Gå til innhold

Måne over Møysalen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens bilde: Et kjempeflott og stemningsfult bilde av fullmånen over Møysalen. Her må Geir ha planlagt nøye for å finne et passende sted, som ikke bare er plassert slik at han fikk et bilde av månen akkurat i det den klatret over salen, men et sted som også gav ham fri sikt. Det viser at nøye planlegging og kjennskap til gode utsiktspunkter er gull verdt.

Antakeligvis (men rett gjerne på oss hvis vi tar feil) har månens plassering over fjellet vært det som styrte tidspunktet for fotograferingen, men bildet er også tatt på et perfekt tidspunkt i den blå timen, slik at vi ser detaljer i både de blå fjellene og den herlig gyldne månen.

 

Forbedringsforslag: Hvis du har en versjon der månen ligger helt nedpå fjellet og ?hviler?, eller står bare litt høyere slik at den er mer midt i salen, hadde det vært morsomt å sett :-)

Lenke til kommentar
..og helt riktig: Månens plassering styrte både tidspunkt og plassering. De få dagene i syklusen vi kan observere månen i nærheten av Møysalen er det like før den er full, og da havner man gjerne i den blå timen rundt måneoppgang.


TPE er et fantastisk hjelpemiddel for å planlegge slike bilder. På vårparten i år planla jeg soloppgang på samme måte:


post-334744-0-18468300-1412847635_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Hvor sto du når du tok bildet. Mener og huske at det er den er synlig fra E10 Lofast. Kjører denne veien et par ganger i året når jeg er på hjemmlige trakter, så jeg får stoppe der neste gang:-)

Lenke til kommentar

Møysalen er synlig fra Lofast, ja, men jeg tror det er kun fra Hadseløya man ser de to "Møyene" til høyre for toppen uten noe bak eller foran. Jeg tok bildet fra fjæra nedfor flyplassen, så kom litt for langt nord til å få begge møyene tydelig fram (slik som på soloppgangsbildet jeg viste tidligere i tråden her).

 

Skjermdump fra planleggingen min til månbildet fra app.photoephemeris.com:

 

post-334744-0-06491900-1412854086_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Møysalen er synlig fra Lofast, ja, men jeg tror det er kun fra Hadseløya man ser de to "Møyene" til høyre for toppen uten noe bak eller foran. Jeg tok bildet fra fjæra nedfor flyplassen, så kom litt for langt nord til å få begge møyene tydelig fram (slik som på soloppgangsbildet jeg viste tidligere i tråden her).

 

Skjermdump fra planleggingen min til månbildet fra app.photoephemeris.com:

 

 

Da sto du med andre ord på Skagen. Takk for info:-)

Lenke til kommentar

..og helt riktig: Månens plassering styrte både tidspunkt og plassering. De få dagene i syklusen vi kan observere månen i nærheten av Møysalen er det like før den er full, og da havner man gjerne i den blå timen rundt måneoppgang.

 

TPE er et fantastisk hjelpemiddel for å planlegge slike bilder. På vårparten i år planla jeg soloppgang på samme måte:

 

 

Gratulerer. Et godt eksempel på hva man får til med god resarch og god planlegging ( pluss at været er på din side)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...