Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte til England som ufør - sjekkliste?


Liv88

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vil starte prosessen med å flytte til England, altså innenfor EØS, som uføretrygdet. Jeg har vært i kontakt med NAV, men det er jo så mye mer som må ordnes, og jeg lurer da på om det er noen med erfaring eller viten om hvordan ting skal foregå.. Så her kommer min lille liste med spørsmål, om det er noen som har snøring på noe, eller vet hvor jeg kan henvende meg for å få svar, vil jeg sette stor pris på tilbakemeldinger, også om det er noen aspekter innenfor temaet jeg ikke har nevnt her - alt av tips og hjelp tas imot med takk! :)

 

1: Før jeg flytter, må jeg melde ifra til NAV og Skatteetaten, er det flere offentlige instanser i Norge jeg må kontakte?

 

2: I og med at jeg vil miste medlemskapet i Folketrygden, må jeg søke etter blankett E121 hos HELFO; gjøres dette før eller etter flytting? (På søknadsskjemaet spørres det etter brutto pensjon, menes det da brutto på nåværende pensjon, eller brutto av den reduserte pensjonen jeg vil få utbetalt etter flytting?)

 

3: Må jeg ha dokumentasjon fra (tidligere) fastlege angående reseptbelagte medisiner å vise til, når jeg ber om resepter fra lege i England?

 

4: Hva må jeg gjøre av papirarbeid i England? Mener da grunnleggende med tanke på bankkonto, lege, osv. Må jeg ha et National Security Number, eller gjelder det kun når man skal arbeide i landet?

 

5: Skatt; ettersom jeg vil motta pensjon fra NAV, vil skatten gå automatisk slik den gjør i dag, eller må jeg også skatte til England "manuelt"?

 

6: Vil selvangivelsen foregå på samme måte som før?

 

7: Kan jeg beholde min folkeregistrerte adresse i Norge i tillegg til ny adresse i England? Kan jeg også beholde min norske bankkonto?

 

På forhånd takk. :)

- Liv

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...