Gå til innhold

VGS 2 - Spørsmål om Flyfag:)


Andviken

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg veit at denne tråden er tatt opp før, men det er en stund siden og ting har endret seg siden då:)

 

Eg lurer på eit par ting!:)

 

-kva er snittet for å komme inn på de 4 skolene i landet?

 

-hvilken av skolene er best?( klassemiljø, sentralt, lærere, utstyr o.s.v)

 

-hvordan er arbeidsmulighetene i Hordaland regionen?

 

Går nå i 10.klasse, vurderer sterkt å søke elektro får så å søke en av flyfaglinjene:)

Hadde 5.1 i snitt ifjor:)

Jeg er svært interessert fly.

Håper på gode, erfaringsfulle og positive svar:)):)

 

Edit:skrivefeil

Endret av Andviken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan komme med litt hjelp da, både min far og min bror er flymekanikere. Min bror gikk på skolen i bodø, han trivdes godt der og fikk lærlingeplass der oppe. Jobber nå på flesland med helikoptere, og tjener rimelig bra på det (innen oljesektoren vet du).

 

Etter hva jeg skjønt er det vanskelig å få jobb som mekaniker for helikopterene (med fly derimot er jeg usikker), om det er dette du sikter til så må du hvertfall gjøre det vanvittig bra på skolen, men det gjør du jo allerede!

 

Personlig ville jeg valgt skolen i Stavanger da, både med tanke på byen og bedre arbeidsmuligheter, eneste er vanvittige bo kostnader.

Endret av snoopysnoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk på Skedsmo VGS for en stund siden. Var greit, litt forskjellig mtp. lærere. Sentralt i forhold til Oslo. Mange som går på denne skolen får lærlingplass på Kjeller.

 

Problemet er at det er så utrolig lite arbeidsplasser. I min klasse var det 4 eller 5 av 12 som fikk lærlingplass. Året etter at vi var ferdige, så skulle Bardufoss også begynne med Avionikk. Altså, enda større konkurranse om de få lærlingplassene.

 

Litt usikker på arbeidsmuligheter i Hordaland. En har naturligvis Flesland, men usikker på hvor mye tungt vedlikehold som blir utført der.

 

Stikkordet for å få lærlingplass er bra snitt og lite fravær. Sistnevnte er utrolig viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

etter førsteåret kom jeg inn på Skedsmo med 4,6 i snitt, men det var på andreinntaket. (ble ikke det pga. fant ikke boplass da)

Kom inn på Flyfag på Sola, men ikke på Skedsmo på førsteinntaket i år. hadde 4,5 i snitt. (men valgte å gå påbygg istedenfor)

 

så, fra 4,5 og oppover er vell annbefalt :)

 

mt.p skolene, så kjenner jeg en som annbefaler Bodø, siden det var en veldig god skole (noen år siden han gikk der derimot). det negative er at det er skjitvær 90% av tiden der oppe. Har også hørt at Skedsmo har litt mer fokus på teoretisk arbeid enn de andre skolene, om det har noe å si for deg.

Endret av EnGud
Lenke til kommentar

Kan komme med litt hjelp da, både min far og min bror er flymekanikere. Min bror gikk på skolen i bodø, han trivdes godt der og fikk lærlingeplass der oppe. Jobber nå på flesland med helikoptere, og tjener rimelig bra på det (innen oljesektoren vet du).

 

Etter hva jeg skjønt er det vanskelig å få jobb som mekaniker for helikopterene (med fly derimot er jeg usikker), om det er dette du sikter til så må du hvertfall gjøre det vanvittig bra på skolen, men det gjør du jo allerede!

 

Personlig ville jeg valgt skolen i Stavanger da, både med tanke på byen og bedre arbeidsmuligheter, eneste er vanvittige bo kostnader.

Tror det er Sola du mener. Er ikke flylinje i Stavanger

Miljøet på Sola er veldig bra, går på en annen linje på samme skole

Lenke til kommentar

 

Kan komme med litt hjelp da, både min far og min bror er flymekanikere. Min bror gikk på skolen i bodø, han trivdes godt der og fikk lærlingeplass der oppe. Jobber nå på flesland med helikoptere, og tjener rimelig bra på det (innen oljesektoren vet du).

 

Etter hva jeg skjønt er det vanskelig å få jobb som mekaniker for helikopterene (med fly derimot er jeg usikker), om det er dette du sikter til så må du hvertfall gjøre det vanvittig bra på skolen, men det gjør du jo allerede!

 

Personlig ville jeg valgt skolen i Stavanger da, både med tanke på byen og bedre arbeidsmuligheter, eneste er vanvittige bo kostnader.

Tror det er Sola du mener. Er ikke flylinje i Stavanger

Miljøet på Sola er veldig bra, går på en annen linje på samme skole

 

Du har selvfølgelig helt rett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...