Gå til innhold

Alt er bugga, trenger eksperthjelp!


Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Hei! Jeg har et komplisert problem som jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med! Setter ENORM pris på all hjelp jeg får. Hvis noen løser det her så er det helt sykt.

Startet med at jeg kjøpte en SSD. Koblet den til, gikk på datamaskinbehandling og fikk den til å være koblet til. Men så var det et dilemma - jeg ville ha windows 8.1 på den. Så jeg lastet ned et program og klonet HDD til SSD.

Jeg trodde dette fungerte og at alt var på SSDen. Så jeg så og si slettet nesten alt på HDD (:C) og ting begynte å bugge seg. Ble svarte ikoner på pcen og alt bare bugget seg. Tok en restart av pcen og boota til SSD. Nå er alt bugga. Kan ikke høyre klikke på windows ikonet nede til venstre, kan ikke åpne Store, kan ikke fornye pcen eller gjenopprette, eller tilbakestille.

Så jeg kjøpte W 8.1 på nytt, lastet den ned til en USB boot flash drive, og restarta pcen på usb. Da kom det opp at jeg skulle konfiguere windows, men den ville ikke oppdage SSD eller HDD. Enhet ble feil. I mitt hodet så tenker jeg at ingenting fungerer pga jeg slettet alle de filene i HDDen. Så jeg lastet ned Directory Snoop 5.11 og så i papirkurven om jeg kan få alt tilbake. Det kunne jeg ikke, måtte ta ting en og en og var MASSE jeg ikke visste hva var.

 

Og et til problem som har dukket opp nå er at SSDen ikke vil dukke opp på Denne PCen, men den er på BIOS og datamaskinbehandling, men kan bare trykke "reduser volum" inne på datamaskinbehandling og virker som alt er bugga.

I tillegg hvis jeg booter med bare HDD koblet til, står det ikke at jeg har windows 8 så kommer ikke inn, og samme hvis jeg gjør det med SSD: Men hvis jeg har begge koblet til kommer jeg inn. På Denne PCen står det at Windows er på :C. Tror beste løsningen er hvis

HELP PLEASE :(

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal fint gå å boote på en USB stick og reinstallere windows. Hvis SSD gjenkjennes av BIOS så burde ikke dette by på mye problemer.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1638679

 

Hvor i installasjonen er det det går galt, og får du noen feilmeldinger?

http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-clean-install-part-1.htm#step-heading

 

PS: Om du har mistet filene dine, eller klare redde noe av det, tar ikke jeg stilling til.

En fresh installasjon av windows på SSD vil iallfall fjerne problemene dine med å bruke maskinen. Noe i kloningsprosessen din har ikke fungert, og clean install er veien å gå. Det kan lønne seg å ta ut HDD under installasjon, slik at du kun har SSD i maskinen.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Det skal fint gå å boote på en USB stick og reinstallere windows. Hvis SSD gjenkjennes av BIOS så burde ikke dette by på mye problemer.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1638679

 

Hvor i installasjonen er det det går galt, og får du noen feilmeldinger?

http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-clean-install-part-1.htm#step-heading

 

PS: Om du har mistet filene dine, eller klare redde noe av det, tar ikke jeg stilling til.

En fresh installasjon av windows på SSD vil iallfall fjerne problemene dine med å bruke maskinen. Noe i kloningsprosessen din har ikke fungert, og clean install er veien å gå. Det kan lønne seg å ta ut HDD under installasjon, slik at du kun har SSD i maskinen.

Tusen takk for svar! Ja syns det er rart at det ikke kommer opp når jeg kan velge SSD i BIOS. Er ikke hjemme, skal sjekke i morgen men det kommer først en feilmelding noe som "Enheten kan ikke bli funnet. Sett inn DVD eller USB" Så virker som den ikke tar opp USBen, men den er jo 4GB og har W8 installert pluss at jeg kom jo inn på instillasjon? Etter det kommer det noe lignende "Enheten kan ikke lastes ned. Instillasjonsmediet mangler." Og dette er når jeg skal velge en driver å sette Windows på.

 

Har en mappe med windows inne på SSDen og HDDen, men får ikke slettet den. Trenger tillatelse fra "mitt navn" står det, men har fikset det på egenskaper>sikkerthet så veldig rart? Kan det ha noe med at pcen tror det er operativsystem på både SSD og HDD så den vil ikke? gir fullstendig feilmelding rundt 09.30 i morgen. Setter STOR pris på hjelpen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Får du ikke fram hdd'ene når du installerer windows?

Takk for svar! Nei ingenting kommer opp når jeg skal velge en driver å installere windows på. Jeg kan "bla gjennom" og ser at HDD er der, men jeg kan ikke velge den.

Lenke til kommentar

Ha ha ... Ok :)

 

Anbefaler deg å få tak i en DVD kopi av din windows 8.1 lisens, lage en ISO på denne og så lage en USB stick på denne ISO filen. Så er du godt skodd for fremtiden hvis noe ryker.

 

Husk også dette med backup. De filene du har lokalt på din maskin må du regne med kan gå tapt, så anbefaler å ta backup til sky eller annen harddisk (helst NAS med redundans).

 

Lykke til!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Ha ha ... Ok :)

 

Anbefaler deg å få tak i en DVD kopi av din windows 8.1 lisens, lage en ISO på denne og så lage en USB stick på denne ISO filen. Så er du godt skodd for fremtiden hvis noe ryker.

 

Husk også dette med backup. De filene du har lokalt på din maskin må du regne med kan gå tapt, så anbefaler å ta backup til sky eller annen harddisk (helst NAS med redundans).

 

Lykke til!

Takk for info og hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...