Gå til innhold

Lage en kjøleblokk av vanlig kjøleribbe.


Strips

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å lage en vannblokk av en vanlig kjøleribbe til en T-Bird. Kommer til å lime pleksiglass rundt kjøleribba med et par nipler som stikker ut.

 

Den burde jo gi ganske god kontaktflate til vannet. Kommer til å finne på noe lurt til å fordele vannstrømmen gjennom ribba.

 

Er det noen som har prøvd dette? Tips, ulemper, fordeler, hva jeg bør passe på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan jo f.eks sage bort en liten bit av annenhver kjøleribbe på hver side(ikke av bunnsokkelen sef.), og tette sidene og toppen med noen plater?

 

Ville selfølgelig bare fungere hvis hver ribbe er hel (dvs. at det ikke er saget spor på tvers andre veien). For da kunne du sende vannet inn på miden i klossen din og ta det ut i to slanger på sidene?

 

ahh.. vettafaen bare en ide.. trøtt og sliten og groggy i hodet, skulle egentlig bare ha gått og lagt meg.. :smile:hehehe

Lenke til kommentar

Hei Erling!:-)

 

Jeg har også funnet ut at denne 1U kjøleribben vil bli bra til vannavkjøling.

 

Har nettopp mottatt 3 stk. som jeg skal lage vannblokker av. Blir litt forskjellige løsninger får å se hva som funker best!

 

På den første modellen vil jeg bruke noe så sprøtt som 1" vannslange og koblinger. Pumpa har kapasitet på 75 l/m.

 

Har regnet ut at kjøleren vil ha ca. 758 cm2 flate mot vann. Det er ca 15 ganger bedre enn om det var en flat kobberplate.

 

Gleder meg til jeg blir ferdig med denne og får koblet den til min freonkjølte vanntank med vanntemp på -40* C.

 

 

 

 

Har nettopp blitt ferdig med en test med "Direct die cooling", har prøvd det før og kom til konklusjonen at det fungerte dårlig!

 

Men noen stae amerikanere jeg har diskutert med mente at dette var veldig bra. Derfor prøvde jeg igjen. Resultatet var det samme. Kansje "Direct die cooling" fungerer bra på en Duron på 50 watt men det fungerer ikke bra med en XP med 110 watt.

 

Det man lærer av dette er at det blir bedre med tykk bunn. Det er en stor missfortåelse at det er bra med tynn bunn. Kobberet sprer varmen fra den lille kjerna utover. Derfor fungerer ikke "Direct die cooling" noe bra.

Lenke til kommentar

Mitt tips ville være og kutte ned endel på ribben du skal bruke. Den tar ganske enkelt mindre plass, og er rimeligere i produksjon.

Så lenge det brukes vann, så vil forskjellene på f-eks 5 cm høyde, på en umodda ribbe, mot en 1,5 cm modda ribbe, være ubetydelig.

Du må selvfølgelig ikke kutte bort alt :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...