Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie og Filosofi 2 eksamen våren 2015


Anbefalte innlegg

Hei! Noen flere som skal opp i Historie og Filosofi 2 nå til uken?
Tenkte å lage en samlet tråd til drøfting av forberedelsedelen som kommer ut nå på onsdag, 20.05.15. For eksempel knytte forberedelsedelen opp mot hendelser, begreper, personer og så videre. 



Har sett på tidligere eksamensoppgaver, og de er ofte basert på ting som er aktuelt idag, samtidig som det er knyttet opp til faget. Typ jubileer og lignende. Gjerne kom med tips om du har en anelse om hva dette kan være!

 

Endret av Norrland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I år er det 70-årsmarkering av frigjøringen av Norge i 1945. Kanskje tema som krig, fred, nasjonsbygging er aktuelt?

Kanskje dette dukker opp i andre eksamener.

Hørtes ikke ut som et dumt forslag.

 

En annen mulighet er temaer knyttet til angrepet mot Charlie Hebdo. Kanskje noe som dreier seg om å drøfte grensene for ytringsfrihet eller liknende? 

Lenke til kommentar

 

I år er det 70-årsmarkering av frigjøringen av Norge i 1945. Kanskje tema som krig, fred, nasjonsbygging er aktuelt?

Kanskje dette dukker opp i andre eksamener.

Hørtes ikke ut som et dumt forslag.

 

En annen mulighet er temaer knyttet til angrepet mot Charlie Hebdo. Kanskje noe som dreier seg om å drøfte grensene for ytringsfrihet eller liknende? 

 

Ja det kan hende. Kanskje man også er borte i terrorisme, toleranse og medias makt eller noe i den duren?

Endret av theasoltvedt
Lenke til kommentar

Tror dere er inne på noe der ja! Noen av dere som har tilgang til  lærer i faget? Tror det viktigste av alt er å kunne knytte temaet opp mot relevante begreper, hendelser...etc... Kunne kanskje vært greit å spurt en lærer hva man burde tenke på å ha med (eventuelt ikke ta med) når man har fått vite temaet? Skulle gjerne spurt selv, men er privatist så har ingen å spørre

Blir å lage en liste over ting jeg tror kan være relevant til temaet. Hvis dere gjøre det samme, så kan vi sammenligne. Garantert noe en har tenkt på, som en annen har glemt :)

Lenke til kommentar

Lurt tiltak. Henger meg på! Er også rimelig sikker på at det kommer til å ha noe med 70-årsmarkeringen å gjøre.

 

Jeg skal møte faglærer i morgen, så da skal jeg suge til meg all informasjon :) Relevante begreper er en viktig del av oppgaven ja, så lurt å ha kontroll over viktige begreper innen faget.

Lenke til kommentar

Heisann!
Vi er to jenter som også kom opp i HIFI, og er enige i at det mest sannsynlig blir noe om ytringsfrihet eller 70-års markeringen av frigjøringen av Norge. Hvilke temaer tenker dere at det er relevant å knytte opp mot disse to? Tenker kapitler fra boka. Vi bruker Cappelen Damm sin bok.

Lenke til kommentar

forberedelse til eksamen i morgen, med tema:

 

Frihet, handling og ansvar 

 

Sett deg inn i eksistensfilosofisk tenkning. Se særlig på begrepene «valg», «frihet», «ansvar» og «autentisitet». Finn minst to ulike historiske hendelser der du mener mennesker har handlet selvstendig og i tråd med egne verdier til tross for at de har utsatt seg selv for fare.

Du skal forberede deg på å belyse, kommentere og drøfte ulike problemstillinger som temaet reiser, slik at du på eksamensdagen får vist den historie- og filosofifaglige kompetansen du har tilegnet deg i arbeidet med faget. 

Endret av A+M
Lenke til kommentar

"Finn minst to ulike historiske hendelser der du mener mennesker har handlet selvstendig og i tråd med egne verdier til tross for at de har utsatt seg selv for fare."

Noen hendinger som kanskje kan være relevante?

 

- Saltmarsjen; Mahatma Gandhi
- Apartheid 
- Motstandsbevegelsen under andre verdenskrig
- Fukushima

Hva tror dere vi kommer til å få? Bør kanskje ha god peiling på ideologier også... 

 

 

Lenke til kommentar

 

Noen som har noen tips? 

Klarer ikke helt å sette meg inn i dette. Tar faget som privatist, og har pga dødsfall nært i familien ikke orket å lese særlig mye.. 

 

Blir selv å lage tankekart, å skrive ned alt som faller inn i hodet mitt når jeg tenker på temaene. Når jeg har funnet to relevante handlinger vil jeg deretter prøve å koble de opp mot eksistensfilosofisk tenkning og de nevnte begrepene. Men først av alt blir jeg å lese meg igjennom vedleggene. Står sikkert mye nyttig der :) 

Lenke til kommentar

Noen stikkord som kanskje kan være til hjelp :)

 

Eksistens - Ansvar - Fridom
Hvordan leve? Autentisk? 

Enkelt mennesket som er bevisst sin egen eksistens (selvbevisst). Mennesket er født fritt. Må ta valg. Må ta ansvar. 
Friheten er det mest karakteristiske ved mennesket. Hvordan forvalte denne? Alle eksistensfilosofer svarer på dette spørsmålet.

 

Mot... som et stikkord.    Vedleggene til eksamensforberedelsesheftet viser til mot også.   Mangel på mot...   mot er smittsomt... 

- Kierkegaard; velge seg selv. Man blir ikke et selvstendig individ før man velger seg selv. Man må bli seg selv. Selvbevisst... velger å ta ansvar for det mennesket som en selv ønsker å være. Da lever man "egentlig". Egentlig og uegentlig væremåte. Lever man uegentlig har man ikke valgt seg selv som person, da følger man bare "strømmen". Uegentlig er også sett på som en ureflektert levemåte. De ulike stadiene til Kierkegaard, og angsten. Angsten som en drivkraft... 

- Nietzsche; "Gud er død"... overmennesket -  ingen andre som bestemmer over deg enn deg selv. Ingen å "kvile seg mot" som i Kristendommen (Gud). Modige. (Kanskje vi kan dra inn "mennesket er alle tings målestokk her"?). 

- Heidegger; "Das Man" (uegentlig eksistens) - man gjør, man bør, man skal... man går i flokk. Uegentlig og egentlig væremåte/eksistens. Eksistensialer; - kastethet, frihet, mulighet, forståelse, befintlighet, være-i-verda.
Tidsperspektiv - man lever ikke egentlig dersom man ikke forholder seg til fortid, nåtid, framtid (inklusivt vår død).   Livet blir desto rikere ettersom vi blir mer bevisst på framtiden.   Dødsangst...  og det skaper bevegelse i oss. 

- Sartre; "Dømt til frihet" - faktisitet (vi er kastet inn i verden). Hvordan leve, hvordan finne en egentlig/autentisk eksistens? Jo, vi er kastet inn i verden som kvinne/mann med våre foreldre/samfunnsform/miljø osv. det er faktisiteten, men lever du egentlig så er du bevisst på dette og overskrider det gitte (transendere). F.eks. om man er sønn av en skomaker-slekt, så kan man velge å ikke bli skomaker. Velge deg selv...   

- Simone; frihet... og hvor går grensen? Hun laget en eksistensiell etikk der hun satt grenser. Grensen var undertrykkelse. Autoriteter som religion er også en form for undertrykkelse, mente hun...    
 

Litt uryddig og usystematiske stikkord, men kanskje noe hjelp. Det blir spennende å se oppgaven i morgen... må si jeg gleder meg :tease:  Ganske mye som skal på plass til i morgen...  :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...