Gå til innhold

Bilde brent fast i TFT skjerm


marloz

Anbefalte innlegg

Hei

 

I natt slo ikke skjermbeskytteren seg på på min TFT skjerm, Samsung SyncMaster 191T. Det jeg legger merke til nå er at helt nederst på skjermen er det antydninger til at bildet har brent seg fast. Jeg trodde ikke virkelig det skulle være mulig etter "bare" 7-8 timer uten skjermbeskytter? Og at det var mulig på TFT skjermer i det hele tatt. :roll:

 

Noen tips? Er dette noe som vil forsvinne automatisk, eller er det noe jeg kan klage på hos leverandør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

I natt slo ikke skjermbeskytteren seg på på min TFT skjerm, Samsung SyncMaster 191T. Det jeg legger merke til nå er at helt nederst på skjermen er det antydninger til at bildet har brent seg fast. Jeg trodde ikke virkelig det skulle være mulig etter "bare" 7-8 timer uten skjermbeskytter? Og at det var mulig på TFT skjermer i det hele tatt.  :roll:

 

Noen tips? Er dette noe som vil forsvinne automatisk, eller er det noe jeg kan klage på hos leverandør?

Kan si deg en ting og det er at dette burde vær en meget god klagegrunn, hvis det ikke forsvinner da.

 

Edit: skrivefeil...

Lenke til kommentar

Har vært borti lignende problemer selv på en gammel møkk TFT jeg har stående. Den bruker å "kvikkne" til hvis jeg resetter skjermen. Du kan jo prøve det hvis du har et slikt alternativ på skjerm- menyen.

 

Hvis ikke er det som sagt en meget god klagegrunn, da TFT skjermer ikke "brenner" seg. Må vel nesten være produskjonsfeil eller noe i den duren... Ta kontakt med butikken du kjøpte den i hvis det ikke forsvinner.

Lenke til kommentar

Tror nesten jeg må tillate meg å si det ja.

 

Det er bare problem med CRT skjermer som har bilderør. Hvor belegget som er på innsiden av glasset i skjermen "svertes" (i mangel av bedre ord) det konstante lyset.

Vel, nå er ikke jeg noe stor skjermekspert, men jeg mener at det var sånn det var.

 

På TFT skjermer er det celler som enten virker eller ikke (bare å se på døde celler). Tror at problemet du har er enten i firmwaren i skjermen eller kanskje i elektronikken, og ikke i selve "skjermen".

Lenke til kommentar

Dette er et problem som var vanlig på gamle monocronskjermer, men problemet forsvant nesten da fargeskjermene kom. Det er ting som tyder på at TFT skjermer tåler mindre, jeg har fått rapporter fra flere som har fastbrent bilde, på en bedrift har de flere skjermer av forskjellig fabrikat med fastbrent bilde, men dette er maskiner som vanligvis ikke blir slått av og de har ikke brukt skjermbeskytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...