Gå til innhold

Problemer med ekstern disk på venstre USB port


Anbefalte innlegg

Et stort problem har oppstått. USB porten på venstre side responderer ikke på min eksterne fotodisk, mens porten på høyre side responderer fint, og disken kommer opp som normalt på skrivebord og i Finder. Problemet er bare at porten på høre side er forbeholdt trådløs mus. Finner ikke ut av det..

 

Maskinen er en relativt ny MacBook Pro 15" Retina (Haswell)

 

*edit* Problemet løste seg selv, ser det ut til. Satte inn en annen disk som kom opp med en gang, løste ut denne, satte inn fotodisken på nytt.

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Det viste seg at problemet ikke var løst på en tilfedsstillende måte. Disken kommer fortsatt ikke opp når jeg kobler den til. Må koble til en annen disk og mate denne ut, for så å koble til den aktuelle disken. Får også plutselig beskjed om at disken ikke er matet ut på tilfredstillende måte, selv om jeg alltid mater ut disken før jeg kobler i fra. Irriterende.. :hmm:

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Når den kommer opp, gå inn i diskverktøy og kjør en reperasjon av disk. Det skader uansett ikke.

Sjekk om det er støv/dritt inni USB kontakten? Evt pirke det forsiktig ut med (plastik?) pinsett. Kan sikkert vær lurt å skru den av vist du holder på. Kan også ta en flaske med kompirmert luft, selges på Jernia/Clas Ohlson/Biltema/Jula osv, å sprute inn i kontakten.

 

Når du sier at høyre USB kontakt er forbeholdt trådløs mus, derfor kan du ikke ha disken der. Hva mener du med det? Det at kontakten står i veien for musebruket, eller USB dongel står på den siden? Forsto ikke helt den.

Lenke til kommentar

Når du sier at høyre USB kontakt er forbeholdt trådløs mus, derfor kan du ikke ha disken der. Hva mener du med det? Det at kontakten står i veien for musebruket, eller USB dongel står på den siden? Forsto ikke helt den.

Det er en USB dongle der. Er avhengig av å bruke mus i Lightroom og Photoshop. I og med at alle bilder lagres eksternt, gjør at jeg samtidig er avhengig av å ha fotodisken i den andre porten. Kan selvfølgelig skaffe en disk med Thunderbolt tilkobling, eller en Thunderbolt --> USB adapter, men må prøve å få ordnet dette problemet først.

 

Men som du foreslår, skal jeg prøve å kjøre en reperasjon av disk, samt renske kontaktene for dritt og lort. Krysser fingrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...