Gå til innhold

Kjøp av førstegangshagle


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har da bestått jegerprøva og fått godkjent våpensøknad på hagle.

 

Jeg er da ute etter å kjøpe meg en hagle og lurer på om noen har noen tips til en fin hagle til å starte med som ikke er så alt for dyr. Fikk anbefalt Silma Finnskogen 12/89 (den nye) av de i butikken, men den er litt dyr for meg.

 

Tenker på en hagle innenfor 5 000,- men kan gå litt høyere om det virkelig er verdt det.

 

Eneste kriteriet jeg har er at det skal være 2 løp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdert Star Baikal? Supre nybegynnerhagler. Ikke særlig pene, men de klarer jobben. Du kan vel få dobbeltløper til rundt 3000,-

 

Det viktigste er uansett at hagla passer til deg. Ta en tur på våpenbutikken og prøv deg frem. Det hjelper ikke med en god hagle hvis den ikke passer deg, da blir det bare bom.

Lenke til kommentar

Usikker på om noen butikker her i nærheten selger den, bor i nærheten av Ålesund. 

 

Ja jeg var i butikken, men de anbefalte bare dyre hagler, men jeg har så klart tenkte å prøve haglen før en jeg kjøper den.

 

Tenkte jeg bare skulle få litt info rundt hva som var bra merke eller om noen hadde en anbefaling, siden jeg ikke kan meg noe på dette enda.

Lenke til kommentar

XXL har, men det er ikke nødvendigvis slik at de som står der er i stand til å si om hagla passer deg. Om du hiver deg i bilen et par timer kan du stikke til Jernia i Stryn, der har de et lite kott med både nytt og brukt. Alternativt kan du kjøre litt lengre og finne Våpenloftet i Førde. Det er drevet av en børsemaker, så da er du sikker på at der er fagkunnskap. Du har også en våpenforretning i Åndalsnes (Sannes våpen og ammunisjon), og en i Molde (Jakt & Fiskespesialisten AS), men disse vet jeg ingenting om.

 

Har bare handlet på Jernia i Stryn selv, og har ikke noe å utsette på den.

 

Edit: Og husk nå inderlig at våpenet bare er en del av startkostnaden. Du må også ha skap, gode hørselvern, og masse ammunisjon. Kjøp gjerne så mye at du får rabatt. Mye lettere å skyte uten å bekymre seg for pengene når du har tusen skudd liggende, enn når du kjøper en og en eske. Jaktdepotet har noen treningsskudd for to-tre kroner skuddet.

Regn ti-tolv tusen for våpen, skap, hørselvern, og 1000 skudd.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Var akkurat i Førde så turen dit har ikke jeg så veldig lyst til igjen med engang, men kan kanskje ta en tur til Stryn.

 

Våpenskap har jeg og jeg fikk beskjed på kurset at jeg fikk rabatter på XXL og G-Sport i Ålesund så tenker jeg vertfall handler skudd og slikt der. 

Lenke til kommentar

Jeg ville nå uansett sjekket litt på nettet etter treningsammunisjon, om du har det trangt økonomisk kan det også gå an å ha flaks på finn.no. Det er veldig greit å få det levert på posten om du har et lite stykke til byen. Du kan også finne våpenskap samme sted med jevne mellomrom, men de har det med å gå fort så du må i tilfelle være rask på labben. Om du finner et som veier mer enn 150 kg er det å anbefale, så slipper du å styre med å bolte det fast. Alternativt må du til med enten grove treskruer (franske) i stenderverket eller 10-12mm bolter (som regel) i betong.

 

På hvilken side av byen bor du?

Lenke til kommentar

Har du lett etter bruktvåpen også? Kan spare en del kroner der. Men her igjen får du problemer med å vite om hagla passer deg. Jeg kjøpte min Star Baikal på Våpenloftet i Førde. Generelt litt dyr butikk, men fikk god hjelp til å finne hagle som passet.

 

Fant ellers en link som forklarer litt hvordan du selv kan sjekke det, hvis du opplever at personellet ikke kan hjelpe deg. Synd at slik kunnskap begynner å forsvinne hos butikker som selger våpen...

 

http://stigpulver.blogspot.no/2011/04/kordan-passe-hagla-di.html

Lenke til kommentar

Sykkylven da? De har hatt noen børser stående på Intersport, både i Sykkylven og på Stranda. Om de fremdeles har de, så tror jeg de har stått så lenge at du har sjanse til å få en litt hyggeligere pris, men de er vel i utgangspunktet litt dyrere enn Baikalen til XXL. Gratis å spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...