kult99 Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Hello Mum: Handler om Jerome, en gategutt, som kommer fra en relativt fattig familie. Pleide å være flink på skolen men mistet interessen.. Er i en gjeng og havner ofte i trøbbel. Snakker med moren om hvordan det ikke er mulig å være kul (gategutt) samtidig som man er flink på skolen. Dette er challengen i teksten. Vennen Adrian (en av gutta i gjengen) forteller Jerome at han vil prioritere skole og bli arkitekt, men da advarer Jerome han om at Adrian er for ung (de er 14 år) til å ta slike valg så tidelig og at han ikke må stikke fra gjengen. The one plus one: Handler om Nicky + familien (moren, hunden og søsteren Tanzie) og Mr. Nicholls som er en venn av familien. Nicky blir mobbet på skolen fordi han er Goth (type emo) og bruker mascara, men har ikke venner - dette er challengen. Tanzie er veldig flink i matte, men familien har ikke råd til å la henne gå på en bra skole. Derfor drar de til Scottland for at Tanzie skal være med i en konkurranse, sånn at de kanskje vinner en pris (tenker nok penger). Nicky og Mr. Nicholls begynner å snakke om hvordan Nicky kan få venner (han blir mobbet). Mr. Nicholls forklarer at han kan bruke internett, lage en blogg etc. for å kanskje finne venner med samme interesse. Han oppretter en blogg og skriver et innlegg. Etter en uke går han inn på bloggen, og nærmere 3000 personer har sett innlegget, 400 har kommentert fine, hyggelige kommentarer, mens kun to har skrevet noe stygt - overraskende for Nicky siden han pleier å bli mobbet hele tiden pga. hans interesser. - Dette er min vinkling av disse tekstene. Challengen i tekstene har jeg tenkt ut slik at det er en utfording (challenge) som må endres (change) for å få en positiv ending. Tusen takk!
Maria Rix Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 (endret) Jeg tenker kanskje at vi skal fortelle om Kailash Satyarthi sitt arbeid mot Child Labour. Veldig typisk at vi liksom får i oppgave å skrive om hans arbeid og hvordan vi kan kjempe videre mot dette. (Kan både være kortsvars- og langsvarsoppgave). Linker: https://snl.no/Kailash_Satyarthi http://www.kailashsatyarthi.net/biography/ Endret 18. mai 2015 av Maria Rix 1
pboobp Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Har dere noen linker/informasjon om hvordan mennesker påvirker hverandre til det bedre/dårligere? Og hva som gjør at folk forandrer seg?
SamirBarki Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 (endret) ??? Endret 18. mai 2015 av SamirBarki 2
heheh99 Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Har dere noen tanker angående artikkel vs fortelling? Altså hva foretrekker dere å skrive? 1
Blåveis Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Når dere har kilder som brukes i del 1 (kortsvar), skriver dere dem inn i oppgaven FØR del 2 (langsvar)? Eller skriver dere dem inn sammen med de dere har brukt i langsvarsoppgaven helt nederst? 1
heheh99 Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 (endret) Tror dere det er lurest å skrive artikkel eller fortelling? Endret 18. mai 2015 av maria_su 1
heheh99 Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Når dere har kilder som brukes i del 1 (kortsvar), skriver dere dem inn i oppgaven FØR del 2 (langsvar)? Eller skriver dere dem inn sammen med de dere har brukt i langsvarsoppgaven helt nederst? Bruker å skrive inn kildene jeg har brukt etter hver oppgave. 1
Hun Karoline Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 På eksamen i fjord var ene oppgaven "How does the language he uses strengthen the message?" til talen til Martin Luther King. Hvordan skal man svare på en son type oppgave? kan jo hende det kommer en slik oppgave i år også?? I taler er det ofte lurt å se etter om han/hun har brukt retorikk i språket (etos, patos, logos). Retorikk er en god metode å bruke hvis man skal overbevise, noe man ofte ønsker i en tale. Du kan også se etter virkemidler slik du gjør i lyrikk, for eksempel språklige bilder, symboler, gjentakelser og referanser. Hva er retorikk? :-) Føler det er veldig viktig å kunne! Er redd for at vi må samenlikne MLK sin tale "I have a dream" og Obama sin "Yes we can". 1
heheh99 Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Syns ikke at jeg har helt kontroll på temaet på en måte.. 1
granisi Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Tror nok en oppgave med tanke på integrering av innvandrere også vil være aktuell. Hvorfor kunne "halve Norge" dra til Amerika for 100 år siden og leve slik de ville, mens vi idag ønsker at alle som kommer til Norge skal innrette seg det norske samfunnet og kulturen . Tror nok en oppgave der du diskuterer rundt dette temaet kan være sannsynlig. 2
heheh99 Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Tror nok en oppgave med tanke på integrering av innvandrere også vil være aktuell. Hvorfor kunne "halve Norge" dra til Amerika for 100 år siden og leve slik de ville, mens vi idag ønsker at alle som kommer til Norge skal innrette seg det norske samfunnet og kulturen . Tror nok en oppgave der du diskuterer rundt dette temaet kan være sannsynlig. Ja! Det har jeg ikke tenkt på før nå 1
LTDS Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Hello Mum: Handler om Jerome, en gategutt, som kommer fra en relativt fattig familie. Pleide å være flink på skolen men mistet interessen.. Er i en gjeng og havner ofte i trøbbel. Snakker med moren om hvordan det ikke er mulig å være kul (gategutt) samtidig som man er flink på skolen. Dette er challengen i teksten. Vennen Adrian (en av gutta i gjengen) forteller Jerome at han vil prioritere skole og bli arkitekt, men da advarer Jerome han om at Adrian er for ung (de er 14 år) til å ta slike valg så tidelig og at han ikke må stikke fra gjengen. The one plus one: Handler om Nicky + familien (moren, hunden og søsteren Tanzie) og Mr. Nicholls som er en venn av familien. Nicky blir mobbet på skolen fordi han er Goth (type emo) og bruker mascara, men har ikke venner - dette er challengen. Tanzie er veldig flink i matte, men familien har ikke råd til å la henne gå på en bra skole. Derfor drar de til Scottland for at Tanzie skal være med i en konkurranse, sånn at de kanskje vinner en pris (tenker nok penger). Nicky og Mr. Nicholls begynner å snakke om hvordan Nicky kan få venner (han blir mobbet). Mr. Nicholls forklarer at han kan bruke internett, lage en blogg etc. for å kanskje finne venner med samme interesse. Han oppretter en blogg og skriver et innlegg. Etter en uke går han inn på bloggen, og nærmere 3000 personer har sett innlegget, 400 har kommentert fine, hyggelige kommentarer, mens kun to har skrevet noe stygt - overraskende for Nicky siden han pleier å bli mobbet hele tiden pga. hans interesser. - Dette er min vinkling av disse tekstene. Challengen i tekstene har jeg tenkt ut slik at det er en utfording (challenge) som må endres (change) for å få en positiv ending. Tusen takk! Takk Takk 1
JustARandomName Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 (endret) Kan noen kort oppsummere hva teksten "YES WE CAN" handler om, jeg skjønner det ikke helt.. Jeg tror Obama mener å si at vi (amerikanske innbyggere i 2008) må gjøre det vi kan for en bedre fremtid økonomisk og politisk og at alt er mulig, og at det ikke finnes problemer som ikke kan løses hvis vi (amerika) står sammen som en nasjon, fordi da kan de gjøre fremtiden enda bedre, fordi de må ikke tvile på at alt er mulig i USA. elns. Nå sa jeg tolkningen min av talen, ikke sangen, men jeg tror det er mye det samme budskapet. Teksten til yes we can i eksamensforberedelsesheftet er siste del av talen "Yes we can" av Barack Obama. Den er gjort om til en sang der noen andre "synger" talen mens den ordentlige talen spilles av i bakgrunnen. Hvis noen av dere ikke har hørt sangen så kan dere høre den her; Det jeg mener å si er at talen og sangen ikke har, "mye av det samme budskapet" men det samme budskapet fordi det er samme teksten. Håper du forstår hva jeg mener Endret 18. mai 2015 av JustARandomName 1
Lumela Skrevet 18. mai 2015 Skrevet 18. mai 2015 Kan noen kort oppsummere hva teksten "YES WE CAN" handler om, jeg skjønner det ikke helt.. Jeg tror Obama mener å si at vi (amerikanske innbyggere i 2008) må gjøre det vi kan for en bedre fremtid økonomisk og politisk og at alt er mulig, og at det ikke finnes problemer som ikke kan løses hvis vi (amerika) står sammen som en nasjon, fordi da kan de gjøre fremtiden enda bedre, fordi de må ikke tvile på at alt er mulig i USA. elns. Nå sa jeg tolkningen min av talen, ikke sangen, men jeg tror det er mye det samme budskapet. Teksten til yes we can i eksamensforberedelsesheftet er siste del av talen "Yes we can" av Barack Obama. Den er gjort om til en sang der noen andre "synger" talen mens den ordentlige talen spilles av i bakgrunnen. Hvis noen av dere ikke har hørt sangen så kan dere høre den her; Det jeg mener å si er at talen og sangen ikke har, "mye av det samme budskapet" men det samme budskapet fordi det er samme teksten. Håper du forstår hva jeg mener Ja, takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå