Albert Andersson Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Hei, Bjarte. Bildet av vinduet fikk meg til å tenke på H. C. Andersens fantastiske beskrivelse av et et falleferdig hus i fortellingen om "Den grimme Ælling"; - "...det var saa elendigt, at det ikke selv vidste til hvad Side det vilde falde, og saa blev det staaende". Bildet gir tankeflukt tilbake til 1960-årene, da mange, - fortrinnsvis eldre, bodde i kalde, trekkfulle, kondemnerbare hus. En del av disse husene er nok revet, men det er en fornyet interesse for å ta vare på gammel bebyggelse, og, - hvem vet, kanskje dette vinduet og resten av huset vil få et "nytt liv " ? ! Vennlig hilsen Albert. 1
Fredrik N. Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Liker det jeg ser! Et utsnitt fra et hus preget av forfall og fraflytting (?). Fint i s/h, men hadde likt og sett det i farger også... mvh Fredrik
Ragnar Skj Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Avslørende og fortellende bilde.Godt observert ! Mvh Ragnar
Roar Kneppen Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Gammelt og herjet av vær og vind. men innenfor ser det fortsatt ut til å bo folk i huset - hvis da ikke høne pøne og en forholdsvis moderne lampe har blitt etterlatt. Her tenker jeg meg ytterligere kutt oppe slik at vindussprossene tjener so øvre ramme i bildet. Roar
Ovidia2 Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Nostalgist bilde ..fint å vise og ta vare på det som er nesten en svunnen tid. litt kutt på sidene å få vekk det svarte og litt øverst som Roar sa tror jeg vile gjort det enda bedre. men det er bare min smak.. Godt bilde! Hilsen Tove
Gjest member-296438 Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Silke bilder kan være en historie i seg selv eller et utsnitt av en historie. I forhold til motivet, synes jeg s/hv er et godt valg. Kompen kan en alltids si noe om, men her synes jeg dokumentasjon teller mest. Flottingz Bjarte:-)
Walter_S Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Her legger jeg først og fremst merke til Julestjerna i vinduet og dens struktur som er mesterlig gjengitt - selv i sort-hvit. Så hanen av "hvit italiener"-typen (?). Så kommer den tomme termometer-holderen som, sammen med den generelle vedlikeholds-status, gir inntrykk av forfall, håpløshet og indignasjon. Noen her har gitt opp og bare lever i nuet. At det mangler en del av øvre høyre glassrute og vinduskitt hele veien rundt, gjør det ikke noe bedre. Godt dokumentert, men også med en underliggende fortelling som fascinerer. Godt teknisk i sort-hvit, men jeg foretrekker mørk bakgrunn rundt! :o) Mvh, Walter 1
luistheghost Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Skrevet 11. desember 2014 Takk for kommentarene! @ Albert og Roar: Bygningen står ved Ørebro i Sverige, og var en gang hovedbygningen på en gård som samtidig var skysstasjon. Det er en stund siden det bodde folk i huset, men det har nylig fått nytt tak, så bevaringen er sikret. @ Roar, Tove og Walter: Er enig i kutt øverst, men ville (Dok.) høyden på vinduene (Empire). Jeg har for vane å legge s/h-bilder på hvit bakgrunn, også denne gangen ... -bjarte.
Anbefalte innlegg