Gå til innhold

Problemer med beskyttet arbeidsbok Excel


-Olsen-

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med litt problemer med en arbeidsbok jeg prøver å få til å funkere på optimal måte i Excel.

 

Hensikten min er å låse av arbeidsboken (låste celler), men med mulighet for utvalgte personer i domenet til å endre utvalgte områder. De som ikke står i tilgangslisten eller har dette passordet skal ikke få lov til å endre noe, de som derimot har passordet eller står på tilgangslisten ønsker jeg skal få gjøre alt.

 

Så langt har jeg nesten fått til dette.

 

Fremgangsmåten min har vært å merke alle celler i arket som låst under formater -> beskyttelse. Deretter har jeg valgt "La brukerne endre områdene" ("allow users to edit ranges") under Se gjennom ->Endringer. Her har jeg valgt områder, personer og passord. Deretter å ta steget å beskytte arket, og sette passord her også. Under prosessen "Beskytt ark" har jeg hovedsakelig valgt Velge låste celler og Velge ulåste celler.

 

På dette stadiet regnet jeg med de som har fått tilgang via "La brukerne endre områdene" skal ha full tilgang, men resten ikke skal ha noen.

MEN, de godkjente personene får nå ikke mulighet til å endre formatering/sette inn hyperkoblinger osv. Muligheter de trenger.

Hvis jeg velger under prosessen "Beskytt ark" å gi alle tilgang til å formatere celler og sette inn hyperkobling får alle som har tilgang på dokumentet mulighet til å gjøre dette. Feks de kan da fargelegge en celle, men ikke skrive noe inn i den.

 

Finnes det en løsning på dette? Å la de jeg vil ha tilgang til å gjøre hva de vil i det utvalgte området, mens andre kun får se med mindre de har passordet satt inn under "La brukerne endre områdene"?

 

Alternativet mitt er å skrivebeskytte hele arbeidsboken, så man må åpne den med passord for å få endre, men ønsker heller å bruke de sikkerhetsløsningene beskrevet over om dette er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg.

Jeg gått rundt disse utfordringene i dette eksemplet.

Kanskje du kan bruke dette som utgangspunkt.

 

I eksemplet her styrer jeg tilgangen ut fra brukernavnet i Windows

- Listen over brukernavn plasserer jeg i grupper i fanen "Accesslist"

- Hvilke områder som brukeren gis tilgang til ligger i fanen "Ranges". Du definerer alle områder med navn.

- I fanen "Sheets" lister du opp fanenavnene som skal behandles.

 

- Hvis brukernavnet står i kolonne 1 under "Accesslist", får vedkommende administratorrettigheter - arket åpnes helt.

- Hvis brukernavnet ikke står i noen liste, er alle faner og celler låst.

 

Navn og Gruppetilhørighet vises på statuslinjen

 

Husk å beskytte de tre fanene Accesslist, Ranges og Sheets, samt å sette passord på VBA-prosjektet

 

For å aktivere åpne/låste områder på et ark, legger du inn denne koden i VBA-prosjektet på hvert enkelt ark:

 

Private Sub Worksheet_Activate()
Beskyttelse
End Sub

 

Eksemplet finner du her.

http://www.excelguru.no/download/859/

 

Det tar litt tid når du skifter fra fane til fane, men du får stor fleksibilitet.

 

Spør hvis noe er uklart

 

Vennlig hilsen

excelguru.no

 

Ketil Melhus

Endret av ExcelGuru
Lenke til kommentar

Hei Excelguru. Takk for meget godt svar.

Har også brukt tid til å kikke på nettsiden din, mye god snacks der.

 

Har brukt noen dager på å forstå koden din, men da VBA er et ukjent tema for meg går det litt saktere. Synes det er veldig interessant så kommer til å fortsette å fordype meg for å lære videre.

 

Men legger merke til noen problemer i tilgangene som gjør at jeg møter mye av de samme problemene som jeg hadde.

For å forklare videre i forhold til scriptet ønsker jeg en gruppe admin som skal kunne endre alt (likt som ditt ark gjør). Gruppe 1 ønsker jeg skal ha tilgang til å endre alt i et utvalg celler. Inkludert å endre formatering, hyperkobling osv. Øvrige skal ikke ha tilgang til endringer i det hele tatt.

 

I versjonen av arket du linket til får ikke gruppe 1/2 tilgang til formatering, kun å endre innholdet i cellene. Men mistenker nå dette ikke er fysisk mulig i excel så lenge deler av arket er låst.

 

Takker uansett for et godt og utfyllende svar!

Lenke til kommentar

La meg bare kaste inn et moment som vi støter på ofte. Hvis du ikke har åpne-passord for skrivetilgang, vil en bruker kunne åpne filen selv om vedkommende ikke får lov til å endre noe, og sperre alle andre brukere som skal ha skrivetilgang mens skurken er til lunsj, i møte, .... Så jeg anbefaler passord for skrivetilgang, det er veldig tydelig for brukeren hva som foregår.

 

Hvis du absolutt ikke vil ha passord så kan du endre til ReadOnly via VBA:


Sub Test()
ActiveWorkbook.ChangeFileAccess Mode:=xlReadOnly
MsgBox ActiveWorkbook.ReadOnly

ActiveWorkbook.ChangeFileAccess Mode:=xlReadWrite
MsgBox ActiveWorkbook.ReadOnly
End Sub


(Kuriosa: Endret skrivetilgang er et nyttig virkemiddel i å få Excelfiler til å selvdestruere, f.eks.etter provetidens utløp eller hvis filen er ulovlig kopiert)

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Haralds tips er strålende og kan være avgjørende for hvordan arket vil fungere hos deg. Dårlig lukkekultur skaper trøbbel for mange.

 

Jeg skjønner mer hva du ønsker deg, Olsen.

I denne revisjonen gir jeg brukerne rett til å endre formattering på celler og kolonner hvis de hører til i Gruppe 1, mens de er begrenset til å endre verdier i Gruppe 2

 

http://www.excelguru.no/download/859/

 

Vennlig hilsen

excelguru.no

 

Ketil Melhus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...