Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Sannsynlighetsfordelinger


Anbefalte innlegg

Jeg har en slags "mini eksamen" i Matte R1 og jeg har fått en oppgave innenfor temaet sannsynlighetsfordelinger. Oppgaven er:
"Lag en presentasjon som tar 6-8 minutter, der du tar for deg teoretiske eller praktiske problemstillinge rinnenfor temaet. Du skal selv velge prblemstilling. Forsøk å få med flere emner innenfor kometansemålene i kurset. Temaet ditt er Kap.1 - Sannsynlighetsfordelinger."

Jeg har prøvd å lage en oppgave som er problemstillingen min, men jeg får ikke til å gjøre den avansert nok. Skal prøve å lage en avansert oppgave hvor jeg bruker både binomisk sannsynlighet og hypergeometrisk sannsynlighet for å finne svaret.

 

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg? Gi meg eksempler til oppgaven jeg skal lage, hvor jeg både trenger å bruke binomisk og hypergeometrisk sannsynlighet.

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg å se igjennom tidligere eksamensoppgaver, og da spesielt sansynlighetsoppgaver. Det er jo bare å ta en oppgave som er blitt gitt tidligere, å endre litt på settingen og/eller tallene, så har du jo en oppgave å presentere.

 

Men jeg har en idé. Et tips til en oppgave er jo nettopp eksamenstrekket, i vg2 studiespes. Alle elevene skal ha en eksamen. Da kan du først fokusere på skriftlig eksamen. Du vet at 3 elever trekkes opp i spansk, 6 i tysk, 2 i fransk og 5 matte R1, 2 i  S1 og 3 i 2P. Hva er sannsynligheten for å bli trukket opp i skriftlig, når det er 32 elever i en klasse? Her må du jo bruke hypergeometrisk fordeling.

 

Til muntlig eksamen er det 11  elever som trekkes opp i muntlig.  7 kommer opp i språk. Du vet at sannsynligheten for at du kan komme opp i spansk er 50 %. Hva er sannsynligheten for at alle 7 elevene kommer opp i spansk? Her må du bruke binomisk fordeling.

 

Så kan du se på eksamenstrekket på landsbasis. Det er i alt 75 869 elever som går i andreklasse. 5000 kommer opp i r1, 6900 kommer opp i spansk, 2000 i tysk, 2340 i fransk, 4000 i s1 og 1000 i 2P. Hva er sannsynligheten for å komme opp på landsbasis? Her må du undersøke hvilken sannsynlighetsmodell du må bruke!!!

 

Og slik kan du jo fortsette, feks med muntlig eksamen på landsbasis, og det er jo ufattelig mange fag man kan komme opp i. Videre kan du jo trekke inn at det er en del som går yrkesfagelig som kan trekkes opp i praktisk eksamen, og plutselig har du muntlig-praktisk, praktisk og skriftlig eksamen som de ulike eksamensformene du kan komme opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å se igjennom tidligere eksamensoppgaver, og da spesielt sansynlighetsoppgaver. Det er jo bare å ta en oppgave som er blitt gitt tidligere, å endre litt på settingen og/eller tallene, så har du jo en oppgave å presentere.

 

Men jeg har en idé. Et tips til en oppgave er jo nettopp eksamenstrekket, i vg2 studiespes. Alle elevene skal ha en eksamen. Da kan du først fokusere på skriftlig eksamen. Du vet at 3 elever trekkes opp i spansk, 6 i tysk, 2 i fransk og 5 matte R1, 2 i  S1 og 3 i 2P. Hva er sannsynligheten for å bli trukket opp i skriftlig, når det er 32 elever i en klasse? Her må du jo bruke hypergeometrisk fordeling.

 

Til muntlig eksamen er det 11  elever som trekkes opp i muntlig.  7 kommer opp i språk. Du vet at sannsynligheten for at du kan komme opp i spansk er 50 %. Hva er sannsynligheten for at alle 7 elevene kommer opp i spansk? Her må du bruke binomisk fordeling.

 

Så kan du se på eksamenstrekket på landsbasis. Det er i alt 75 869 elever som går i andreklasse. 5000 kommer opp i r1, 6900 kommer opp i spansk, 2000 i tysk, 2340 i fransk, 4000 i s1 og 1000 i 2P. Hva er sannsynligheten for å komme opp på landsbasis? Her må du undersøke hvilken sannsynlighetsmodell du må bruke!!!

 

Og slik kan du jo fortsette, feks med muntlig eksamen på landsbasis, og det er jo ufattelig mange fag man kan komme opp i. Videre kan du jo trekke inn at det er en del som går yrkesfagelig som kan trekkes opp i praktisk eksamen, og plutselig har du muntlig-praktisk, praktisk og skriftlig eksamen som de ulike eksamensformene du kan komme opp i.

 

Oppgaven er bra. Jeg har omformulert oppgaven og gjort om på noen ting. Men det er en ting jeg lurte på. Oppgave c, hva er fasit svaret? Hvilken sannsynlighetsmodell kan brukes?

 

Oppgaven min er:

 

Alle elevene skal ha en eksamen. 3 elever trekkes opp i skriftlig i spansk, 6 elever i tysk, 2 elerver i fransk, 5 elever i matte R1 og 3 elever i matte 2P.
a) Hva er sannsynligheten for å bli trukket opp i skriftlig, når det er 26 elever i en klasse?
 
Til muntlig eksamen er det 11 elever som trekkes opp. 7 elever kommer opp i språk. Du vet at sannsynligheten for at du kan komme opp i spansk er 50%.
b) Hva er sannsynligheten for at alle 7 elevene kommer opp i spansk?
 
I følge eksamenstrekket på landsbasis er det i alt 75 869 elever som går i andreklasse. 5000 elever kommer opp i R1 matte, 6900 kommer opp i spansk, 2000 i tysk, 2340 i fransk og 4000 elever i matte 2P.
c) Hva er sannsynligheten for å komme opp på landsbasis? Hvilken sannsynlighetsmodell kan brukes her?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...