Gå til innhold

Forskjeller samfunnsøkonomi 3+2 og 5 årig integrert (NTNU)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tatt førsteåret på en samfunnsøkonomi-bachelor på NTNU, trives med det, og ønsker å bli samfunnsøkonom. Jeg hører derimot en del om at 5-årig integrert master har høyere status enn 3-årig bachelor + 2-årig master hvis man ønsker å jobbe med samfunnsøkonomi, f.eks ta doktorgrad (noe jeg sikter mot). Jeg har sett på muligheten for å melde overgang til 5-årig integrert, men da må jeg isåfall ta R1 matte fra videregående som privatist.

 

Er det sant at det regnes som en forskjell, og vil det lønne seg å ta en R1 privatisteksamen på egenhånd for å kunne melde overgang?

 

Takk for svar

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Låner tråden da jeg lurer på noe av det samme selv.

 

Begynner på sfføk NTNU nå til høsten og er usikker på om jeg skal starte på bachelor og gå (3+2), eller gå rett på integrert master. Jeg har R1, men det som holder meg litt igjen fra int. master er at jeg føler at bacheloren gjør deg litt mer fleksibel mtp utveksling og bytte av universitet / fordypnings muligheter.

 

Noen tanker om dette? :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Studerer ved et annet universitet, men vi har det samme opplegget her. Forskjellen på 5-årig integrert master og bachelor i økonomi er at du utdanningsløpet er så og si bestemt i den integrerte masteren. Tar du bacheloren er du litt friere mtp valgemner. Det er som regel ikke noe problem å bytte fra bachelor til integrert master (og motsatt). PS! Det akademiske nivået ved institutt for samfunnsøkonomi ved NTNU er skyhøyt. Her finner du uten tvil Norges sterkeste fagmiljø. Knut Mork, Egil Matsen, Jørn Rattsø, Ragnar Torvik, m. fl. Strykprosenten er skyhøy. Sist jeg sjekket lå strykprosenten på over 20% i samtlige førsteårsemner, og samfunnsøkonomi studentene er ikke akkurat kjent for å være late.. Såvidt meg bekjent så er det ingen som stryker like mye som samfunnsøkonomistudentene ved NTNU.

 

Styr unna med mindre du er ekstremt disiplinert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...