Gå til innhold

Medfølgende kjølepasta til Noctua NH-D14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var den installert. CPU ligger på ca 32C autoklokket på idle.

Sjekket youtube litt for guide til å ta på pasta riktig. Der var det en som viste flere metoder men insisterte på at en liten klatt på midten av CPU'n fungerte best. Så da gjorde jeg det, står også i hutigguiden til Noctua vifen.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Ok, trodde idle var når maskinen sto på men ikke i bruk :)

 

Nå prøver jeg å følge denne guiden for å klokke opp men finner ikke en del av verdiene i BIOS på min maskin. Har bare klart 4.4Ghz med kort stabilitetstest. I guiden bukes 1600Mhz på RAM settings, jeg har 1866Mhz RAM så da burde jeg kanskje forholde meg til det. Skal i hvertfall ha det mye gøy fremover med testing :

 

http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriver-overclocking-guide-asus-motherboard

Lenke til kommentar

Takk for tipset :-)

 

Forsøkte å følge brusanvisningen til Noctua hvor det var en 5 mm sirkel i diameter som det stod. Vet ikke om det blir helt feil, men det høres sånn ut hvis du sier riskorn.

 

Holder på med overklokking. Er Intel burn test bestått en grei test eller burde man klare Prime i flere timer. Leste på et forum at en påstod at prime er overkill ? Spørs vel på bruken senere kanskje ?

 

Tenkte og leke litt med maskinen og få den til å gå på [email protected] med Noctuaen og så slå på Cool and Quiet når den er stabil for at den skal holde lavt CPU bruk ved lav bruk. Maskinen skal i første omgang brukes som server så det blir ikke høy last, men det blir muligens noen virtuelle maskiner etterhvert.

 

Er litt nerd nå tror jeg, sitter med kjellervinduet åpent om natten og tester for å holde tempen nede med jakke og hette for å ikke fryse ihjel. Hjelper med 3 grader ute men det kan nok kanskje skape en skadelig kondens med all den varmluften. Serverom blåser vel rundt 15-20 grader tror jeg :-)

 

Et siste spørsmål, hva er virkelig faretruende temp på AMD FX-8350 BE med Asus sin innebygde temp måler ? Regner med at jeg er litt hard med den når den er oppe i 68-72 C

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Stresstester,stabilitetstesting og vanlig normal bruk er to veldig forskjellige ting.

 

1. Noen mennesker er sånn at når de overklokker så er ikke overklokken stabil for den har bestått 48-72 timer prime95 eller Intelburntest.

De programmene tester cpu/minne/minnekontroller MYE mer enn hva som er normal bruk (hvis da ikke din normale bruk er å kjøre prime 24/7)

 

Utenom de stressprogrammene, hva er det som stresser din maskin mest? video rendering? gaming?

Spør du folk om hva som er stabilt så får du nok like mange forskjellige svar som du stiller spørsmålet.

 

Nå kjører ikke jeg prime eller Linx så mye lenger, blir mest til det hvis jeg er usikker på noen komponenter og vil eliminere enten cpu/minnekontroller eller minne.

 

Ettersom jeg overklokker så gidder aldri jeg å kjøre de stress programmene, klarer jeg den benchmarken jeg kjører for øyeblikket så er maskin Stabil nok, må jeg på liv og død kjøre Prime95 for å sjekke det da...nope..

Gamingstabilt,ok...da funker det til gaming, men karnsje den hadde krasjet etter 2minutter i prime95...dont care

 

Ikke gå bananas med den stresstestinga, det er ofte unødvendig, da den stresser komponentene unødvendig mye (sier en gammal overklokker..lol..)

Bruk de programmene med sunn fornuft så vil du ha en pc som er stabil nok....til ditt bruk

 

2. Fjernstyringsprogrammer vet jeg desverre ingenting om

Lenke til kommentar

Ja, det høres förnuftig ut. Siden jeg ikke er en erfaren overklokker så blir jeg litt revet med av alt prime pratet på nettet. Da er det lett å tro at man har en ustabil maskin hvis den tryner etter noen minutter. Men jeg er bare ute etter en maskin som holder til mitt bruk. Og den stresstestinga kan bli vel tidkrevende :-)

 

Btw. har du noen erfaring ut i fra spørsmålet jeg stilte om kritiske tempraturer på AMD FX-8350 ?

Hvilken grense regnes seriøst som ødeleggende ? Noen sier 64C er grensen man ikke bør gå over. Synes det høres lavt ut. Husker de gamle ADM'ne kom over 70 med default vifte og innstillinger. Asus medfølgende program er kanskje ikke det mest optimale ?

Lenke til kommentar

Nå må du ikke ta mitt ord bokstavlig, men jeg mener bestemt at max temp på Amd Bulldoser er 65`c.

Kompisen min sier at over 61`c så begynner hans å throttle,klokker seg ned.

 

Så rådet må bli,hold deg under 60`c så skulle du være trygg.

 

Hva eldre serier av AMD hadde for max temp betyr ingenting, Bulldoser serien er en annen arkitektur enn de, og har helt andre krav.

Lenke til kommentar

Bf4 sammenhengende en times tid på høyeste spillbare innstilling er en veldig bra test :-)

 

Har samme CPU i ene riggen med samme kjøler men er noen månder siden jeg sjekket temp å sånt men mener den ligger rund 60 grader max ved belastning ved oc til 4.6ghz

Lenke til kommentar

Kan ikke teste maskinen med BF4 fordi maskinen har et altfor gammelt skjermkort bare for å få bilde opp. Dette pga. den er tenkt som en server. Kanskje 2-3 maskinen som kjører virtuelt kan kjøre den litt.

Mistenker at det gamle skjermkortet utvikler en del varme. Men et med kjøleribber er vel ikke noe bedre.

Burde nok skaffe et som blåser varmluften ut på baksiden.

 

Hvordan havnet du på 2.6Ghz, satte varmen en stopper :-) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...