Gå til innhold

Magisk lys i horisonten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott! Himmel med sånne lysforhold er alltid fascinerende. Den slags bilder må ha ultrapanoramaformat :)

 

Takk for kommentaren Rolf Magne. Med så mange foto med hav og lysforhold som er presentert på Bildekritikken er jeg klar over at en beveger seg i "farlig" farvann. Mener å huske at bildet ble tatt da Hurtigruta befant seg på Lopphavet.

Skj

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Fantastisk lys med fin fargemetning. Blir litt usikker på om det er havflaten. Hvis det er havflaten, ønsker jeg meg som Lofotingene flest, litt mer hav og gjerne litt mer markert. Flott fanget er det uansett:-)

Lenke til kommentar

Fantastisk lys med fin fargemetning. Blir litt usikker på om det er havflaten. Hvis det er havflaten, ønsker jeg meg som Lofotingene flest, litt mer hav og gjerne litt mer markert. Flott fanget er det uansett:-)

 

Jovisst, det er havet. Har fulgt generell hovedregel om 1/3 forgrunn/hav og 2/3 deler himmel her. Får heller etterkomme en Lofotværings ønske en annen gang.

Skj

Lenke til kommentar

Ahhh, nydelig Ragnar! Så flott i panorama crop. Jeg får assosiasjoner mot de øyeblikk jeg har skuet ut over jærhavet - dog litt annet lys der. Bra utført!

mvh

Jan

 

Takk for kommentaren Jan.

I det cropede panoramauttrykket har jeg fjernet noe støy, men som du ser er det fortsatt noe igjen. Men det var det spesielle lyset, og hvor havoverflaten faktisk var helt mørk som var det viktigste her. Det du ser på bildet er omtrent slik Hurtigrutepassasjerene opplevde det kl 2330 om kvelden.

Lenke til kommentar

 

Ahhh, nydelig Ragnar! Så flott i panorama crop. Jeg får assosiasjoner mot de øyeblikk jeg har skuet ut over jærhavet - dog litt annet lys der. Bra utført!

mvh

Jan

 

Takk for kommentaren Jan.

I det cropede panoramauttrykket har jeg fjernet noe støy, men som du ser er det fortsatt noe igjen. Men det var det spesielle lyset, og hvor havoverflaten faktisk var helt mørk som var det viktigste her. Det du ser på bildet er omtrent slik Hurtigrutepassasjerene opplevde det kl 2330 om kvelden.

Den resterende støyen sjenerer ikke mine øyne i dette bildet. Så lenge man ikke må lete etter støy, så er det ofte mer enn godt nok. Men som du sier - lyset er til å bli andektig av!

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Hva med å legge den øvre blå i omtrent samme bredde som den mørke nede og la de to fungere som naturens egen ramme om naturens egen lysende abstrakt?

Uansett hva man sier så har vi mennesker fortsatt en vei å gå før vi når igjen naturens egne abstrakter.

 

Roar

 

Et meget godt alternativ det du foreslår Roar. Det kan nok være at jeg legger til en versjon slik du foreslår på egen PC.

Skj

Lenke til kommentar

Ville selv ha kortet litt av på venstresiden.

Forholdsmessig er ikke dette helt 1/3 nedest ?

Veldig ofte ville mange ønske seg en båt uti denne type bilder, som et festepungt. Andre sier antagelig..dra på Lopphavet.. :)

 

Hei, pussig du nevner dette med litt kutt på venstresiden. Vurderte dette før opplastingen til Bildekritikken. 1/3 og 2/3 forgrunn/himmel er jo veiledende, synes det passet best slik det er nå. Fint at du ser kritisk på bidragene, det er slikt man kan lære litt av.

Skj

Lenke til kommentar

 

Ville selv ha kortet litt av på venstresiden.

Forholdsmessig er ikke dette helt 1/3 nedest ?

Veldig ofte ville mange ønske seg en båt uti denne type bilder, som et festepungt. Andre sier antagelig..dra på Lopphavet.. :)

 

Hei, pussig du nevner dette med litt kutt på venstresiden. Vurderte dette før opplastingen til Bildekritikken. 1/3 og 2/3 forgrunn/himmel er jo veiledende, synes det passet best slik det er nå. Fint at du ser kritisk på bidragene, det er slikt man kan lære litt av.

Skj

Er enig med deg at 1/ og 2/3 er veiledende,men synes ikke forholdet var slik på bildet?, det var derfor jeg nevnte det.

Ellers har jeg den mening at om noe ikke tilfører,så tar det av bildet. Venstresiden var klart mindre interessant en høyredelen her, dessuten var bilde ..langt.. nok :)

Prøver altid å si det jeg synes og mener :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...