Gå til innhold

Trenger hjelp,er helt fortvilet her:-(


Neith

Anbefalte innlegg

KJøpte nylig en ny kontor maskin.

 

Det er en athlon xp 1500

256 mb(333mzh) twinmos ram

60 gig maxtor hardisk

 

 

Hoved kortet er av typen: Epox (Nvidia nforce2-128 igp mainboard for amd socket A cpu's)

 

Jeg satte opp maskinen og alt fungerte fint,installerte windows xp og komm in i windows,etter en 1 minutt så komm det noen slags artifaks på skjermen og plutselig restartet maskinen.

 

Jeg fant ut at hovedkort chipe var så varm at man nesten ikke kunne ta på det.

Det er rimelig bra kjøle ribbe på den men ikke noe vifte.

 

Kan noen hjelpe meg med dette,hvordan skal jeg fikse den utrolige varmen,jeg tror at når chipen blir så varm blir maskinen veldig ustabil??

 

Hvordan kan jeg løse dette??????er det noe jeg har gjort galt elller er det en instilling som det bør endres på.

 

Hovedkortet har innebygd LAN,VGA,LYD.(det er en mini atx format hovedkort)

 

 

PLzzz hjelp meg.......hakke peil på hva jeg skal gjøre???

 

Takkker og bukker for all hjelp jeg kan få :-)

 

 

Snakkes

B_naimy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den atrifacts'en (eller hva du kalte det) var nok en bsod, som bare synes en brøkdel av det sekund når maskinen står satt opp til å restarte..

systemegenskaper > avansert > oppstart og gjennoppretting, huk vekk start på nytt automatisk.. da får du en blåskjerm med info om hva som gikk galt.. google eller søk/post her etter feilmelding, så blir du nok klokere..

Lenke til kommentar
har bare pakket ut og installert OS,det er rart at den blir så synsykt varm......

Men vis jeg tar ut bios batteriet og setter den inn igjen,vil da bios fortsatt være der?Skal prøve det også.....men hovedkortet er helt nytt,burde den ikke ha fabrikk instillinger som er på default.?


Skal skru fast en vifte på ribben og se om det hjelper,men det er rart.....en ny hovedkort burde ikke trenge en ny vifte på chippen siden den ikke fulgte med pakken.


takker for alt av hjelp :-) u guys are great


bn
Lenke til kommentar
Kan det være at det er noe som er overclocket i biosen som jeg ikke vet om...??

tviler, men prøv og reset bios. det gjør du ved og ta ut det lille batteriet på hovedkortet i noen sekunder. da skal ingenting være overklokket ;)

men hva med å kjøpe en ny kjøleribbe ellno til chipet?

Bruk heller clear cmos jumperen. Det skal være totalt unødvendig å modifisere et hovedkort så lenge man ikke overklokker veldig. Fabrikkmontert kjøling er mer enn bra nok. Har aldri hørt om hovedkort som er overklokket ut av esken.

Jeg ville reklamert, virker som om det er noe feil med kortet. Hva slags kabinett har du forresten ?

Lenke til kommentar
Har testet litt mer idag,fikk montert en bra vifte på chipen på hovedkortet.

Men jeg fant ut hvorfor xp restarter hele tiden,vær gang jeg kommer inn så for jeg en feil melding som sier at det er noen viktige xp filer som er helt corrupte.
rett etter feilmeldingen så restarter maskinen.

Skal ta og flytte på cmos clear greie og se om det hjelper.men uansett hovedkortet chipen er extremt varmt,nå som jeg har monter vifte så hjalp det en del,men jeg tror ikke vifta greier og holde tempraturen stabilt på en nivå,den øker bare saktere til den restarter.

Takker for alle disse gode rådene,u guys rock


MVH
BN :woot:
Lenke til kommentar
Har testet litt mer idag,fikk montert en bra vifte på chipen på hovedkortet.

Men jeg fant ut hvorfor xp restarter hele tiden,vær gang jeg kommer inn så for jeg en feil melding som sier at det er noen viktige xp filer som er helt corrupte.
rett etter feilmeldingen så restarter maskinen.

Skal ta og flytte på cmos clear greie og se om det hjelper.men uansett hovedkortet chipen er extremt varmt,nå som jeg har monter vifte så hjalp det en del,men jeg tror ikke vifta greier og holde tempraturen stabilt på en nivå,den øker bare saktere til den restarter.

Takker for alle disse gode rådene,u guys rock


MVH
BN :woot:
Lenke til kommentar

jeg har en veldig billig kabinett,koster rundt 400 kroner lol

prøvde og lage en billigs mulig maskin uten maskin,det komm på 2997 kroner uten skjerm,alt er innebygd,den skal bare brukes til kontorarbeid og internett bruk.

 

 

Cpu kjøleren er monter riktig,cpu tempen er stabil og ok.men har cpu temp noe og gjøre med hoved kort chipen?

 

BN

Lenke til kommentar

En kamerat av meg som også har et Epox nForce-IGP-type hovedkort hadde endel problemer med at det innebygde skjermkorter (den lille chippen med mini-kjøleribbe på), ble vanvittig varm. Han løste problemet ved å benytte et vanlig AGP skjermkort.

Han fikk forøvrig kun artifacts og reboots idet en hvilken som helst 3D applikasjon startet tho..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...