Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Flunk Ny laptop (Lenovo Y50-70) fryser ca. hvert 10 minutt. Tiner igjen etter ca. 30 sekunder.


Gjest Slettet-uVTr2vDm

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-uVTr2vDm

https://www.komplett.no/lenovo-y50-70-156-full-hd/824480

Kjøpte denne i forbindelse med Black Friday.

 

Jeg tok den hjem, fjerne uønskede programmer (ca. 10 stk ubrukelige Lenovo-programmer som f.eks. "mobile-pal", "enhanced webcamera" og annet skvip) og la inn ønskede programmer (Wimp, battle.net og firefox).

 

Oppdaterte skjermkortdriverne, justerte strøminnstillingene slik at den satser på ytelse og ikke batterilevetid og oppdaterte windows.

 

Første frysen skjedde etter under en time etter at windows var konfigurert. Da måtte jeg hardresette den, for jeg antok ikke at den ville komme tilbake etter 20 sekunder fullstendig fryst og med hakk i plata på en sang jeg hørte på.

 

Deretter har det igrunn fortsatt slik.

Jeg trudde først det var overbelastning, men jeg ser aldri at verken minne, CPU eller GPU har hatt noen særlig load når jeg sjekker loggen på oppgavebehandling.

 

Det skjedde også nå nettopp, uten at jeg har noe program oppe i tillegg til firefox. Har også prøvd å bruke internet explorer, men det samme skjer der.

 

Vedlagt finner dere windows hendelsesliste, det dukker opp en ny iaStorA hver gang PCen fryser. Har googlet den uten hell. Noen som vet hva det er?

 

Har også lagt ved dxdiag.

 

Komplett ber meg sende den på service. Den er bare 2 dager gammel i dag. Jeg kan heller ikke angre kjøpet og kjøpe på nytt, for prisen har jo økt.

 

Forslag?

post-41912-0-05306700-1417635203_thumb.png

DxDiag.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det at maskinen fryser og "tiner" kan ha noe med SSD disken å gjøre.

Jeg hadde samme problem med en stasjonærpc (med SSD)

 

Jeg måtte inn i registeret å "tvangskjøre" AHCI mode og endre i bios på S-ata mode satt til IDE, over til AHCI i bios. Deretter måtte jeg flashe SSD'en med nyere firmware via et program tilknyttet SSD'en.

Dette gjaldt en Windows 8.1 pc.

 

Etter dette har pcen min blitt både raskere og ingen frysing og "tining".

 

Kan hende jeg har noen linker ang. dette.

 

Mulig det kan vere noe annet som trigger dette problemet, men dette er min tanke :)

Endret av praut86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Hei! Takk for svaret - det høres fornuftig ut (selv om jeg ikke forstår hva det betyr).

Faktisk tok jeg en diskfragmentering rett før du skrev dette - og den har nå ikke fryst på en halvtime.

Men mens jeg skrev dette, frøs den faktisk.

 

Kan du se om du kan få sendt meg en lenke på det du nevner?

 

Er ikke SÅ god på slike ting, så fint om det er en slags guide for folk som ikke ble født i et kabinett.

Endret av Slettet-uVTr2vDm
Lenke til kommentar

http://www.eightforums.com/drivers-hardware/22126-changing-ide-ahci-caused-no-boot.html

 

og

 

http://www.neowin.net/forum/topic/987378-how-to-switch-from-ide-to-ahci-without-repairingreinstalling-windows/

 

Den siste er vel mest nyttig. Er på Engelsk da.

 

Defragmentering er etter det jeg har lest ikke bra for SSD'er (kanskje google det?)

 

Firmwareoppgradering går ganske kjapt etter man har fått endra modusen til disken i registeret og bios (AHCI)

 

I de fleste tilfeller må man re-installere Windows, men jeg slapp det i mitt tilfelle.

 

Vet du hvilken SSD du har i pcen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

LITEONIT LCS-256M6S står det under enhetsbehandling.

 

Er det fare for å ødelegge maskinen ved å gjøre det?
Bør jeg heller sende den på service gjennom Infocare slik Komplett sier jeg må, hvis jeg ikke løser det selv?

Lenke til kommentar

Er sikkert en nyere firmware oppgradering til den disken også, uten at jeg har søkt så mye og ikke har kjennskap til den.

 

Er vel ikke direkte fare for å ødelegge maskinen viss det gjøres, men man må i de fleste tilfeller

installere Windows på nytt ved å endre modus fra IDE til AHCI (registerfiks+bios)

Dersom det er dette som gjør at pcen tiner og fryser.

 

Viss du ikke vil prøve selv, så kan du jo sende den på service, pcen er jo trossalt "flunk" ny.

De kan jo sjekke dette som jeg har skrevet. Dersom det er det som er feilen, så blir pcen fin igjen :)

Endret av praut86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Er sikkert en nyere firmware oppgradering til den disken også, uten at jeg har søkt så mye og ikke har kjennskap til den.

 

Er vel ikke direkte fare for å ødelegge maskinen viss det gjøres, men man må i de fleste tilfeller

installere Windows på nytt ved å endre modus fra IDE til AHCI (registerfiks+bios)

Dersom det er dette som gjør at pcen tiner og fryser.

 

Viss du ikke vil prøve selv, så kan du jo sende den på service, pcen er jo trossalt "flunk" ny.

De kan jo sjekke dette som jeg har skrevet. Dersom det er det som er feilen, så blir pcen fin igjen :)

Hei, fant ut av disken står som AHCI.

Sender den nå i retur, ser at Lenovo skriver at om PCen ikke fungerer/får en feil når du mottar den eller i løpet av 10 dager, kan man returnere den og få en ny en.

 

Trur det er løsningen, ringer dem i morgen.

 

Takk for god hjelp uansett, det settes umåtelig pris på at folk vil se på andres problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Nå har jeg formatert den slik Lenovo foreslo, da var den feilfri i ca. 6 timer, frem til jeg fikk installert diverse programmer på den. Tenkte det hadde løst seg, men var visst bare spørsmål om tid før den sluttet å fungere igjen.

 

Skriver dette her også fordi at jeg håper Infocare kan lese denne tråden for å forstå problemet.

 

Det er litt vanskelig for meg å sende en PC av gårde med problemer man ikke merker med mindre man bruker den noen minutter, så jeg håper dem tar seg tid til å gjøre nettopp det. Videre er det typisk at dem kanskje formaterer PCen og så merker dem ikke problemet, fordi dem ikke prøver den i 6 timer slik jeg har gjort (og fyller opp halve harddisken) før problemene kommer.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...