Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skal ha denne selv, tror jeg bare gjør alt av eksamensoppgaver fra eiendomsmegling I,II,III og jus I, II og III samt leser oppgjørsboka

Ja samme her, jeg tenker at de ikke gå så veldig i detalj når pensum er så stort!

 

 

Etter infomøtet vi hadde angående muntlig, virket det som om de spør ganske generelt.

Alikevel ble vi fortalt at vi burde lese pensum i megling I, II og III.

Vi kan også få spørsmål fra boligkjøperboka, og det er ganske detaljert.

Men vi har blitt lovet at vi aldri vil bli spurt om paragrafer, at dersom vi kan henvise til riktig lov skal dette holde. Samtidig tror jeg du skal vite at viktige lover som f. eks god meglerskikk står i emgll. §6-3 og opplysningsplikt i §6-7.

 

Av oppgjør aner jeg ikke hva vi blir spurt om, det er jo ganske detaljert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Skal ha denne selv, tror jeg bare gjør alt av eksamensoppgaver fra eiendomsmegling I,II,III og jus I, II og III samt leser oppgjørsboka

Ja samme her, jeg tenker at de ikke gå så veldig i detalj når pensum er så stort!

 

 

Fått noen tips?

Er så håpløst nervøs jeg nå, helt nervevrak før denne eksamenen. Håper virkelig ikke de prøver å ødelegge

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Våren 2013 var det 7,9% som fikk ikke bestått, kun 24 av 303. Tror det skal mye til for at du som elev ikke skal klare å stå på den.

 

Det som burde leses på er:

 

- Oppgjørsboken, evt se på tidligere eksamensoppgaver der for å friske opp i posteringene.

- NEF håndbok

- Norges Lover, gå spesielt igjennom konsesjonsloven, panteloven, odelsloven, eiendomsmeglingsloven, bustadsoppføringslova og avhendingsloven. (Noen flere jeg burde ta med her?)

- Selvsagt bør det også leses på det praktiske rundt eiendomsmegling

 

Kjenner en megler som kom opp i jus og oppgjør. Han fikk ihvertfall spørsmål om hva 0-konsesjon er.

 

Han sa at de er veldig behjelpelige hvis det er noe du står fast på :)

 

Kan ikke si at jeg gleder meg til eksamen selv, men etter et par minutter der inne så går nok dette helt fint!

 

Hvordan har dere tenkt til å lese igjennom alt som er av pensum?

Lenke til kommentar

Vi får kun en postering om vi kommer opp i oppgjør, og det er :

100 000 kr overføres fra kjøper, hvordan bokføre det?

ellers er det kun teori fra boken :)

 

I jus og eiendomsmegling sa Paul Henning at vi bare burde løse eksamensoppgaver, da pensum ble for stort til å komme i gjennom. Men det er sikkert lurt å lese gjennom boligkjøperboken og de to bøkene fra NEF.

Lenke til kommentar

Antakligvis den letteste eksamen man har, men samtidig den man er mest nervøs for.

 

Ingen grunn til å grue seg, det skal mye til for å stryke. (Ikke vite forskjell på driftskonto og klientkonto f.eks)

 

Kom opp i JUS og oppgjør. Paul Henning var meget fornøyd med jus, og oppgjørssensoren skjønte fort at det ikke var vits å grave for å finne feil.

Lenke til kommentar

Da var muntlig bestått! Hvordan er det med jobb for dere? Selv sliter jeg med å få jobb, har vært på noen intervjuer men strekker tydeligvis ikke helt til. Dere som har fått jobb, har dere noen gode tips? Det er jo svært få stillinger som lyses ut, så spørsmålet mitt blir hvordan jeg skal gå frem? Hadde satt enormt stor pris på noen gode råd for jeg begynner å bli litt redd for å ikke få jobb.

Lenke til kommentar

Da var muntlig bestått! Hvordan er det med jobb for dere? Selv sliter jeg med å få jobb, har vært på noen intervjuer men strekker tydeligvis ikke helt til. Dere som har fått jobb, har dere noen gode tips? Det er jo svært få stillinger som lyses ut, så spørsmålet mitt blir hvordan jeg skal gå frem? Hadde satt enormt stor pris på noen gode råd for jeg begynner å bli litt redd for å ikke få jobb.

Gratulerer! Hva fikk du spørsmål om? Har den i morgen, gruer meg veldig..

Lenke til kommentar

 

 

Da var muntlig bestått! Hvordan er det med jobb for dere? Selv sliter jeg med å få jobb, har vært på noen intervjuer men strekker tydeligvis ikke helt til. Dere som har fått jobb, har dere noen gode tips? Det er jo svært få stillinger som lyses ut, så spørsmålet mitt blir hvordan jeg skal gå frem? Hadde satt enormt stor pris på noen gode råd for jeg begynner å bli litt redd for å ikke få jobb.

Gratulerer! Hva fikk du spørsmål om? Har den i morgen, gruer meg veldig..
Takk for det! Ikke noe å grue seg til, var mye lettere enn jeg hadde trodd. Kom opp i oppgjør og jus. Fikk spørsmål om pant, heftelser, mortifikasjon, abandonering, tvangssalg og buatadoppføring av det jeg kommer på i farten. Var inne i vel 10 min før jeg ble sendt ut igjen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg hadde muntlig eksamen nå i vår og jeg fikk i jus spørsmål om avhendingsloven, konkurs og tvangssalg (vilkår, forskjeller/liketer) samt hvitvasking. I oppgjør fikk jeg spørsmål om renter, avregninger og overtakelsesprotokollen. Sikkert flere ting som har blitt glemt :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Noen som skal ta muntlig nå i juni?

Tenker dere å gjøre tidligere eksamener, eller fokusere på den nye oppgaveboken ?

Paul Henning anbefalte begge deler, så tror jeg skal gjøre begge. Vil prøve å gjøre alle oppgavene i oppgaveboken da; følte den hjalp meg utrolig mye til emg og jus eksamen som vi nettopp hadde + en del av eksamensoppgavene går igjen i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...