Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Biologi oppgave, Immunforsvaret


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en biologi oppgave hvor jeg skal forklare generelt om immunforsvaret innenfor et bestemt tema. Oppgaven jeg fikk er:

 

Ta for deg en bakterieinfeksjon og forklar hvordan immunresponsen i kroppen er fra man blir utsatt for smitte til man er frisk. Du skal ikke bruke mer enn 2-3 minutter på å forklare dette på den muntlige høringen.

 

Kan noen hjelpe meg med dette? Er helt blank og sliter med å finne spesifikk info, siden immunforsvaret er så stort.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres snodig ut, for oppgaven skal vel være fra pensum? Mener du at bokstaven i ikke en gang er i boka i faget? 

Nå ha ikke jeg sjekket, men vil tippe det er godt forklart på youtube..sammen med wikipedia. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Høres snodig ut, for oppgaven skal vel være fra pensum? Mener du at bokstaven i ikke en gang er i boka i faget? 

Nå ha ikke jeg sjekket, men vil tippe det er godt forklart på youtube..sammen med wikipedia. 

 

Står i boka, og en del på nettet og. Men jeg sliter med å forstå, siden immunforsvaret er så stort og det er altfor mange små detaljer. Så jeg trenger hjelp med å skrive sånn generelt hva immunresponsen er osv. (se oppgave)

Lenke til kommentar

Står i boka, og en del på nettet og. Men jeg sliter med å forstå, siden immunforsvaret er så stort og det er altfor mange små detaljer. Så jeg trenger hjelp med å skrive sånn generelt hva immunresponsen er osv. (se oppgave)

Som ellers er det lurest å gjøre et forsøk på å besvare oppgaven selv og be om rettelser. Samtidig kan du spørre etter konkrete ting du ikke forstår.

Lenke til kommentar

Antar at det er Biologi 1 du har. Bakteriene har brutt seg forbi det uspesifikke ytre forsvaret. Nå gjenstår det uspesifikke indre forsvaret (fagocytter)  og det spesifikke indre forsvaret (T- og B-lymfocytter). Spør deg selv disse spørsmålene: I hvilken rekkefølge kommer immunresponsen? Hvordan skjer disse ulike responsene? Er det noe immunforsvaret gjør for å bli bedre rustet mot et fremtidig angrep?   
 

Lenke til kommentar

Godt poeng . 

Har du en egen tekst og ting som "medfødte og det ervervede delen ( kroppen vant og har lært) "  og  "natural killer-celler (NK)  med så har vi noe å gå utifra. 

Få vil begynne på hele oppgaven alene. 

 

Eksamensformen kan trigge "ekstraspørsmål" for å sjekke dybden, her kan man få inn flere poeng med å nevne hva som skjer om kroppen ikke klarer det selv, løsninger som antibiotika osv sammen med autoimmune sykdommer hvor kroppen rett og slett angriper seg selv , selv om cellene er friske. 

 

Så topper du 6ern med å svare på det siste de tar opp med resistens. 

 

Jeg bare ser for meg en slik eksamensform i hodet her. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...