Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål om prosent/statistikk


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Hvis en person er satt til å lage 100 enheter av noe, på 5 timer. Kan man da si det så enkelt som at hvis personen får justert sin tidsramme til f.eks. 4 timer (20% kortere tid), så blir det riktig (regneteknisk) å redusere arbeidskravet med 20% også?

 

At det naturligvis vil rettferdig å redusere arbeidskravet osv, er ikke en del av temaet her och nu :)

 

Spørsmålet er rett og slett om det blir riktig å trekke av samme prosent på antall enheter i kravet, som i tidskravet?

 

Håper noen har klarere hode enn jeg har akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om hvorvidt prosessen inkluderer en forberedelse og avslutning, som da vil være lik uansett antall enheter man produserer...

 

(Det å stoppe og starte en gitt industriprosess har gjerne en fast kostnad uansett produksjonsstørrelse - noe tilsvarende kan være tilfellet for individuelle arbeidsplasser...)

Lenke til kommentar

Ærlig talt, hvis du har så vanskelig for å forstå noe, lurer jeg på hvorfor du i det hele tatt spør...

 

Som jeg tydelig skrev: FORUTSATT at den prosessen IKKE har et fast ledd som er uavhengig av antall enheter (f.eks klargjøring av verktøy og opprydning efterpå), vil en lineær reduksjon (altså med samme prosentsats) være korrekt.

Lenke til kommentar

Hei alle!

 

Hvis en person er satt til å lage 100 enheter av noe, på 5 timer. Kan man da si det så enkelt som at hvis personen får justert sin tidsramme til f.eks. 4 timer (20% kortere tid), så blir det riktig (regneteknisk) å redusere arbeidskravet med 20% også?

 

At det naturligvis vil rettferdig å redusere arbeidskravet osv, er ikke en del av temaet her och nu :)

 

Spørsmålet er rett og slett om det blir riktig å trekke av samme prosent på antall enheter i kravet, som i tidskravet?

 

Håper noen har klarere hode enn jeg har akkurat nå :)

La oss sjekke!

 

Du lager 200 sjokoladekaker på 5 timer. Hvor mange kaker lager du da i snitt pr. time? Jo, chart?cht=tx&chl=\frac{200}{5}=40 kaker pr. time. Så kutter du ut én time, altså 40 sjokoladekaker.

 

Hvor stor andel av de 200 sjokoladekakene er 40 sjokoladekaker? Jo, det er chart?cht=tx&chl=\frac{40}{200}=0,2 = 20 \%.

 

Altså kan man forvente at man får gjort 20 % mindre når man reduserer arbeidsmengden med 20 %.

 

Det akroev snakker om ovenfor her, er at det ikke er sikkert du i praksis baker like mange kaker hver time. For eksempel så, når jeg baker, så bruker jeg mindre tid på to pizzaer samtidig, enn jeg gjør på to pizzaer hver for seg.

 

Håper dette var oppklarende.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Som jeg faktisk nevnte, i eksempels form...

Korrekt. Du er veldig presis i formuleringene dine... Men muligens ikke ekstremt pedagogisk.

 

Ja,akroev, og din siste presisering var tydeligere for meg enn den første :) That's all :)

 

Takk for at dere tok dere tid!

 

 

Mvh

Bare hyggelig.

 

Til neste gang, så er det kanskje av interesse for deg å vite at vi har en egen (enorm) tråd for matematikkhjelp. Mange flinke folk her på forumet, så det er bare å spørre om hjelp når du trenger det. Mitt tips til deg, hvis du velger å gjøre det regelmessig, er å alltid be om en forklaring... og ikke gi deg før du skjønner forklaringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...