Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

manisk episode


kajji

Anbefalte innlegg

noen flere som har opplevd maniske episoder? jeg har hatt flere, de har blitt trigget av forelskelse og jeg har forlatt landet pga gutten jeg elsker, og driti meg ut fordi jeg er manisk og brukt sykt mye penger. sist gang endte det med psykose og sykehus.

jeg lærte idag at heftig forelskelse er tegn på bipolar, noe jeg aldri har hørt før. men det forklarer MYE!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et spennende tema. For forskningen sin del er det viktig å se hvordan tilstander hos noen responderer i forskjellige situasjoner. Hos bipolare er det gjerne stabilitet, unngå rusmidler, rutiner når det kommer til døgnrytme etc. som er viktig å følge. Forelskelse er ikke akkurat noe som kan betraktes som stabilt. Slik som rusmidler forandrer nevrokjemi og trigger, så gjelder prinsippet for forelskelse også antageligvis.

 

Hos deprimerte ser man at søvndeprivasjon har en midlertidig antidepressiv effekt, men hos bipolare trigger det mani. Litt slik som antidepressive midler kan trigge mani. Forelskelse er en ganske antidepressiv tilstand. Men under forelskelse så økes mye dopamin, men serotoninivået er sett som lavt så vidt jeg vet og sammenlignes med OCD, fraværet av det signalstoffer gjør at det trigger en tvang som øker sjansen for å jobbe for å få den man er forelsket i kanskje.

Endret av jadaimorgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt det flere ganger, og ja, det kommer ofte ved følelsesmessig ustabilitet, som forelskelse eller sorg. Jeg har ingen diagnose på det eller behandling da jeg er redd det skal ha innvirkning hvis jeg noen gang får barnevernet på nakken. (En epikrise fra ungdomsårene som anbefaler utredning etter at jeg scoret på spørreskjema, men det er alt)

 

I mine maniske perioder så har jeg feks. skaffet hest, tok under to uker fra jeg selv hadde bygd stall og gjerde til hesten stod der... Jeg har store økonomiske problemer etter perioder hvor jeg har shoppet vilt, jeg har pusset opp og malt i nesten to døgn i strekk uten søvn etc. Ikke minst hatt masse sex uten forhold når jeg har vært slik.

 

Jeg har også depresjoner innimellom, den siste har vart i over et halvt år, så jeg skulle nesten ønske jeg fikk en manisk episode snart for å komme ut av det.



Anonymous poster hash: d9618...418
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...