktig?

Lenke til kommentar

 

2) Prøv å sett opp likning for HCl som reagerer med OH-. Hva får du som produkt?Kan noen av produktene reagere med vann, for så å danne en sur/basisk løsning?

Jeg har et spørsmål. Jeg har to syrer, en sterk syre og en sterk base.

Sterk syre: HCl

Sterk base: Ca(OH)2

 

Hvordan finner jeg ut pH verdien i ekvivalenspunktet? Jeg har prøvd to forskjellige måter, men jeg vet ikke hvilket svar som er riktig.

 

Svar 1: pH verdien er 7, fordi når vi blander en sterk syre og en sterk base sammen, blir de begge nøytrale. Og siden den er nøytral, så er pH verdien 7.

 

Svar 2: Vi tar -log([HCL]), som i denne oppgaven blir pH 2,8.

 

Hvilket svar er riktig?

 

Svar 1 er riktig. pH-verdien er 7.

 

Du kan tenke deg at når HCl reagerer med feks. NaOH får du at HCl + OH- -->H2O og NaCl. Deretter kan du tenke deg at du setter opp et før/etter-regnskap. La oss si at du har 1 mol HCl og 1 mol OH-, før man har en reaksjon. Når syren reagerer med basen kan du tenke at du har 1 mol H2O og 1 mol NaCl. Men NaCl vil ikke kunne reagere med vann, for så å gi en syre, fordi den korrosponderende basen til en STERK syre ikke har noen baseegenskaper. I dette tilfellet vil det da være Cl som ikke har noen baseegenskaper. Det skyldes at dette ikke er en likevektsreaksjon.

 

I dette tilfellet har du en sterk base som titreres med en sterk syre, så da setter du opp en slik likning som den over, med tanke på Ca(OH)2.

 

Hvis du i svar to regnet ut pH- ut ifra konsentrasjonen til HCl som er oppgitt, har du regnet ut pH-verdien ved startpunktet, bare så du er klar over det. :)

 

EDIT: Jeg har tenkt litt omvendt her også. Hvis du skal regne ut pH-verdien i startpunktet, må du regne ut pH-verdien til Ca(OH)2.

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar 1 er riktig. pH-verdien er 7.

 

Du kan tenke deg at når HCl reagerer med feks. NaOH får du at HCl + OH- -->H2O og NaCl. Deretter kan du tenke deg at du setter opp et før/etter-regnskap. La oss si at du har 1 mol HCl og 1 mol OH-, før man har en reaksjon. Når syren reagerer med basen kan du tenke at du har 1 mol H2O og 1 mol NaCl. Men NaCl vil ikke kunne reagere med vann, for så å gi en syre, fordi den korrosponderende basen til en STERK syre ikke har noen baseegenskaper. I dette tilfellet vil det da være Cl som ikke har noen baseegenskaper. Det skyldes at dette ikke er en likevektsreaksjon.

 

Hvis du i svar to regnet ut pH- ut ifra konsentrasjonen til HCl som er oppgitt, har du regnet ut pH-verdien ved startpunktet, bare så du er klar over det. :)

Nice!

Så pH verdien er 7. Hvordan vil titrer kurven se ut?

Jeg har prøvd å skissere forskjellige kurver, men jeg er usikker på hvordan den skal se ut.

 

http://images.tutorvista.com/content/ionic-equilibrium/titration-curve-strong-acid-base.gif

De begge tilsvarer pH 7. Men i denne oppgaven, blir skissen min som tegningen til høyre? eller venstre?

Lenke til kommentar

 

Svar 1 er riktig. pH-verdien er 7.

 

Du kan tenke deg at når HCl reagerer med feks. NaOH får du at HCl + OH- -->H2O og NaCl. Deretter kan du tenke deg at du setter opp et før/etter-regnskap. La oss si at du har 1 mol HCl og 1 mol OH-, før man har en reaksjon. Når syren reagerer med basen kan du tenke at du har 1 mol H2O og 1 mol NaCl. Men NaCl vil ikke kunne reagere med vann, for så å gi en syre, fordi den korrosponderende basen til en STERK syre ikke har noen baseegenskaper. I dette tilfellet vil det da være Cl som ikke har noen baseegenskaper. Det skyldes at dette ikke er en likevektsreaksjon.

 

Hvis du i svar to regnet ut pH- ut ifra konsentrasjonen til HCl som er oppgitt, har du regnet ut pH-verdien ved startpunktet, bare så du er klar over det. :)

Nice!

Så pH verdien er 7. Hvordan vil titrer kurven se ut?

Jeg har prøvd å skissere forskjellige kurver, men jeg er usikker på hvordan den skal se ut.

 

http://images.tutorvista.com/content/ionic-equilibrium/titration-curve-strong-acid-base.gif

De begge tilsvarer pH 7. Men i denne oppgaven, blir skissen min som tegningen til høyre? eller venstre?

 

Som noen allerede har svart, er den til høyre den riktige. En grei huskeregel er at når en sterk syre titreres med en sterk base, vil pH-verdien naturligvis være svært lav i startpunktet for sterke syrer, for så å øke mot 7 i pH i ekvivalenspunktet. For svake syrer vil pH-verdien kanskje begynne alt fra ca 4-6, for så å bli svak basisk. For svake baser som titreres med sterk syre vil pH-verdien begynne på kanskje 9/10 for så å synke til å bli svak sur. Den venstre kurven viser derfor en sterk syre som titreres med en sterk base.

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som noen allerede har svart, er den til høyre den riktige. En grei huskeregel er at når en sterk syre titreres med en sterk base, vil pH-verdien naturligvis være svært lav i startpunktet for sterke syrer, for så å øke mot 7 i pH i ekvivalenspunktet. For svake syrer vil pH-verdien kanskje begynne alt fra ca 4-6, for så å bli svak basisk. For svake baser som titreres med sterk syre vil pH-verdien begynne på kanskje 9/10 for så å synke til å bli svak sur. Den venstre kurven viser derfor en sterk base som titreres med en sterk syre.

Men har ikke jeg en base som titreres med en syre?

Oppgaven sier:

20,0 mL av 0,020 mol/L Ca(OH)2 løsningen titreres mot den ukjente HCl-løsningen.

Lenke til kommentar

 

Som noen allerede har svart, er den til høyre den riktige. En grei huskeregel er at når en sterk syre titreres med en sterk base, vil pH-verdien naturligvis være svært lav i startpunktet for sterke syrer, for så å øke mot 7 i pH i ekvivalenspunktet. For svake syrer vil pH-verdien kanskje begynne alt fra ca 4-6, for så å bli svak basisk. For svake baser som titreres med sterk syre vil pH-verdien begynne på kanskje 9/10 for så å synke til å bli svak sur. Den venstre kurven viser derfor en sterk base som titreres med en sterk syre.

Men har ikke jeg en base som titreres med en syre?

Oppgaven sier:

20,0 mL av 0,020 mol/L Ca(OH)2 løsningen titreres mot den ukjente HCl-løsningen.

 

Oi, beklager. Det er jeg som et øyeblikk trodde du skulle titrere en sterk syre med en sterk base. Det er den til høyre som er den riktige i denne oppgaven. Jeg endrer det jeg skrev nå.

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, beklager. Det er jeg som et øyeblikk trodde du skulle titrere en sterk syre med en sterk base. Det er den til høyre som er den riktige i denne oppgaven. Jeg endrer det jeg skrev nå.

Så bare slik at jeg er 100% sikker. I denne oppgaven er det en sterk base som titreres mot en sterk syre. Og kurven er den på høyre figuren på bildet, altså kurven starter fra topp og så synker den.

Korrekt?

Lenke til kommentar

 

Oi, beklager. Det er jeg som et øyeblikk trodde du skulle titrere en sterk syre med en sterk base. Det er den til høyre som er den riktige i denne oppgaven. Jeg endrer det jeg skrev nå.

Så bare slik at jeg er 100% sikker. I denne oppgaven er det en sterk base som titreres mot en sterk syre. Og kurven er den på høyre figuren på bildet, altså kurven starter fra topp og så synker den.

Korrekt?

 

Når en sterk base titreres med en sterk syre, vil pH-verdien være høy(fordi løsningen er basisk), for så å bli 7 ved ekvivalenspunktet. Så med denne informasjonen vet du at den kurven til høyre er den riktige!

 

Siden du titrerer en sterk base, så skal tilsatt HCl oppgis langs x-aksen.

 

Og en ting til, pH ved startpunktet er pH-verdien til Ca(OH)2-løsningen. Altså konsentrasjonen til denne løsningen før det er tilsatt noe HCl.

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en sterk base titreres med en sterk syre, vil pH-verdien være høy(fordi løsningen er basisk), for så å bli 7 ved ekvivalenspunktet. Så med denne informasjonen vet du at den kurven til høyre er den riktige!

 

Siden du titrerer en sterk base, så skal tilsatt HCl oppgis langs x-aksen.

 

Og en ting til, pH ved startpunktet er pH-verdien til Ca(OH)2-løsningen. Altså konsentrasjonen til denne løsningen før det er tilsatt noe HCl.

Kurven til høyre, it is. Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...