Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter Skriftlig Eksamen 23. Mai 2014


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har også kommet opp i politikk og menneskerettigheter. Kjenner jeg gruer meg ganske mye til eksamen i morgen. Den oppgaven jeg stusset mest over var maktfordelingen. I tillegg til dette lurer jeg på om det kan komme oppgaver om Norge sitt forhold til EU og EØS avtalen, kan eksempel grunnloven være relevant? Er det noen av dere som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Her er Lemsalo inne på noe svært vesentlig, tror dette blir viktig i morgen. Dette går på både maktfordeling og europeisk samarbeid, som begge er nevnt i forberedelsesdelen. De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

Lenke til kommentar

Fant en definisjon på internasjonal makt som virkelig hjalp meg å virkelig skjønne maktfordelings biten.

 

”I internasjonal sammenheng betyr makt å påvirke andre stater for å få gjennomslag for sin egen stats interesser og verdier i verdenssamfunnet. I det internasjonale samfunnet er det mindre snakk om å ha rett, men heller om få rett.

 

Det jeg får igjen fra den definisjonen når det kommer til fordeling av makt, er at de statene med flest innbyggere, altså de som får flest representanter i Europaparalamentet, har størst innflytelse, og mest makt. Mindre land vil ha mye mindre innflytelse på saker som blir tatt opp, og sånn sett er det jo ganske soleklart at det er en mindre gruppe land som i sin helhet styrer EU.

Her er forøvrig en liste over innbyggertallet i de forskjellige EU landene:

 

1. Tyskland: 80 996 685

2. Frankrike: 63 990 000

3. Storbritannia: 63 742 977

4. Italia: 61 680 122

5. Spania: 47 737 941

6. Polen: 38 346 279

7. Romania: 21 729 871

8. Nederland: 16 877 351

9. Portugal: 10 813 834

10. Hellas: 10 775 557

11. Tsjekkia: 10 627 448

12. Belgia: 10 449 361

13. Ungarn: 9 919 128

14. Sverige: 9 723 809

15. Østerrike: 8 223 062

16. Bulgaria: 6 924 716

17. Danmark: 5 569 077

18. Slovakia: 5 443 583

19. Finland: 5 268 799

20. Irland: 4 832 765

21. Kroatia: 4 470 534

22. Litauen: 3 505 738

23. Latvia: 2 165 165

24. Slovenia: 1 988 292

25. Estland: 1 257 921

26. Cyrpus: 1 117 000

27. Luxembourg: 520 672

28. Malta: 412 655

 

De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land. Tror dette kan bli relevant imorgen, pga som nevnt tidligere, så er det Europaparalament valg iår. Kom gjerne med tilbakemelding om hva dere tror!

 

Har du en lenke til hvor du fant dette?

Lenke til kommentar

 

 

 

De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Her er Lemsalo inne på noe svært vesentlig, tror dette blir viktig i morgen. Dette går på både maktfordeling og europeisk samarbeid, som begge er nevnt i forberedelsesdelen. De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Europaparlamentet og ministerrådet jobber sammen for å vedta lover. Selv om store stater kanskje får mye makt i parlamentet, er det er viktig å huske på at selv om store stater også i ministerrådet får mye makt rent matematisk sett, er det i praksis de mindre staten som får flest gjennomslag. De siste 5 årene er det Danmark og Finland som har fått flest saker gjennom, hvor av de har 7 stemmer hver. Storbritannia derimot har mange stemmer, men er et av landene med færrest gjennomslag. Politikk er ikke matematikk, og det handler om å velge representater som kan snakke godt for seg. Kan anbefale boken "Hva er EU" av Kristian Sarastuen og Anders Ystad som en god kilde på dette punktet. (dette gjelder altså

Endret av Natsagon
Lenke til kommentar

Forresten, korleis forbereder dokke til eksamen i morgon? Eg har satt opp tankekart vedrørande dei to emna, samstundes har eg funnet mykje artikla på nettet. Og leser dykk grundig gjennom artiklane dykk finn? Eller skumlesar dykk dei, slik at dykk får ein ok kontroll over kva dei handlar om, osv? Kan bli litt knapt med tid i morgon? Sjølv slit eg med å fylle sider, eg skriver for ofte for kort og konsist. Har dykk noko tips? :p

Lenke til kommentar

 

 

 

 

De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Her er Lemsalo inne på noe svært vesentlig, tror dette blir viktig i morgen. Dette går på både maktfordeling og europeisk samarbeid, som begge er nevnt i forberedelsesdelen. De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Det er viktig å huske på at selv om store stater får mye makt rent matematisk sett, er det i praksis de mindre staten som får flest gjennomslag. De siste 5 årene er det Danmark og Finland som har fått flest saker gjennom, hvor av de har 7 stemmer hver. Storbritannia derimot har mange stemmer, men er et av landene med færrest gjennomslag. Politikk er ikke matematikk, og det handler om å velge representater som kan snakke godt for seg. Kan anbefale boken "Hva er EU" av Kristian Sarastuen og Anders Ystad som en god kilde på dette punktet.

 

Har du noen eksempler på hvilke saker Danmark og Finland har fått gjennom?

Lenke til kommentar

 

Fant en definisjon på internasjonal makt som virkelig hjalp meg å virkelig skjønne maktfordelings biten.

 

”I internasjonal sammenheng betyr makt å påvirke andre stater for å få gjennomslag for sin egen stats interesser og verdier i verdenssamfunnet. I det internasjonale samfunnet er det mindre snakk om å ha rett, men heller om få rett.

 

Det jeg får igjen fra den definisjonen når det kommer til fordeling av makt, er at de statene med flest innbyggere, altså de som får flest representanter i Europaparalamentet, har størst innflytelse, og mest makt. Mindre land vil ha mye mindre innflytelse på saker som blir tatt opp, og sånn sett er det jo ganske soleklart at det er en mindre gruppe land som i sin helhet styrer EU.

Her er forøvrig en liste over innbyggertallet i de forskjellige EU landene:

 

1. Tyskland: 80 996 685

2. Frankrike: 63 990 000

3. Storbritannia: 63 742 977

4. Italia: 61 680 122

5. Spania: 47 737 941

6. Polen: 38 346 279

7. Romania: 21 729 871

8. Nederland: 16 877 351

9. Portugal: 10 813 834

10. Hellas: 10 775 557

11. Tsjekkia: 10 627 448

12. Belgia: 10 449 361

13. Ungarn: 9 919 128

14. Sverige: 9 723 809

15. Østerrike: 8 223 062

16. Bulgaria: 6 924 716

17. Danmark: 5 569 077

18. Slovakia: 5 443 583

19. Finland: 5 268 799

20. Irland: 4 832 765

21. Kroatia: 4 470 534

22. Litauen: 3 505 738

23. Latvia: 2 165 165

24. Slovenia: 1 988 292

25. Estland: 1 257 921

26. Cyrpus: 1 117 000

27. Luxembourg: 520 672

28. Malta: 412 655

 

De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land. Tror dette kan bli relevant imorgen, pga som nevnt tidligere, så er det Europaparalament valg iår. Kom gjerne med tilbakemelding om hva dere tror!

 

Har du en lenke til hvor du fant dette?

 

http://ndla.no/nb/node/4737?fag=36

 

Der er lenken til definisjonen.

Innbyggertallene fant jeg via Wikipedia sin side om Europa (http://no.wikipedia.org/wiki/Europa) og landene i EU fant jeg på en dansk side som jeg har lukket.

 

Litt usikker på om denne lenken funker med mindre man har lastet ned dokumentet, men her er hvertfall oversikten over hvor mange representanter de forskjellige landene får:

http://www.eu-fakta.no/EUoppbygning.pdf

Endret av Lemsalo
Lenke til kommentar

Forresten, korleis forbereder dokke til eksamen i morgon? Eg har satt opp tankekart vedrørande dei to emna, samstundes har eg funnet mykje artikla på nettet. Og leser dykk grundig gjennom artiklane dykk finn? Eller skumlesar dykk dei, slik at dykk får ein ok kontroll over kva dei handlar om, osv? Kan bli litt knapt med tid i morgon? Sjølv slit eg med å fylle sider, eg skriver for ofte for kort og konsist. Har dykk noko tips? :p

Kan være lurt å finne ulike kilder (OBS!! husk å skrive ned kildene du bruker under eksamen i morgen) Leser gjennom disse kildene som jeg selv føler er relevante. Itillegg til dette tar jeg med historieboken på eksamen i morgen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Her er Lemsalo inne på noe svært vesentlig, tror dette blir viktig i morgen. Dette går på både maktfordeling og europeisk samarbeid, som begge er nevnt i forberedelsesdelen. De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Det er viktig å huske på at selv om store stater får mye makt rent matematisk sett, er det i praksis de mindre staten som får flest gjennomslag. De siste 5 årene er det Danmark og Finland som har fått flest saker gjennom, hvor av de har 7 stemmer hver. Storbritannia derimot har mange stemmer, men er et av landene med færrest gjennomslag. Politikk er ikke matematikk, og det handler om å velge representater som kan snakke godt for seg. Kan anbefale boken "Hva er EU" av Kristian Sarastuen og Anders Ystad som en god kilde på dette punktet.

 

Sant, det er også viktig å få frem! Men samtidig, grovt sett er det de store statene i verden som har mest makt, uansett, og de får det som regel som de vill. I en demokratisk verden er det flertallet som regjerer.

Lenke til kommentar

Tror at vi fort kan få en oppgave rettet mot hvordan maktfordelingen blir i land som er medlem av EU etter medlemskap, og EU som en faktor i nasjonale spørsmål. Evt. Rettet mot Norge og samarbeid med EU gjennom EØS og hvordan det påvirker maktfordeling i Norge.

Lenke til kommentar

Om samarbeidet mellom EU og Norge

"På et overordnet plan preges Norges forhold til EU av et behov for å finne felles løsninger på grenseoverskridende utfordringer knyttet til økonomi og utvikling, migrasjon, teknologi, klima og miljø, ressursforvaltning, globalisering, fred og mellomfolkelig samkvem med mer. De fleste av disse utfordringene krever en eller annen form for forpliktende samarbeid. Til grunn for samarbeidet ligger et bredt verdi- og interessefellesskapmellom Norge og de 27 EU-statene, som er bundet sammen geografisk, økonomisk, politisk, kulturelt og på mange andre måter."

 

Fra NUPI: http://hvorhenderdet.nupi.no/Artikler/2011-2012/Norge-og-EU-utenfor-og-innenfor/(part)/4

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Her er Lemsalo inne på noe svært vesentlig, tror dette blir viktig i morgen. Dette går på både maktfordeling og europeisk samarbeid, som begge er nevnt i forberedelsesdelen. De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Det er viktig å huske på at selv om store stater får mye makt rent matematisk sett, er det i praksis de mindre staten som får flest gjennomslag. De siste 5 årene er det Danmark og Finland som har fått flest saker gjennom, hvor av de har 7 stemmer hver. Storbritannia derimot har mange stemmer, men er et av landene med færrest gjennomslag. Politikk er ikke matematikk, og det handler om å velge representater som kan snakke godt for seg. Kan anbefale boken "Hva er EU" av Kristian Sarastuen og Anders Ystad som en god kilde på dette punktet.

 

Har du noen eksempler på hvilke saker Danmark og Finland har fått gjenno

Hehe, nei, har dessverre ikke det.. Jeg bare refererer til nevnte bok^^

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Her er Lemsalo inne på noe svært vesentlig, tror dette blir viktig i morgen. Dette går på både maktfordeling og europeisk samarbeid, som begge er nevnt i forberedelsesdelen. De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Det er viktig å huske på at selv om store stater får mye makt rent matematisk sett, er det i praksis de mindre staten som får flest gjennomslag. De siste 5 årene er det Danmark og Finland som har fått flest saker gjennom, hvor av de har 7 stemmer hver. Storbritannia derimot har mange stemmer, men er et av landene med færrest gjennomslag. Politikk er ikke matematikk, og det handler om å velge representater som kan snakke godt for seg. Kan anbefale boken "Hva er EU" av Kristian Sarastuen og Anders Ystad som en god kilde på dette punktet.

 

Sant, det er også viktig å få frem! Men samtidig, grovt sett er det de store statene i verden som har mest makt, uansett, og de får det som regel som de vill. I en demokratisk verden er det flertallet som regjerer.

 

Det er ikke å benekte:)

Lenke til kommentar

Om samarbeidet mellom EU og Norge

"På et overordnet plan preges Norges forhold til EU av et behov for å finne felles løsninger på grenseoverskridende utfordringer knyttet til økonomi og utvikling, migrasjon, teknologi, klima og miljø, ressursforvaltning, globalisering, fred og mellomfolkelig samkvem med mer. De fleste av disse utfordringene krever en eller annen form for forpliktende samarbeid. Til grunn for samarbeidet ligger et bredt verdi- og interessefellesskapmellom Norge og de 27 EU-statene, som er bundet sammen geografisk, økonomisk, politisk, kulturelt og på mange andre måter."

 

Fra NUPI: http://hvorhenderdet.nupi.no/Artikler/2011-2012/Norge-og-EU-utenfor-og-innenfor/(part)/4

Hugs på at det er 28 EU-land, ikkje 27. Fort at det går litt fort i svingane når ein leser gamle/utdaterte artiklar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe vits i å spekulere, men jeg forbereder meg på to separate oppgaver. Èn om europeisk samarbeid, og én om maktfordeling. Like greit å ta med begge mulighetene: Montesquieu og maktfordelingsprinsippet, samt generell maktfordeling (kanskje spesielt nasjonalt og i EU) i organer, blant aktører og deltakere i politikken.

Viktig å kunne diskutere for og imot. EU er jo umulig å unngå å skrive om når man snakker om europeisk samarbeid, men Schengen og EFTA er like relevant. Europarådet, som linket til over, tror jeg også er en viktig kilde å ha informasjon om. Videre tror jeg det pågående arbeidet med en felles finans- og bankunion i EU kan være relevant, samt arbeidet for felles utenriks- og sikkerhetspolitikk (CFSP).

 

Om dere har tilgang til BT på nett eller papir anbefaler jeg en artikkel av Jakob Hvide Beim publisert 21.05.14 - "Sentrum taper - fløyene vinner". Handler om Europarlamentsvalget.

 

NUPI har veldig mye bra: http://hvorhenderdet.nupi.no

Endret av nazrm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+ghjncv564

I love you, Internet!

Tusen takk til samtlige deltakere i denne tråden, dere har hjulpet meg enormt!

Grønn og skjønn sommerhilsen fra en meget lettet siddis

Lenke til kommentar

 

 

 

De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Her er Lemsalo inne på noe svært vesentlig, tror dette blir viktig i morgen. Dette går på både maktfordeling og europeisk samarbeid, som begge er nevnt i forberedelsesdelen. De seks landene med flest innbyggere får suverent flest representanter, og vil ha mye mer makt enn mindre land.

 

Husk at representantene i Europaparlamentet ikke representerer nasjonene, men det politiske partiet de tilhører i Europaparlamentet. Dermed er det ikke nødvendigvis slik at Tyskland gis mer makt fordi de har flere representanter!

Lenke til kommentar

Tror dere det kan bli relevant å ha litt informasjon om Spania, Portugal og Hellas sine økonomiske kriser, og hvilke fordeler det har vært for de å være medlem av EU under disse periodene? Jeg vil tro at det kan komme en drøftingsoppgave hvor situasjoner slik som disse kan bli relevante som eksempler på hvilke fordeler det er å være medlem av en slik union, eller er dette bare noe jeg tenker? Kom gjerne med innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...