Gå til innhold

Binde data til rullgardinliste i Excel


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har laget meg en liste med registreringsnumrene på endel biler. Under valgt regnr skal det etter planen vises informasjon om bilen og dens innhold. Hvordan får jeg koblet opp dataen om hver bil opp i mot alternativene på rullgardinlista? Slik at når jeg velger et regnr, kommer det opp f.eks km-stand, merke og årsmodell for den bilen under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar du har en matrise:

Kolonne A (skiltnr) | Kolonne B (km-stand)
12345 | 10 000 km
12346 | 15 000 km

osv

 

Rullegardinmeny i eksempelvis A7

Formel i celle A8 (finner km.stand for registreringsnummeret i rullegardinmenyen): =VLOOKUP(A7;A1:B2;2;SANN)

Alternativt kan du bruke en kombinasjon av INDEX og MATCH, men for ditt vedkommende bør det funke med VLOOKUP/FINN.RAD.

Lenke til kommentar

Antar du har en matrise:

Kolonne A (skiltnr) | Kolonne B (km-stand)

12345 | 10 000 km

12346 | 15 000 km

osv

 

Rullegardinmeny i eksempelvis A7

 

Formel i celle A8 (finner km.stand for registreringsnummeret i rullegardinmenyen): =VLOOKUP(A7;A1:B2;2;SANN)

 

Alternativt kan du bruke en kombinasjon av INDEX og MATCH, men for ditt vedkommende bør det funke med VLOOKUP/FINN.RAD.

Men jeg har enda flere variabler, som f.eks reg.dato, merke, modell etc.Endrer det formelen?

Lenke til kommentar

 

Antar du har en matrise:

Kolonne A (skiltnr) | Kolonne B (km-stand)

12345 | 10 000 km

12346 | 15 000 km

osv

 

Rullegardinmeny i eksempelvis A7

 

Formel i celle A8 (finner km.stand for registreringsnummeret i rullegardinmenyen): =VLOOKUP(A7;A1:B2;2;SANN)

 

Alternativt kan du bruke en kombinasjon av INDEX og MATCH, men for ditt vedkommende bør det funke med VLOOKUP/FINN.RAD.

Men jeg har enda flere variabler, som f.eks reg.dato, merke, modell etc.Endrer det formelen?

 

 

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=90915259724516262481

Lenke til kommentar

 

 

Antar du har en matrise:

Kolonne A (skiltnr) | Kolonne B (km-stand)

12345 | 10 000 km

12346 | 15 000 km

osv

 

Rullegardinmeny i eksempelvis A7

 

Formel i celle A8 (finner km.stand for registreringsnummeret i rullegardinmenyen): =VLOOKUP(A7;A1:B2;2;SANN)

 

Alternativt kan du bruke en kombinasjon av INDEX og MATCH, men for ditt vedkommende bør det funke med VLOOKUP/FINN.RAD.

Men jeg har enda flere variabler, som f.eks reg.dato, merke, modell etc.Endrer det formelen?

 

 

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=90915259724516262481

 

Tusen hjertlig takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...