Gå til innhold

Har tenkt til å bli skipselektriker, trenger tips!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å bli en skipselektriker. Læreren min anbefaler meg for å gå for vanlig fagbrev for elektrikere først, så videreutdanne meg som skipselektriker. Jeg har null lyst til å gå som lærling i bedrift på land, men har veldig lyst til å gå som lærling på båt med en gang. 

 

Hvis jeg noen gang angrer på dette, er det vanskeligheter for å bli vanlig elektriker da?

 

Gjerne fortell litt om arbeidsdager,lønn og hvor hardt det er å få lærlingplass :)

 

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

Jeg ser ingen grunn til at du skal ta vanlig fagbrev først for så videreutdanne deg. Har selv fagbrev som skipselektriker. Jeg vil anbefale å kontakte et av de maritime kompetansesentrene i Norge (Maritim kompetanse senter/opplæringskontor Nord, Sør/vest, Sørøst eller den i Ålesund). Bare søk på maritim kompetansesenter på google så kommer det opp. 

 

 

Hvis jeg noen gang angrer på dette, er det vanskeligheter for å bli vanlig elektriker da?

 

Du får fagbrev L med maritim modul. Så du har samme fagbrev som en vanlig elektriker. 

 

 

Hvor hardt det er å få lærlingplass

 

Du søker via et av de maritime kompetansesentrene. Har du godt nok snitt så vil du bli tilbudt skoleplass, du går 1 år på skole og 1,5 år i lærling. Hvis du består eksamen så er du sikret lærlingplass hos en av samarbeidspartnere til kompetansesenteret (Du kan se hvilke samarbeidspartnere/medlemmer på dere hjemmeside).

Jeg husker at jeg søkte etter at fristen hadde gått ut, men jeg fikk fortsatt plass (søkte hos Maritim kompetanse senter sørøst Norge).

 

 

litt om arbeidsdager

 

Avhenger veldig av hva slags båt du kommer på (tanker, cargo, roll on/roll off etc). Men det er ofte lange dager, men ikke alltid så travle. Men kan fort bli travelt hvis det blir blackout eller brownout. Det går i veldig mye rutine og vedlikeholdsarbeid på skipet. Hvor lang turnus du har avhenger av hvilken båt du kommer på. Selv hadde jeg 2 uker på og 2 uker av. Jobbet fra 0800 til 2000 hver dag (hadde inkludert overtid hver dag), unntatt lørdag.

 

 

lønn

.

Du har et år på skole hvor du ikke får lønn (du vil få stipend fra lånekassen). Derfor starter du høyere når du først begynner enn hva lærlinger på land gjør. Jeg startet på ca 17k-18k og de siste månedene hadde jeg ca 23k-24k.

 

Hvis du lurer på noe mer så er det bare å spørre.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

 

eg har samme fagbrev som en vanlig elektriker? Så det er ikke noe problem å komme seg i et firma på land? :)

 

Ja du får samme fagbrev som de på land. Bare at du også får maritim modul. Så skal ikke være noe problem det nei Hvis du tar lærling tiden på land så må du ta maritim modul eksamen som privatist senere.  

 

Og anbefaler du meg å gå som skipselektriker?

 

Helt klart! Jeg hadde ikke spesielt lyst til å bli vanlig elektriker. Drive å banke/trekke kabler og koble stikkontakter fristet ikke særlig. Og syntes det å jobbe i turnus var utrolig deilig. Du kan jobbe mens du har fri, hvis du har lyst til å tjene ekstra med penger. Må bare finne en jobb hvor det går greit at du har en annen jobb med turnus. 

Men det å jobbe i turnus er ikke noe som passer alle. Så du må nesten vurdere om det er noe som passer for deg. Du kan få en "snill" turnus som jeg fikk eller en hvor du jobber i 2 måneder på osv.

Lenke til kommentar

Aha. Men nå sier du at jeg bør ta lærlingtiden min på land? Jeg har veldig lyst til å ta lærlingtiden på vann. Syntes kabeltrekking osv er så kjedelig... Trodde du sa det bar like greit å ta lærlingtiden på vann? :)

 

Hmm nei det sier jeg ikke? Kan ikke se hvor jeg har skrevet det. Anbefaler at du tar lærlingtiden din på skip.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...