Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen politikk og menneskerettigheter. Tema= Politiske og demokratiske utfordringer i Europa?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vært kjekt med litt inspill på hva som kan komme imorgen. Er et stort tema. kan tenke meg at Russland-Ukraina  ... hellas og Italia(Autokrati)  Er noe som er relevant

Har du noen linker å dele? :) Hørte at i klassen deres hadde dere sendt rundt masse linker til hverandre?

Lenke til kommentar

Hva vil dere si til det her:

 

Er EU en demokratisk organisasjon? feks. Bidrar EU til å spre demokrati og stabilitet? Noen ideer?

Både ja og nei. 

 

Veldig lav valgoppslutning (rett under 50%), spesielt blant unge = ikke veldig representativt styre. 

Overnasjonalitet = tar mye styring bort fra medlemslandene (mye detaljstyring)

Europakommisjonen er heller ikke demokratisk valgt (tror jeg)

Angående bidrag til stabilitet har de iallefall fått mye kritikk for strenge krav mot økonomisk rammede Hellas.

Lenke til kommentar

Om folk har funnet flere gode artikler eller ideer til oppgavesett så fyr løs, det hadde vært supert! Føler jeg stirrer inn i en tom vegg her, vanskelig å finne frem det som er mest relevant, UTEN å ende opp med hundretusen artikler! :)

Dette heftet fra Folk og Forsvar hjalp meg masse: http://www.folkogforsvar.no/resources/FF_2_15_web.pdf

 

Her står det en del informasjon om:

Terrorisme (IS)+ hvordan en del EU-land har tenkt å løse denne utfordringen

Flere utfordringer EU står overfor

Konflikten mellom Russland og Ukraina, sanksjoner + hvordan både EU og Russland har blitt rammet av sanksjonene

Båtflyktlingene + hvordan Italia (oppretta Mare Nostrum for å hjelpe flyktningene) og EU jobber med saken

Korrupsjon

Samarbeid mellom de nordiske landene (Finland, Norge, Danmark, Island, Sverige osv.) + deres forhold til EU. 

 

Det tar litt tid å lese heftet, men jeg synes ihvertfall at det er verdt det. 

Lenke til kommentar

Til dere som stresser over hvor mye man må/burde skrive: KVALITET over kvantitet. Er det noe sensor hater, så er det å lese en 15 siders oppgave som ligger på et lavt/middels nivå. Jeg har fått 6'er på en 5 siders oppgave. Finn kvalitetskilder/rapporter (mye bra som har blitt linket til her allerede). Les oppgaven nøye - vær sikker på at du svarer på det som er relevant for oppgaven. Skriv så presist og tydelig som mulig. Unngå å komme med egne meninger om ting, det er ikke relevant. Bruk fagspråk og teorier. Lag fullstendig kildeliste på forhånd, så sparer du kanskje en halvtime på eksamen - 5 timer går veldig fort hvis du surrer for lenge med en ting, eller bruker masse tid på å lese over og slette ting som du er usikker på om er relevant.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til dere som stresser over hvor mye man må/burde skrive: KVALITET over kvantitet. Er det noe sensor hater, så er det å lese en 15 siders oppgave som ligger på et lavt/middels nivå. Jeg har fått 6'er på en 5 siders oppgave. Finn kvalitetskilder/rapporter (mye bra som har blitt linket til her allerede). Les oppgaven nøye - vær sikker på at du svarer på det som er relevant for oppgaven. Skriv så presist og tydelig som mulig. Unngå å komme med egne meninger om ting, det er ikke relevant. Bruk fagspråk og teorier. Lag fullstendig kildeliste på forhånd, så sparer du kanskje en halvtime på eksamen - 5 timer går veldig fort hvis du surrer for lenge med en ting, eller bruker masse tid på å lese over og slette ting som du er usikker på om er relevant.   

Det er godt å vite!! Jeg klarer aldri å skrive mer enn ca. 5 sider, og får som regel karakteren 5 (noe jeg er utrolig fornøyd med).  :) Håper det går like bra i morgen. 

Lenke til kommentar

Hva er viktig å kunne innenfor Menneskerettigheter med tanke på temaet her ? 

Båtflyktningene/menneskesmugling. Dette kan også kobles til terrorisme, siden noen av IS-krigere kommer til Europa som båtflyktninger. Det finnes en artikkel om det på aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/--IS-krigere-smugles-som-batflyktninger-8022880.html 

Endret av eipolitikk15
Lenke til kommentar

 

Hva er viktig å kunne innenfor Menneskerettigheter med tanke på temaet her ? 

Båtflyktningene/menneskesmugling. Dette kan også kobles til terrorisme, siden noen av IS-krigere kommer til Europa som båtflyktninger. Det finnes en artikkel om det på aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/--IS-krigere-smugles-som-batflyktninger-8022880.html 

 

Takk!

Lenke til kommentar

Noen som har noen konkrete eksempler på hvordan evt. demokratiet svekkes under Ukraina-Russland konflikten? 

 

Kanskje det at Janukovitsj bestemte seg for å ikke inngå en avtale med EU, noe som var mot folkets vilje, pga. Russland. Det svekker demokratiet fordi det ikke var folket som styrte vedtaket, men Russland. Jeg vet ikke om dette gir mening...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...