Gå til innhold

Ny ultrabook til maks 14k, Mac air, pro eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Som så mange andre her inne, så vurderer ejg å kjøpe meg en ny ultrabook. I skrivende stund sitter jeg på en to år gammel Samsung NP530 som jeg har vært veldig fornøyd med, tatt i betraktning prisen jeg kjøpte den for (tror jeg fikk en pris på rundt 5k). Nå har i midlertidig batteriet blitt så dårlig at laptopen nesten er ubrukelig når jeg er ute og reiser. Derfor er det tid for å skaffe en ny en, og jeg ønsker å legge litt mer penger i kjøpet denne gangen. Jeg har sett på et par modeller, men jeg aner ikke hvem jeg bør velge.. Jeg har dessuten ingen erfaring med laptoper i denne prisklassen fra tidligere, så innspill og meninger mottas med stor takk! :)

 

Pcen brukes til litt av hvert; alt fra word og surfing til litt (veldig) enkel gaming og videoredigering. Ellers er jeg som sagt mye på reise ifb. med jobben, og setter derfor portabilitet svært høyt på ønskelisten.. :-)

 

Jeg har bestemt meg for et par minimumskrav:

- minimum 256 GB SSD
- minimum 8gb RAM

- dugelig grafikk

- minst 6 timers batteritid ved "vanlig bruk"

- helst ikke mer enn 13-tommers skjerm

 

Ut fra det jeg vet og hva jeg har lest blant annet her på formumet har jeg pekt ut følgende modeller:

 

Macbook Pro 13,3: http://store.apple.com/no/buy-mac/macbook-pro?product=ME865H/A&step=config
Digger Retina-skjermen, og også at den har Iris grafikk. Jeg har i midlertidig aldri hatt Mac før, men ser for meg at det ikke er den store overgangen fra Windows.. Portabiliteten på denne virker å være grei.

 

Macbook Air 13,3: http://store.apple.com/no/buy-mac/macbook-air?product=MD761H/B&step=config

Dersom jeg skulle gått for denne hadde jeg lagt til 8gb RAM. Svakere skjerm og grafikk enn Pro-versjonen, men ganske mye bedre batteritid - som jeg vektlegger høyt.. Jeg vet i midlertidig lite om de praktiske ytelsesforskjellene. Prisen skiller det jo ikke mye på. Er det verdt å ofre skjerm og grafikkortet for de ekstra timene med batteritid?

 

Asus Zenbook UX301LA: http://www.spaceworld.no/display.aspx?menuid=608&prodid=57552&ref=prisjakt

Denne fant jeg bare som et alternativ til apple produktene.. Jeg kan ærlig talt ikke se at den er et godt alternativ med hensyn til prisen, men hvem vet. Er i tillegg skeptisk til DPI-scalingen i Windows, som jeg av erfaring vet fungerer dårlig på damas Samsung 9-serie.. I tilleg har jeg forholdsvis dårlig erfaring med touchpaden på de fleste Windows maskiner, spesielt den jeg sitter på akkurat nå. Har disse nærmet seg Apple sine de siste årnee?

 

Hva tror dere? :)

Endret av Chriskart14
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ihvertfall Asus Zenbook UX302LG som er ganske lik Asus Zenbook UX301LA.

Det var problemer med DPI scaling etter at jeg oppdaterte til Windows 8.1. Men fikk ordnet det etter hvert med litt Google hjelp.

 

Ville bare nevne at det følger med en gigabit ethernet adapter som går på USB 3.0.

Dette var ikke stabilt i det hele tatt. Man kunne høre at usben koblet av og på konstant.

 

Apple skal ihvertfall ha WWDC den 2.juni, så kanskje noen av produktene dems blir oppdatert?

Endret av Ryoki
Lenke til kommentar

Okidoki, det er notert! :)

 

Tenker også at jeg burde vente til 2. Juni med å bestemme meg, men siden oppdateringen til Macbook Air ble sluppet i slutten av april, så er det vel tvilsomt at det kommer noen nye oppdateringer her?

 

Tar gjerne i mot erfaringer fra dere med Air/Pro også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...