Gå til innhold

Excel sammenligne prislister ...


mmorty

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen hjelpe meg?

Jeg har to prislister, den nye skal implementeres i den gamle.

I den nye er det prosukter som skal fjernes og nye produkter som skal legges inn.

Jeg har kommet så langt, at produktene som skal fjernes er fjernet fra den gamle prislisten. Brukte betinget formatering, dupliserte celler, da fikk jeg frem de som var nye og de som skulle fjernes.

 

Det jeg vil er nå å importere de nye produktene i den gamle prislisten så at de legger seg på en ny tom rad med bare produktnummeret.

 

Beklager at det ble mye skriving, håper noen forstår problemstillingen.

 

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange veier til mål, men en variant kan være å bruke ANTALL.HVIS.

 

For hvert av produktene i den nye prislisten, så teller du opp hvor mange ganger produktet står i den gamle prislisten. De som får 1 finnes fra før, mens de som får 0 er nye. Filtrer på 0, og der har du listen over nye produkter.

Endret av Horge
Lenke til kommentar

Ja, ettersom flere produkter kan ha samme navn, så må det åpenbart være produktnummer som skal brukes i formelen. For produktnummeret har vel ikke endret seg siden i fjor?

 

Det er for øvrig bare mulig å sette ett kriterium i ANTALL.HVIS, så jeg skjønner ikke hva du mener med "den andre kriterien". Hva mener du med annen cellefarge? Virker nesten som du bruker betinget formatering...?

 

Uansett, dersom de nye har en annen cellefarge, så kan du jo også bare velge å filtrere etter farge.

Lenke til kommentar

Stemmer det Horge.

 

Jeg skrev feil angående den "andre kriterien".

 

Og ja, jeg har nå klart å sortere så at alle nye varenr. nå er lagt nederst i listen. Jeg har også lagt inn en kode i ny tabell, som tilsvarer de nye varenr, og sortert tilbake igjen stigende.

 

Nå er spørsmålet, hvis jeg nå kopierer de to tabellene i den gamle lsiten, der jeg har oversetteelser bland annet. Hvordan får jeg sortert så at det blir nye rader der det er nye produkter.

Lenke til kommentar

Og ja, jeg har nå klart å sortere så at alle nye varenr. nå er lagt nederst i listen. Jeg har også lagt inn en kode i ny tabell, som tilsvarer de nye varenr, og sortert tilbake igjen stigende.

 

Nå er spørsmålet, hvis jeg nå kopierer de to tabellene i den gamle lsiten, der jeg har oversetteelser bland annet. Hvordan får jeg sortert så at det blir nye rader der det er nye produkter.

 

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Du har fått kopiert inn de nye varenumrene i listen, men du har også lagt inn en kode i en ny tabell og sortert stigende? Hva gjør denne nye tabellen?

 

I tillegg har du også en gammel liste, med oversettelser?

 

Du ønsker å sortere, og da slik at det blir nye rader der det er nye produkter? Hva er i så fall en ny rad?

 

Tror du må forsøke å forklare mer presist, eller rett og slett legge ut filen du jobber med slik at det blir enklere å skjønne hva du mener. =)

 

Et generelt tips er uansett at du bør tenke nøye gjennom hvilke kolonner du skal ha i tabellen (merk i entall, for målet her må vel være at man skal ende opp med én tabell). Høres ut som at du i hvert fall bør ha med varenummer, introduksjons-år, original-navn og oversatt-navn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...