Gå til innhold

DAB? .. eller FM? DEL-1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Takk for hyggelig og positive tilbakemelding, Helene. Det settes stor pris på! :-)

For meg er Tandberg noe ekstra kjært - minner om mine 12 år ved beriften. Tandberg holder fortsatt KRONEN av de steder jeg har jobbet. Og nå tildags er det ingen fare for at noen kan overta den :-)

Forhåpentligvis kan det bli forlengelser for mindre lokalstasjoner som ikke har råd til å legge om fra FM til DAB/DAB+

Mine Tandberg klenodier vil jeg alltid ta godt vare på.

Takk igjen for din hyggelige kommentar!

Mvh, Jon

Lenke til kommentar

Takk for hyggelig og positive tilbakemelding, Helene. Det settes stor pris på! :-)

For meg er Tandberg noe ekstra kjært - minner om mine 12 år ved beriften. Tandberg holder fortsatt KRONEN av de steder jeg har jobbet. Og nå tildags er det ingen fare for at noen kan overta den :-)

Forhåpentligvis kan det bli forlengelser for mindre lokalstasjoner som ikke har råd til å legge om fra FM til DAB/DAB+

Mine Tandberg klenodier vil jeg alltid ta godt vare på.

Takk igjen for din hyggelige kommentar!

Mvh, Jon

 

Vi samler på litt slikt noe her i huset skjønner du...har forskjellig på lur..;)

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Et flott dokument av et flott stykke norskprodusert kvalitet. Flott med følgeteksten. Skjønner godt ditt forhold til Tandbergproduktene. Det lages bare ikke så bra produkter lengre.....

Takker for nostalgisk gjensyn, skulle bare hatt lyden også....

Lenke til kommentar

Kjekt å se! :)

Skulle gjerne sett at FM fortsetter, jeg! Med min samling av både Sølvsupre og Huldraer mm. fra Tandberg, så er det synd å måtte parkere disse for godt. De funker jo fortsatt alldeles utmerket... Kall det gjerne nostalgi, men jeg kaller det kvalitet, og det er noe eget med Tandberg...

Men jeg kan jo fortsatt bruke de til både båndtopptakerne og casettespillerne, da...(Tandberg, de også, selvfølgelig) ;)

 

PS!

DAB+ funker selvsagt, med FM-sounden får en aldri... (holder forresten fortsatt en knapp på vinyl-platene vs. Cd og/eller streaming også, jeg da.....)... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Uansett DAB eller FM , forsterkeren kan jo fortsatt brukes.

Jeg har også gammel HI FI i form av en remdrevet manuell platespiller , en Sansui i sort pianolakk (30+ år)

Har planer om å ta den i bruk igjen. Det er synd å la slike gamle perler stå uvirksomme og samle støv.

 

Mvh

Alec

Lenke til kommentar

Et flott dokument av et flott stykke norskprodusert kvalitet. Flott med følgeteksten. Skjønner godt ditt forhold til Tandbergproduktene. Det lages bare ikke så bra produkter lengre.....

Takker for nostalgisk gjensyn, skulle bare hatt lyden også....

Hei Pentaxen,

Takker hjertligst for din gode kommentar! Det gleder mitt hjerte. Ja, det var den "Tandberglyden" da, kanskje ikke helt enkelt å få fram her i Bildekritkken - den ville vel kanskje da bli komprimert ned til DAB-nivå og det kan vi ikke ta sjansen på :)

Mvh, Jon

Lenke til kommentar

Kjekt å se! :)

Skulle gjerne sett at FM fortsetter, jeg! Med min samling av både Sølvsupre og Huldraer mm. fra Tandberg, så er det synd å måtte parkere disse for godt. De funker jo fortsatt alldeles utmerket... Kall det gjerne nostalgi, men jeg kaller det kvalitet, og det er noe eget med Tandberg...

Men jeg kan jo fortsatt bruke de til både båndtopptakerne og casettespillerne, da...(Tandberg, de også, selvfølgelig) ;)

 

PS!

DAB+ funker selvsagt, med FM-sounden får en aldri... (holder forresten fortsatt en knapp på vinyl-platene vs. Cd og/eller streaming også, jeg da.....)... :)

Hei smort1,

Takker hjertligst for din prisverdige kommentar. Kan ikke si annet enn at det er meget gledelig å se at Tandbergproduktene lever i best ånd og velgående det ute, og att folk bryr seg om kvalitet, og norske  kvalitetsprodukter, bygd av et kvalitetsmiljø! Jeg håper at lokalstasjonene som ikke har råd til overgangen fra FM til DAB få fornyet FM-lisensene sine og kan fortsette en del år utover 2017 - hvis ikke kulturminnisteren plutselig skulle finne ut at det ikke er så dumt likevel å følge fjellvettregel nr 8 og på den måten gjøre som Sverige har besluttet. :)

Mvh, Jon

Lenke til kommentar

Uansett DAB eller FM , forsterkeren kan jo fortsatt brukes.

Jeg har også gammel HI FI i form av en remdrevet manuell platespiller , en Sansui i sort pianolakk (30+ år)

Har planer om å ta den i bruk igjen. Det er synd å la slike gamle perler stå uvirksomme og samle støv.

 

Mvh

Alec

Hei Alec,

Hjertlig takk for din gode kommentar! Du har helt rett I det at forsterkeren fortsatt kan brukes. I mine siste 5 år ved Tandberg var jeg på Notodden. Der byggde jeg en 3.5m FM-antenne etter en oppskrift i et svensk elektronikkmagasin. Den hadde hele 9 DB forsterkning. I begynnelsen var jeg så heldig at jeg mottok Danmark på FM i skikkelig stereo! Den kom inn like kraftg som den locale FM-senderen. Det var visstnok et velplassert høytrykk i nordsjøen - bevares, det var gøy! Den gangen sendte Tryvann en time klokken 10 om morgenen pøvesendinger i stereo. Vi pleide å si at ei god antenne er halve radioen. Så hvis FM slukkes I 2017 så er det jo en mulighet for de som bor slik til at med en god antenne kan de lytte til svenske stasjoner  og forlenge FM-opplevelsen.

 

Mvh, Jon

 

Mvh, Jon

Lenke til kommentar

Hei, JonHa.

Tandberg har fortsatt mange trofaste "tilhengere", forståelig nok, for fram til konkursen i 1978 var bedriftens HiFi-produkter meget godt ansett av audiofile over nær sagt hele verden.

Sølvsuper var et av de mest kjente varemerkene til Tandberg, og den avbildede modellen ser nesten ny ut, til tross for en alder på 45 år !

Det er heldigvis mange som samler på Tandbergutstyr !

Det er synd at FM-båndet blir "skrotet" i 2017, da de fleste radiolyttere synes å bry seg lite om DAB+, men utviklingen er vel vanskelig / umulig å snu ... .

Men jeg håper som du at utrangert utstyr blir håndtert på en helse- og miljømessig tilfredsstillende måte ! :)

 

M v h Albert.

Lenke til kommentar

Hei Jonha

Tiden går og ikke alt består :)

Har en akkurat lik men den går ikke på dunga.

Hilsen Rune

Hei Rune.

 

Takk for at du stakk innom med en god kommentar. For oss som er så heldige å ha slike "gullklumper", vi vil nok ta godt vare på dem livet ut.

 

Mvh, Jon

Lenke til kommentar

Hei, JonHa.

Tandberg har fortsatt mange trofaste "tilhengere", forståelig nok, for fram til konkursen i 1978 var bedriftens HiFi-produkter meget godt ansett av audiofile over nær sagt hele verden.

Sølvsuper var et av de mest kjente varemerkene til Tandberg, og den avbildede modellen ser nesten ny ut, til tross for en alder på 45 år !

Det er heldigvis mange som samler på Tandbergutstyr !

Det er synd at FM-båndet blir "skrotet" i 2017, da de fleste radiolyttere synes å bry seg lite om DAB+, men utviklingen er vel vanskelig / umulig å snu ... .

Men jeg håper som du at utrangert utstyr blir håndtert på en helse- og miljømessig tilfredsstillende måte ! :)

 

M v h Albert.

Hei Albert.

Takker for din hyggelige kommentar. Om det gå ann å snu utviklingen stå igjen å se. Det er jo mer enn 1 1/2 år til 2017. Det er vel en god grunn til at hele DAB konseptet er lagt på hold i flere og flere land. Det kan ikke bare være av uvitenhet - jeg synes fjellvettregel 8 klinger godt i dette  henseende :) . Vi henter jo ut langt mer resurser av denne planeten enn det som er bærekraftig sundt, så å strekke livslengden på produktene så lenge som mulig - men det er jo ikke så helt bra for økonomien da for det må jo være økning for hvert år for ikke å bli stemplet som et "dårlig år". :) ... så hvis ikke allt skal collapse og gå skikkelig på nesa I grøfta en gang I tiden foran oss, hadde det vel vært klokt med et økonomisk system som var bærekraftig både for folk og fe, planeten, og alle de forskjellig naturlige livgivende prossessene i havet og på land ..

 

Jeg kom over en webside med ei liste over radiofabikker I Norge og det var det langt fler en jeg var klar over. Radionette er jo en selvfølge (startet opp 2 år før Tandberg, i 1931, Fredrikstad og Østfold Radiofabrikk osv. lista er lang. Er sikker på det er mange som er interest I å ta en titt her "http://www.nnrm.net/Historikk/Norske%20Radiofabrikker.htm"

 

Mvh, Jon

Lenke til kommentar

Den der typen har jeg aldri hat, men husker at i mitt første stereoanlegg Var en Huldra et viktig element.

 

Roar

Hei Roar,

 

Takk for hyggelig kommentar! Ja, det blei en del utgaver av Huldra. Den første kom i 1934-35 og het Huldra 1A. Dette var vel et år før den første Sølvsuper. Den siste utgaven av Huldra het Huldra 12 og kom ut i 1978, alltså same året som konkursen.

 

Mvh, Jon

Lenke til kommentar

Hei Jon, hyggelig å se bildet av Sølvsuper 12. Det er ikke tvil om at Tandberg produserte kvalitetsprodukter. Synd at mange oppdaget dette for sent. Dette var et av de norske produktnavnene som var verdenskjent på den tiden. Produktene er også blitt et collectors item av mange verden rundt. Bedriften var også langt fremme når det gjaldt arbeidsmiljø. Ha en god dag.mvh Aagesp

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...