Gå til innhold

[Løst] Hjelp meg å oppgradere en aldrende PC!


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Da var det på tide å oppgradere min nå 3 år gamle PC, mye grunnet et lynnedslag som har gitt meg litt for mye fritid.

 

PC'n kjøpte jeg i 2011 for ca. 6000kr, og tross pris og alder har ytelsen holdt seg overraskende bra. Jeg ønsker å beholde de delene jeg kan, men jeg er dessverre ikke like oppdatert som jeg var før, så jeg trenger hjelp til å finne et optimalt setup.

 

Sånn ser skapningen ut:

 

Kabinett - Fractal Design R3

 

Hovedkort - GIGABYTE GA-Z68AP-D3 DDR3 S-1155 ATX

 

CPU - INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ

 

GPU - ASUS RADEON HD6950 1GB DCII GDDR5

 

PSU - OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU

RAM - KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB)

 

 

PSU'en har tatt kvelden og må byttes, ellers skal alt være i stand.

 

Jeg ønsker å gå over til Nvidia GPU da jeg har begynt å foretrekke det fremfor AMD det siste året.

 

Med tanke på ytelse ønsker jeg å kjøre nyere spill på høye innstillinger, men jeg trenger ikke å ha det "beste". Budsjett er litt ettersom, men jeg har hatt gode erfaringer med mid-range (overclocking).

Pc'n til 6k kjørte alt jeg spilte på high/ultra ii 2011.

 

 

Ellers er det fritt frem, og all hjelp settes stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren holder som ei kule den, men anbefaler at du overklokker den like fult.

 

Hvis man skal velge

Billigere skjermkort og f.eks 4690K VS GTX 970 og 2500K

så ville jeg definitivt valg siste alternativ her :) Trekker du fra prisen på en ny CPU på prisen for GTX 970, så får du ikke rare skjermkortet for penga som er igjen. Du må jo også bytte hovedkort, så da går du helt i minus.

 

Er budsjettet noe begrenset så står jeg fast ved at mitt forslag er best

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Åssen klarte du å teste at hovedkortet ikke fungerer?

 

Siden du har socket 1155 ville jeg forsøkt meg på bruktmarkedet hvis du trenger nytt hovedkort.

 

Tester med en lånt PSU. LED på HK lyser, men ingen respons utover det. Litt rart, ettersom det fungerte fint når jeg testa rett etter lynnedslaget, og har ikke gjort noe med den siden.

 

 

EDIT

Og der funker det igjen :w00t: Lurer på om det var noen løse kabler bare.. sånn blir det etter noen år uten bygging..

 

Takk for god hjelp! :)

Endret av Redalon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...