Gå til innhold

Buddha møter Hindu.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var nylig i Angkor og tenkte med en gang at dette lignet veldig. Men som du sier er det vel mye lignende på begge sider av grensen der.

 

Jeg liker oppbyggingen av bildet ditt. Enkel og rett frem som leder blikket mot kvinnen som titter opp på noe vi ikke får se. Det skaper litt mystikk, og det passer bra til slike steder.

 

Henning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Takk for hyggelige komentarer. Har lastet opp en versjon som viser litt av selve tempelet. Bildene er tatt midt på dagen, med solen i senit, så det er ikke særlig gunstige lysforhold. Det er vel litt av sjarmen med reisebilder at man ikke altid kan bestemme tidspunkt, men må prøve å få det beste ut av det lyset man har :)

Lenke til kommentar

Ja, når man ser hele tempelet ligner det jo enda med på templene i Angkor faktisk.

 

Jeg tenker som så at reiser dreier seg om å oppleve stedene, bildene blir ofte litt så som så, da man ikke primært er der for å fotografere og ikke kan komme tilbake mange ganger for å få de perfekte lysforhold. Et reisebilde er godt dersom det bringer minner om turen. Men selvfølgelig er det artig de gangene man får noen bilder man virkelig er fornøyd med også.

 

Henning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Buddha var opprinnelig en hindu.

Men han var en ungdom som var litt kritisk til filosofien i hinduismen. Hinduismen startet jo som en filosofi før det ble den eldste av de religionene vi kjenner til.

Etter hvert ble folk nysgjerrige på Buddhas lære og hans elever som også hadde forlatt ham kom tilbake og der har du starten på Buddhismen som i India gle tilbake inn i hinduismen etter hvert og i dag er det stort sett bare eksiltibetanere av buddhister i India. Men det er i nabolandene og Indokina at det slo rot.

Fint utsnitt i V1 der du kunne kutta deg enda litt lenger inn på sidene - noe mer til venstre selvsagt.

Grei dokumentasjon i V2 også der du kanskje kunne gitt skarpheten et ekstra klikk.

 

Roar

Lenke til kommentar

Hei Roar.

Helt riktig det du skriver. Kanskje en bedre tittel hadde vært Buddha finner tilbake til Hindu.

Her er litt facts om prince Siddh?rtha Gautama, også kjent som Buddha. http://en.wikipedia.org/wiki/Gautama_Buddha

Tok med sidene fordi jeg synes de 900 år gamle steinhuggeriene på sidene var viktige.

Helt enig i at V2 kunne vært skarpere, det var soft i utgangspunktet. Det er ganske kraftig beskjært og med det kameraet jeg hadde der, er det ikke mye pixeler igjen. Jeg dro opp skarpheten i ACR og mer med unsharp mask i PS, helt til jeg fikk ghosting. Du kan se det på trærne i bakgrunden oppe i høyre hjørne. Takk for positiv tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...