Gå til innhold

Forskjell på 4 og 5 ns

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Quote:

On 2002-02-18 21:19, sosohal skrev:

Er det stor forskjell på 4,0 og 5,0 ns på et skjermkort? Hva ville forskjellen ligge på sånn ca i 3d Mark?

Det kommer jo helt an på hvilken klokkehastighet minnet kjører på. Ns-betegnelsen i seg selv er ingen indikator på ytelsen.

Skrevet

Forskjellen er om minne kjører på 200 eller 250MHz (400 eller 500Mhz om det er DDR).

Det blir ganske bra forskjell i 3DMark. Slå opp i databasen på madonion.com om du må nøyaktige tall.

Skrevet

Quote:

On 2002-02-18 21:23, Howard skrev:

Det kommer jo helt an på hvilken klokkehastighet minnet kjører på. Ns-betegnelsen i seg selv er ingen indikator på ytelsen.

Ns-betegnelsen har alt å si for ytelsen. Det er den som avgjør hvor mange MHz minnet kan kjøre på.

1000/ns = MHz :smile:

kelv

Skrevet

Nå tenkte jeg mest på Gainwarfd GF4 MX 440 4/5 ns. (Vil ha meg frabedt alle anbefalingene om ti 4400 osv). :smile:

<font class="signature">

<font size=1 color=#100080>Hva er best av GF3 og Radeon?

Hva er best av Intel og AMD?

Beste laptop deal?

TV-ut?

Er Daytona GF3 ti 200 bra?

Hva er retail?

Jeg er lei av folk som briefer i siggen sin! :l

[ Denne Melding var redigert av: sosohal på 2002-02-18 21:27 ]

Skrevet

5ns -> 200MHz

4ns -> 250MHz

Altså 25% raskare minne. 3Dmark-scoren vil vel kanskje kunne bli 5% (?) høgare(litt avhengig av oppløysing). Det er meir avhengig av kjernehastigheten.

Det er uinteressant kor raskt minne du har dersom GPUen ikkje rekk å legge data dit.

Skrevet

Quote:

On 2002-02-18 21:25, sosohal skrev:

Nå tenkte jeg mest på Gainwarfd GF4 MX 440 4/5 ns. (Vil ha meg frabedt alle anbefalingene om ti 4400 osv). :smile:

Du vil tjene mye på å velge 4ns framfor 5ns. Knus på.

Skrevet

Quote:

On 2002-02-18 21:25, KELViN skrev:

Ns-betegnelsen har alt å si for ytelsen.

Som jeg skrev, ns-betegnelsen _i seg selv_ er ingen indikasjon på ytelsen. Man kan helt fint kjøre minnebrikker med f.eks. 3.6 ns spec på 100 MHz, og likevel vil disse yte svakere enn f.eks. 7 ns brikker som kjører på 133 MHz. Poenget mitt er at klokkehastigheten avgjør ytelsen, ikke ns-spesifikasjonen!

4 ns er ikke lik 250 MHz DDR og 5 ns er ikke lik 200 MHz DDR. Det er opp til produsentene selv hvilken klokkehastighet man velger å kjøre minnet på (innenfor visse rammer). Gainward er eksempel på en produsent som ofte velger å kjøre x ns-spesifisert minne på en høyere hastighet enn andre produsenter.

Du sa det jo selv:

Quote:

"Det er den som avgjør hvor mange MHz minnet kan kjøre på."

Men ikke hvor mange MHz den _kjører_ på! :wink:

Skrevet

MAKS hastighet på minne er gitt av perioden, som du får oppgitt i tid. I dette eksempelet 4ns, formelen for frekvens er gitt av: 1/T = F.

T er perioden, som her er 4ns ->4x10^-9. Som igjen gir oss 1/(4x10^-9) = 250x10^6 Hz -> 250 MHz.

Men som sagt her er det hva minnebrikken kan yte maks og ikke nødvendigvis hva produsenten av kortene kjører de på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...