Gå til innhold

Hjelp til valg av kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger hjelp til valg av kompaktkamera. Fra å vurdere en hel haug forskjellige kamera, har jeg klart å begrense det ned til 2 stk:

 

Olympus XZ-2

Panasonic Lumix DMC-LX7

 

Det var viktig at det kan settes på søker og mikrofon, så derfor forsvant bl.a. Canon S110/120 fra listen. XZ-2 fåes til 2000 kr i disse dager og er slik jeg har forstått det veldig mye kamera for pengene. Den er dog litt klumpete pga den tykke skjermen bak som kan vippes ut. LX7 må jeg betale 7-800 kr mer for, og hvis det ikke er noe nevneverdig forskjell på de to når det gjelder bildekvalitet, så tror jeg at jeg vil gå for XZ-2. Som et allround kamera, hvilket ville dere gått for? På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra å vurdere en hel haug forskjellige kamera, har jeg klart å begrense det ned til 2 stk:

 

Ikke noe enkelt valg. Personlig liker jeg XZ-2 bedre, men LX7 har også sterke sider. Begge er ganske gamle modeller (derfor gunstig pris) som fortsatt er OK kameraer.

 

Ser du kommenterer søker og hvis det er viktig vil jeg anbefale å se om du kan finne en modell som har det innebygd. Det er ganske bra søkere til både XZ-2 og LX7, men det er mye enklere med noe innbygd hvis du har tenkt å bruke søker en del.

 

Når det gjelder ekstern mikrofon så er det mulig å løse det med en egen opptaker og synke lydsporet fra den med videoen.

 

Vet ikke om det er størrelse, pris eller en kombinasjon av flere kriterier som begrenser modellene du ser på, men hvis litt større og dyrere kameraer er aktuelt kan du ser på modeller som Olympus Stylus 1, Panasonic GM1 (ingen søker)/ GM5 og LX100. Panasonic LF1 er S110-størrelse med innebygd søker.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

 

Fra å vurdere en hel haug forskjellige kamera, har jeg klart å begrense det ned til 2 stk:

 

Olympus XZ-2

Panasonic Lumix DMC-LX7

Ekstern mikrofon og vridbar skjerm ville jeg prioritert...og da er vel ingen av de nevnte en kandidat?

 

 

XZ-2 har vippbar skjerm og kan utstyres med ekstern mikrofon, men ikke samtidig med søker. Dessuten er video kun full auto på XZ-2 og uten stabilisator. LX7 har fast skjerm, ingen inngang for ekstern mic, men 1080p60 og så lenge det er blitssko er det mulig å feste en ekstern opptaker der. Men begge er relativ små kameraer så det er ikke ideelt å ha en stor mikorfon eller opptaker i blitskoen.

Lenke til kommentar

XZ-2 har vippbar skjerm og kan utstyres med ekstern mikrofon, men ikke samtidig med søker. Dessuten er video kun full auto på XZ-2 og uten stabilisator. LX7 har fast skjerm, ingen inngang for ekstern mic, men 1080p60 og så lenge det er blitssko er det mulig å feste en ekstern opptaker der. Men begge er relativ små kameraer så det er ikke ideelt å ha en stor mikorfon eller opptaker i blitskoen.

Vippbar er ikke fleksibelt nok for videobruk.

Stabilisator er et must...

Blitssko for ekstern mic er et must...

Søker er ikke funksjonelt for video...

Små kameraer med Zoom H1 mic er liten nok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...