Gå til innhold

Navn til ark fra celle i Excel


Bassmann1

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kan man få et ark til å hente navn fra ei celle. Og gjerne at arket lages automatisk.

 

F.eks. Dersom ei celle inneholder November2014. Da vil jeg at et ark også skal hete November2014 uten at man trenger å gjøre det manuelt.

 

Det beste er også dersom man kan lage slik at eg ark lages automatisk dersom det ikke fins. Dersom en putter f.eks. November2015 i ei celle så dukker nytt ark med dette navnet.

 

Driver å lager en arbeidsbok som kan brukes av de som ikke kan så mye Excel, meg inkludert. Enkelte brukere tuller det til med skrivefeil eller forkortinger som gjør at referansene ikke fungerer. Dersom arknavnet ble hentet fra samme cellen som det en formel henter referansen fra løser man det problemet. f.eks dersom referansen er November! hjelper det lite dersom arknavnet er satt til Nov.

Endret av Bassmann1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en erfaren bruker er det ganske rett frem å lage en makro som kjøres når en celle endres. Makroen kan sjekke om det eksisterer et ark med samme navn som celleinnholdet, og hvis ikke så oppretter den et nytt ark med celleinnholdet som navn.

Men, hvis du mener det blir litt kaotisk når enkelte brukere tuller det til med skrivefeil, så vent å se hvor fantastisk det kommer til å bli når nye ark popper frem som paddehatter. :ninja:

Jeg har mer tro på å lære opp brukere. Forklar dem at de må være mer nøye, fordi en datamaskin ikke ser nådig på skrivefeil i formler og funksjoner. Dersom de ikke skjønner eller evner å få til dette, så får de heller bruke papir og blyant.

Lenke til kommentar

Hei

 

Kan man få et ark til å hente navn fra ei celle. Og gjerne at arket lages automatisk.

 

 

Driver å lager en arbeidsbok som kan brukes av de som ikke kan så mye Excel, meg inkludert. Enkelte brukere tuller det til med skrivefeil eller forkortinger som gjør at referansene ikke fungerer. Dersom arknavnet ble hentet fra samme cellen som det en formel henter referansen fra løser man det problemet. f.eks dersom referansen er November! hjelper det lite dersom arknavnet er satt til Nov.

Hei.

 

En makro som oppretter et nytt ark med gitt navn er ikke noe problem.

 

Problemer med "P40" feil kan motvirkes med f.eks. Datavalidering.

Se om ikke du kan finne det i båndet og sett deg litt inn i muligheten der.

Endret av norbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...