Gå til innhold

Deler av månen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To flotte bilder i svarthvit. Dessverre skjemmes V1 av et par hvite felter av en eller annen grunn. Disse kinne kanskje vært klonet igjen selv om dette ikke ville gitt oss det helt autentiske, men bedre fotografisk sett.

Derfor havner jeg på V2 som fremstår med bedre lys og antagelig ville kommet enda bedre fram mot helsvart bakgrunn. Imponerende skarphet når man tenker på avstanden du har til Månen.

 

Roar

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Jan Åge, hehe, takk. jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke har vært på reise i rommet. :) forholdene var faktisk veldig dårlige, så det var ganske vanskelig å få gode detaljer ut avbildene i det heletatt, men etter noen timers jobb ble det bra.

 

Roar, de hvite feltene kommer av at det er to bilder satt sammen, også har jeg ikke croppet bort overflødig i ettertid. dette kunne jeg selvfølgelig ha gjort, men ønsket å beholde så mye som mulig av bildet siden bilde allerde varsåpass lite/lavoppløst, men ser ar det hadde blott bedre å fyllt de for eks sortei stedenfor hvite. skal ha dettei bakhodet til neste gang. :)

 

Birger, jeg kan få laget en målestokk litt senere, må bare regne litt på det først, så skal jeg se hva jeg kan få til.

Lenke til kommentar

Kule bilder. Likte også at du kom med mål på siste bildet.

Fra en nysgjerrig nybegynner innen fotografering. Hva slags utstyr har du brukt her, Jan Erik? Forstår det slik at du har brukt et så "enkelt" kamera som 550d (er overrasket over at man kan få til slike bilder med dette kameraet/har selv 700d, men vurderer å gå opp til 70d), men hva slags objektiv og litt mer om teknikk hadde vært morsomt å få vite.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Er det her jeg skal tråkke ned??? ;-)

Dette er jo som å være der, Jan Erik! Imponerende!

Hehe, takk! :)

 

Kule bilder. Likte også at du kom med mål på siste bildet.

 

Fra en nysgjerrig nybegynner innen fotografering. Hva slags utstyr har du brukt her, Jan Erik? Forstår det slik at du har brukt et så "enkelt" kamera som 550d (er overrasket over at man kan få til slike bilder med dette kameraet/har selv 700d, men vurderer å gå opp til 70d), men hva slags objektiv og litt mer om teknikk hadde vært morsomt å få vite.

 

Dette spesefikke bilde er ikke tatt med 550D. Alle fargebildene mine derimot er tatt med 550D. Jeg har dog tatt bilder av månen med 550D også, for eks her har jeg tatt månebilde håndholdt, men kun 550D og et 18-200mm zoom objektiv: http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/en-veldig-liten-fullmane-pa-200mm/1394106

Youtube linken viser litt hvordan jeg har gått frem.

Til månebilder nå bruker jeg kamera av typen QHY5L-II Mono, og tar bildene i IR for optimal skarphet og lagres ukomprimert. Fremgangsmåten på månebilder er lik uavhengi av kamera.

 

Nå bruker jo jeg et teleskop, nermere bestemt 1000mm F/5.0, men er du nybegynner kommer du langt med et vanlig kamerastativ og et objektiv med høy brennvidde (minst 200mm, 400mm++ er ønskelig for månebilder). Jeg bruker et stativ som følger månen, men det er heller ikke en nødvendighet.

 

Her er for morro skyld et bilde av hvordan det jeg tar bilder med ser ut. :)

post-13836-0-10743900-1423091723_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Dette spesefikke bilde er ikke tatt med 550D. Alle fargebildene mine derimot er tatt med 550D. Jeg har dog tatt bilder av månen med 550D også, for eks her har jeg tatt månebilde håndholdt, men kun 550D og et 18-200mm zoom objektiv: http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/en-veldig-liten-fullmane-pa-200mm/1394106

Youtube linken viser litt hvordan jeg har gått frem.

Til månebilder nå bruker jeg kamera av typen QHY5L-II Mono, og tar bildene i IR for optimal skarphet og lagres ukomprimert. Fremgangsmåten på månebilder er lik uavhengi av kamera.

 

Nå bruker jo jeg et teleskop, nermere bestemt 1000mm F/5.0, men er du nybegynner kommer du langt med et vanlig kamerastativ og et objektiv med høy brennvidde (minst 200mm, 400mm++ er ønskelig for månebilder). Jeg bruker et stativ som følger månen, men det er heller ikke en nødvendighet.

 

Her er for morro skyld et bilde av hvordan det jeg tar bilder med ser ut. :)

 

 

Takker for informativt svar, Jannis.

 

Da har ikke bildene mine rett ut av kamera vært så dårlige (i forhold) likevel. Greit å vite :) Har tatt noen bilder av månen med et Panasonic Lumix DMC-FZ72 med 60x optisk zoom (120 digitalt). Det blir ikke all verdens, men ikke så gale heller hva gjelder skarphet og generell bildekvalitet. Kunne lagt inn et bilde her, men jeg er ikke hjemme akkurat nå.

 

Det andre kameraet, QHY5L-II Mono, det kobler du altså til et teleskop. Fant disse på ebay nå;

 

http://www.ebay.com/itm/QHY5L-II-Planetary-Guide-Camera-Mono-/251466161172?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3a8c8d1c14

 

Og;

 

http://www.ebay.com/itm/CCD-Camera-QHY5-L-II-premium-mono-Foto-Astronomia-Marquis-Codice-QHY5IILp-/390876462362?pt=Strumenti_ottici&hash=item5b020d7d1a

 

Er det ekte vare, eller noe billig "juggel"? Eventuelt, må man kjøpe ekstra utstyr utover det som er i pakkene på ebay? Blir ikke til at jeg kjøper dette nå, men kan være greit å ha i bakhodet når den tid eventuelt kommer ...

 

Kjøpte meg et brukt teleskop her for noen måneder siden, men det har bare blitt liggende foreløpig da jeg har så mye annet på timeplanen for tiden. Er som nevnt ikke hjemme nå, og husker ikke navn eller tekniske spesifikasjoner, men det er et av de mer solgte. Må kjøpe meg et adapter for å montere kamera på. Uansett, jeg prøver meg med det jeg allerede har (+ nevnte adapter), og ser om det er noe for meg. Så får jeg heller investere i mer/bedre utstyr hvis jeg finner det interessant.

 

Du må gjerne komme med forslag til gode kameraer + utstyr hva gjelder generell fotografering. Jeg er egentlig interessert i å prøve det meste av ulike fotosjangere, men foreløpig vil jeg prioritere natt- og astrofoto for å lære meg litt mer om ISO, lukkertid og blenderåpning i praksis.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Linkene på e-bay er korrekt vare det, men vil anbefale å kjøpe det fra forhandlerens hjemmeside i stedenfor. Jeg kjøpte mitt modern astronomy, samme som forhandleren på e-bay du linket til: http://www.modernastronomy.com/camerasPlanetary.html

 

Du trenger sånn sett ingenting ekstra for å koble dette kameraet til teleskopet nei, for det er i praksis kun en sensor med USB tilkobling - så naturligvis MÅ du ha en PC for å bruke dette. Det du derimot må ha er et UV/IR filter. Vær også obs på at det trenger en del lagringsplass. Tok bilde av månen for 2 dager siden, det havnet på 208GB (ja, 208, og ja, GigaByte)... :)

 

Når det er sagt så vil du likevel komme langt med 700D med en EF->T adapter, og det er lettere å begynne med en det som jeg bruker nå.

 

Skal du i fremtiden ha et stativ for astrofotografering anbefaler jeg minst et HEQ5 pro stativ. Skal du kun ta måne- og planet-bilder trenger du som regel ikke store greiene pga den høye lysstyrken. Til å begynne med vil jeg anbefale månen, jupiter, messier 42, og messier 45. Selvfølgelig litt avhengi av hvilket teleskop og stativ du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linkene på e-bay er korrekt vare det, men vil anbefale å kjøpe det fra forhandlerens hjemmeside i stedenfor. Jeg kjøpte mitt modern astronomy, samme som forhandleren på e-bay du linket til: http://www.modernastronomy.com/camerasPlanetary.html

 

Du trenger sånn sett ingenting ekstra for å koble dette kameraet til teleskopet nei, for det er i praksis kun en sensor med USB tilkobling - så naturligvis MÅ du ha en PC for å bruke dette. Det du derimot må ha er et UV/IR filter. Vær også obs på at det trenger en del lagringsplass. Tok bilde av månen for 2 dager siden, det havnet på 208GB (ja, 208, og ja, GigaByte)... :)

 

Når det er sagt så vil du likevel komme langt med 700D med en EF->T adapter, og det er lettere å begynne med en det som jeg bruker nå.

 

Skal du i fremtiden ha et stativ for astrofotografering anbefaler jeg minst et HEQ5 pro stativ. Skal du kun ta måne- og planet-bilder trenger du som regel ikke store greiene pga den høye lysstyrken. Til å begynne med vil jeg anbefale månen, jupiter, messier 42, og messier 45. Selvfølgelig litt avhengi av hvilket teleskop og stativ du har.

 

Takker for informativt svar, Jan Erik. Som jeg skrev, så blir det litt på vent her, litt for mye annet på timeplanen.

 

208GB er rimelig mye ja. Men er det noe jeg har nok av, så er det lagringsplass.

 

Dette EF->T-adapteret til Canon (700D som jeg har, eventuelt 70D som jeg vurderer å kjøpe da dette jo er kompatibelt med utstyret jeg allerede har til 700D), er det ulike standarder for ulike teleskop eller er denne universal?

 

Det HEQ5 pro-stativet blir (foreløpig) noe overkill for meg, men hvis jeg skulle bli mer hekta på astrofotografering en gang i framtiden ja ...

 

Foreløpig har jeg siktet meg inn på et Manfrotto med hode til rundt 3000,- for mer generell fotografering. Det blir i hvert fall en vesentlig forbedring i forhold til det dårlige Hama-stativet jeg kjøpte for et par tre hundrelapper på Lefdal.

 

Igjen må jeg takke for dine informative svar, Jan Erik. Ha en astronomisk helg :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...