Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Demokratispørsmål


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal ha en skriveoppagve om demokratiet i Hellas.

 

Jeg sliter vedlig emd å finne ut av to viktige spørsmål.

 

De lyder slik:

 

 

Hvorfor tok det så mange år før demokratiet dukker opp igjen?

Hvorfor dukker demokratiet først opp i Hellas?

 

Kunne noe snille hjulpet meg med disse to spørsmålene? (Hvis dere vet svaret selvfølgelig)

 

Takk på forhånd :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen ekspert, men romerriket sin republikk var ikke så veldig gal hvis man tenker i hvilken tidsalder dette faktisk var.

 

Athen fikk Inspirasjon fra tidligere sivilisasjoner i Mesopotamia.

Det var mange poliser rundt Athen.

Utvikling av jern, billigere en bronse. Bøndene(i polisene) kunne skaffe rusting og våpen for å beskytte staten. Som førte til grunnlag om politisk innflytelse og borgerrettigheter.

 

Misnøye førte til nedskrivende lover rundt 600 år f.kr. Og domstolen reorganisert.

 

Og over en lengre periode fikk de direkte demokrati.

 

Nå fikk jo ikke hele hellas demokrati, det var vel hovedsakelig Athen.

 

Grunn til at demokrati tok så lang til å få tilbake tror jeg kommer hovedsakelig av monarki og kristendom. Middelalderen var jo som et teppe over hele Europa med sine føydalistiske prinsipper, hvor monarkiet og kriken syrte(Karl den store). Og hadde det ikke kommet pesten på 1350 tallet, som ryddet plass til menneskene så er det mulighet for at det ikke hadde vært like godt idag som det er. Det føydalistiske systemet brøt sammen da de som var "slaver" hadde mulighet til å finne jord steder personer døde. Prester som var typisk i nærheten av mange mennesker døde over alt pga. smitte. I det føydalistiske system at var det jo et tributt system før pengene ble reintrodusert igjennom korstogene rundt 1000 tallet. Og uten penger så er det vanskelig å lage et ordentlig samfunn.

Endret av Ares NOR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...