Gå til innhold

Fullmåne 8.10.2014

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fantastisk bilde Jan Erik!

Lite støy, flott skarphet og veldig 'nærme'.

Kunne du vært snill og fortelle litt om hva slags utstyr du har brukt for å få til dette?

Skrevet (endret)

Takker for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen. :)

Nydelig arbeid Jan Erik!! Er det eos-movrec du bruker?

Nei. Til dette bilde har jeg ikke brukt systemkameraet, men et QHY5L-II Mono kamera. De gangene jeg bruker Canon 550d til denne type bilder bruker jeg kun 640*480 60fps funksjonen da denne filmer i 1:1.

Fantastisk bilde Jan Erik!

Lite støy, flott skarphet og veldig 'nærme'.

Kunne du vært snill og fortelle litt om hva slags utstyr du har brukt for å få til dette?

Utstyrsmessig har jeg brukt er et QHY5L-II Mono kamera med et 742nm IR-pass filter for redusert turbulens. Tatt igjennom et SkyWatcher Explorer 200 PDS teleskop (1000mm F/5.0) montert på et HEQ5 Pro stativ.

Selve bildene tas i ukomprimert 14-bit og lagres som en 16-bit ukomprimert video for letthets skyld - siden det blir svært mange bilder til tider.

Etter dette så stackes de beste delene av de beste bildene i et program, og etterbehandles i photoshop og et par andre programmer.

Alt i alt tok det ca 5 timer fra start til slutt å "ta" dette "ene" bilde (som egentlig består av 10 mindre segmenter slått sammen, og totalt ca 10'000 bilder). :)

Endret av Jannis-15
  • Liker 1
  • 1 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...