Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Arbeidskrav økonomi og virksomhetsstyring (BI 2015)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dere vi kan få en lignende budsjetteringsoppgave som f.eks Høst 2011? 

 

Syns den er litt vel heavy...

lurer på det samme! ser den har blitt gått igjennom i forelesning (ligger på it's learning opp.6.8)

så er veldig usikker... eneste oppgaven jeg ikke får til ordentlig så håper virkelig ikke det!  

Men, syns det hadde vært veldig spessielt fordi alle tidligere vår eksamener har vært veldig lette i forhold til høst som du sikkert har sett også.

både høst 2013, høst 2012 og høst 11 er veldig annerledes fra vår eksamene.

Er allerede rundt 30% stryk i det faget så jeg tviler faktis på at de kan gjøre det rett og slett. 

men, skal aldri si aldri...   

 

noen her som var i forelesning når oppgave 6.8(lik som høst 2011) ble gjennomgått på skolen? ga han noe hint om en slik oppgave kunne komme?

Lenke til kommentar

Er det noen som kunne hjulpet med med balansen for eksamensoppgave Vår 2014?

Jeg får ikke tallene til å gå opp for Kassekreditt og Leverandørgjeld. Jeg skjønner ikke hvilke poster jeg gjør feil?

 

Håper noen er villig til å hjelpe meg for jeg er helt låst...

 

varekjøp= endring varelager+varekostnad   750+14.250=15.000

UB lev.gjeld= varekjøp/12*1,5(45 dager)      15.000/12*1,5=1.875

 

Kassekreditt er en salderingspost. Så når du har funnet alle andre tall i UB trekker du dem fra sum EKogGjeld så vips har du KK

 

Håper det hjelper:)

Lenke til kommentar

 

Er det noen som kunne hjulpet med med balansen for eksamensoppgave Vår 2014?

Jeg får ikke tallene til å gå opp for Kassekreditt og Leverandørgjeld. Jeg skjønner ikke hvilke poster jeg gjør feil?

 

Håper noen er villig til å hjelpe meg for jeg er helt låst...

 

varekjøp= endring varelager+varekostnad   750+14.250=15.000

UB lev.gjeld= varekjøp/12*1,5(45 dager)      15.000/12*1,5=1.875

 

Kassekreditt er en salderingspost. Så når du har funnet alle andre tall i UB trekker du dem fra sum EKogGjeld så vips har du KK

 

Håper det hjelper:)

 

STOR TAKK til deg :) Det hjalp utrolig mye! Hadde glemt å gange med 1,5 (45 dager)...

Lenke til kommentar

 

Tror dere vi kan få en lignende budsjetteringsoppgave som f.eks Høst 2011? 

 

Syns den er litt vel heavy...

lurer på det samme! ser den har blitt gått igjennom i forelesning (ligger på it's learning opp.6.8)

så er veldig usikker... eneste oppgaven jeg ikke får til ordentlig så håper virkelig ikke det!  

Men, syns det hadde vært veldig spessielt fordi alle tidligere vår eksamener har vært veldig lette i forhold til høst som du sikkert har sett også.

både høst 2013, høst 2012 og høst 11 er veldig annerledes fra vår eksamene.

Er allerede rundt 30% stryk i det faget så jeg tviler faktis på at de kan gjøre det rett og slett. 

men, skal aldri si aldri...   

 

noen her som var i forelesning når oppgave 6.8(lik som høst 2011) ble gjennomgått på skolen? ga han noe hint om en slik oppgave kunne komme?

 

 

Ja så det, syns den oppgaven er veldig omfattende. Ser forøvrig at på eksamen 2011 var det kun 4 spørsmål, og det ser ut som at det er blitt flere spørsmål som er mindre omfattende de siste årene, så regner med at det ikke kommer noen sånne oppgaver. Da er iallefall jeg fucked:D

Lenke til kommentar

 

Er det noen som kunne hjulpet med med balansen for eksamensoppgave Vår 2014?

Jeg får ikke tallene til å gå opp for Kassekreditt og Leverandørgjeld. Jeg skjønner ikke hvilke poster jeg gjør feil?

 

Håper noen er villig til å hjelpe meg for jeg er helt låst...

 

varekjøp= endring varelager+varekostnad   750+14.250=15.000

UB lev.gjeld= varekjøp/12*1,5(45 dager)      15.000/12*1,5=1.875

 

Kassekreditt er en salderingspost. Så når du har funnet alle andre tall i UB trekker du dem fra sum EKogGjeld så vips har du KK

 

Håper det hjelper:)

 

 

Hei! hvordan kommer du frem til at kreditttid på 45 dager blir 1,5? hvordan beregner du dette?

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som kunne hjulpet med med balansen for eksamensoppgave Vår 2014?

Jeg får ikke tallene til å gå opp for Kassekreditt og Leverandørgjeld. Jeg skjønner ikke hvilke poster jeg gjør feil?

 

Håper noen er villig til å hjelpe meg for jeg er helt låst...

 

varekjøp= endring varelager+varekostnad   750+14.250=15.000

UB lev.gjeld= varekjøp/12*1,5(45 dager)      15.000/12*1,5=1.875

 

Kassekreditt er en salderingspost. Så når du har funnet alle andre tall i UB trekker du dem fra sum EKogGjeld så vips har du KK

 

Håper det hjelper:)

 

 

Hei! hvordan kommer du frem til at kreditttid på 45 dager blir 1,5? hvordan beregner du dette?

 

 

45 dager=1,5 mnd når du antar at hver mnd har 30 dager

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen som kunne hjulpet med med balansen for eksamensoppgave Vår 2014?

Jeg får ikke tallene til å gå opp for Kassekreditt og Leverandørgjeld. Jeg skjønner ikke hvilke poster jeg gjør feil?

 

Håper noen er villig til å hjelpe meg for jeg er helt låst...

 

varekjøp= endring varelager+varekostnad   750+14.250=15.000

UB lev.gjeld= varekjøp/12*1,5(45 dager)      15.000/12*1,5=1.875

 

Kassekreditt er en salderingspost. Så når du har funnet alle andre tall i UB trekker du dem fra sum EKogGjeld så vips har du KK

 

Håper det hjelper:)

 

 

Hei! hvordan kommer du frem til at kreditttid på 45 dager blir 1,5? hvordan beregner du dette?

 

 

45 dager=1,5 mnd når du antar at hver mnd har 30 dager

 

takk hannah! :)

Lenke til kommentar

Arbeidskrav 1 og kontantstrømoppstilling.

 

Den direkte metoden er grei, men er det noen smartinger som kan forklare meg hvordan man regner ut den på den indirekte måten?

 

Jeg vet oppsettet osv, det jeg lurer på er dette med posteb utbetalt skatt..

 

 

Jeg får følgende:

 

OA:

  Res før skatt:  125

- Utbet skatt:     100

+ Avskrivninger: 200

- Gevinst salg AM: 75

- Endring OM: 200 

- Endring KG: 75

= -125

 

IA:

Salg AM: 125

-Kjøp AM: 325

= -200

 

FA:

   Innbet EK : 188

+ Ny LG: 125

- Bet LG: 50

- Utbytte IB: 25

= 238

 

-125 + (-200) + 238 = -87 ..... Det er ikke det samme resultatet som på den direkte måten. 

 

For at jeg skal få det samme resultatet som på den direkte metoden må jeg så er jeg nødt til å enten sette UTBETALT SKATT = 0 eller bytte RESULTAT FØR SKATT med DRIFTSRESTULTAT.

 

 

Noen som kan forklare dette raskt? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...