Gå til innhold

Cromecast trøbbel (HDMI problemer og støy på digitalt mottak)


Anbefalte innlegg

Kjøpte en Chromecast i går og har to problemer med den sammen med min Philips TV:

 

1) HMDI-portene mine sitter ved siden av antenne inngangen, og jeg ser på digital bakke-TV. Når Chromecast'en er slått på synker signalstyrken på TV-signalene fra "Meget bra" til "Dårlig" og det blir masse "firkanter" og støy på lyden. Sender Chromecast'en ut så mye RF-støy at det kommer gjennom skjermen på kabelen og forstyrrer? Hjelper det å kjøpe en HDMI-forlenger kabel og flytte den unna?

 

2) Jeg har en Philips TV som er et par år gammel. Og hvis Chromecast'en står på når jeg slår på TVen (eller er plugget inn i TVens USB-port så de slår seg på samtidig så fusker HDMI-porten. Bildet veksler konstant mellom Chromecast bildet, digital-støy og sort skjerm med "Videoformat ikke støttet". Hvis jeg trekker ut USB'en og starter Chromecast på nytt så går det som regel bra. Men det blir jo veldig tungvindt hvis jeg må trekke ut strømmen hele tiden og sette den i etter at jeg har slått på TVen. Noen som har vært borte i dette (har sett det samme på denne TVen en gang før med en annen enhet, men for andre enheter fungerer det fint, PlayStation3 kan fint være på når jeg slår på TVen f.eks.).

 

Forøvrig fungerte Chromecast'en helt fin med både NRK, Netflix og HBO og var relativt grei å sette opp. Hadde litt problemer med å velge rett WiFi (fikk ikke velge, og siden mitt eget hadde var skjult, insisterte den på å velge naboen som var nest sterkeste, men gikk bra når jeg satt mitt synlig under oppsettet). Er også noen opsjoner jeg ikke får endret i Chromecast app'en på mobilen. F.eks. får jeg ikke byttet til 24-timer klokke. Når jeg klikker på det valget så skjer det ingen ting. Noen tips?

PS! Ser at Chromecast bruker bilder fra brukere som bakgrunn. Er det noe sted man kan sende inn forslag til bilder (har endel fine bilder som jeg kanskje kunne bidratt med). Fant ikke noe valg for det.

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplevd det samme med en  par tre år gammel Toshiba Tv og måtte vel dessverre konkludere med at det var tven som ikke takla Chromecasten i det hele tatt, Testet samme Chromecasten på flere andre tver og det var kun den ene hvor en opplevde disse problemene.

 

Har du prøvd å koble den til med en lang/lengre HDMI kabel for få den lenger vekk fra tven?

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det samme med en  par tre år gammel Toshiba Tv og måtte vel dessverre konkludere med at det var tven som ikke takla Chromecasten i det hele tatt, Testet samme Chromecasten på flere andre tver og det var kun den ene hvor en opplevde disse problemene.

 

Har du prøvd å koble den til med en lang/lengre HDMI kabel for få den lenger vekk fra tven?

 

Løsning ble en HDMI kabel ja. Også slår jeg av Chromcasten når jeg ikke bruker den

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg har opplevd det samme med en  par tre år gammel Toshiba Tv og måtte vel dessverre konkludere med at det var tven som ikke takla Chromecasten i det hele tatt, Testet samme Chromecasten på flere andre tver og det var kun den ene hvor en opplevde disse problemene.

 

Har du prøvd å koble den til med en lang/lengre HDMI kabel for få den lenger vekk fra tven?

 

Løsning ble en HDMI kabel ja. Også slår jeg av Chromcasten når jeg ikke bruker den

 

 

Hei Lars-Erik, 

 

jeg har nøyaktig samme problemet som du beskriver i punkt 1 i din første post i denne tråden! Ganger to, siden jeg opplever det samme med to forskjellige Chromecaster på hver sine TV-er. HDMI-portene er også hos meg veldig nært antenneinnganen. Jeg hadde noen teknikere innom i dag og viste dem forstyrrelsen på enkelte kanaler. Vi dro ut Chromecasten og forskjellen var åpenbar! Satt den tilbake igjen og problemene kom umiddelbart tilbake. 

 

Et lite Google-søk på dette nå etterpå og jeg kom rett inn i denne tråden som matchet 100%. Da skal jeg også avgårde og få tak i en passende "HDMI-inngang-forlenger-kabel". 

 

Forøvrig fant jeg en annen interessant side hos Google selv, som kan være nyttig for andre å vite om: https://support.google.com/chromecast/answer/4541589?hl=no 

 

Der står det blant annet:

 

"Chromecast genererer, bruker og sender ut radiofrekvensenergi. Hvis enheten ikke er installert i henhold til instruksjonene, kan dette føre til signalstøy som er skadelig for radiokommunikasjon. Det er imidlertid ingen garanti for at signalstøy ikke oppstår i en bestemt installasjon. Hvis Chromecast forårsaker skadelig signalstøy for radio- eller TV-signaler, noe som kan sjekkes ved å koble til Chromecast-enheten og deretter koble den fra igjen, ber vi brukeren om å prøve å rette opp i denne signalstøyen ved å snu eller flytte antennen, og/eller ta kontakt med forhandleren eller en erfaren TV- eller radiotekniker. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...