Gå til innhold

Studiemiljø HiOA - Ingeniørfag


EchoMaker

Anbefalte innlegg

For å ikke fullstendig avspore min tidligere tråd, starter jeg en ny en.

 

Jeg vurderer å bytte til ingeniørfag fra høsten av, fortrinnsvis ved HiOA. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med studiemiljøet på ingeniørlinjene her. Det er vel først og fremst bygg og maskin som er aktuelt, men hører gjerne om studiemiljøet på alle ingeniørlinjene.

 

Vet Elijah her på forumet har en kamerat som går maskin og ikke er helt fornøyd med studiemiljøet, men ellers vet jeg basically ingenting.

 

Håper det er noen her som har erfaringer å dele :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble ferdig med bachelor i bygg på HIOA for kort tid siden.

 

Hva kan man si:

 

Det er et veldig marginalt studiemiljø. Svært sjelden fellesaktiviteter, ikke noe særlig foreninger, ølkro en gang i måneden ca, men dette er for alle ingeniørlinjene samlet. ( det er et slags klasserom som blir gjort om til kro)

 

Man føler heller ikke at lærerene bryr seg spesielt mye. Lite faglig inspirasjon.
Er en del flinke lærere, men problemet er at det hele er for dårlig organisert, og det er for dårlig økonomi.

 

Vil ikke anbefale HIOA dersom du er ute etter å gjøre stor karriere som ingeniør. Da ville jeg heller gått på NTNU, der de bruker mye penger og ressurser per elev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svaret! Godt å høre fra noen som har gått der. Dessverre er NTNU uaktuelt, både mtp. lånekassen (har ikke mulighet til 5 års sammenhengende studier), selveid leilighet, husdyr, samboer og bra jobb.

 

Tror du de problemene du peker på gjelder for høyskoler generelt (+ UiA og andre tidligere høyskoler med unntak av NTNU), eller er det noe HiOA sliter spesielt med?

 

Forøvrig er planen en master på NTNU etterhvert - helst sponset av arbeidsgiver.

 

Litt flåsete spørsmål: Var det lett å få venner/bli kjent med folk? Jeg har selv slitt med det på jussen i Oslo. Delvis er vel det at det går mange "lokale" der som allerede har etablerte sosiale miljøer og ikke er spesielt interessert i å bli kjent med nye, og delvis at jeg er ganske innadvendt og sjenert - Har vanskelig for å ta initiativet til sånt, annet enn i en faglig kontekst. Ser at spesielt på bygg (i forhold til maskin/VVS) er mange obligatoriske gruppeprosjekter det første året - Det burde jo være en fin mulighet til å bli kjent med folk - dersom de er åpne for det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vil ikke anbefale HIOA dersom du er ute etter å gjøre stor karriere som ingeniør. Da ville jeg heller gått på NTNU, der de bruker mye penger og ressurser per elev.

 

Virkelig?

 

Jeg er ikke SÅ opptatt av det sosiale, selv om det er en fin bonus, men det faglige er viktig for min del.

 

Vurderer ganske sterkt en realfaglig linje på Blindern (MIT) kontra bygg på HIOA og slike uttalelser gjør at jeg heller mer mot den. Der vet jeg i hvert fall at det faglige miljøet er meget bra og jeg tror også det sosiale er bra.

 

Hva er alderssnittet på HIOA? Skiller man seg veldig ut som 30 år gammel ingeniørstudent? :)

Lenke til kommentar

 

Vil ikke anbefale HIOA dersom du er ute etter å gjøre stor karriere som ingeniør. Da ville jeg heller gått på NTNU, der de bruker mye penger og ressurser per elev.

 

Virkelig?

 

Jeg er ikke SÅ opptatt av det sosiale, selv om det er en fin bonus, men det faglige er viktig for min del.

 

Vurderer ganske sterkt en realfaglig linje på Blindern (MIT) kontra bygg på HIOA og slike uttalelser gjør at jeg heller mer mot den. Der vet jeg i hvert fall at det faglige miljøet er meget bra og jeg tror også det sosiale er bra.

 

Hva er alderssnittet på HIOA? Skiller man seg veldig ut som 30 år gammel ingeniørstudent? :)

 

 

Tror akkurat det utsagnet ikke kan tas helt på ordet. Dersom man er ute etter å gjøre "stor karriere" som ingeniør, er det nok en veeeldig stor fordel (om ikke et krav) å ha en mastergrad. Og hva gjelder mastergrad i teknologi, er det vel liten tvil om at NTNU er i en klasse for seg.

 

Så.. for å gjøre "stor karriere", så bør man ha en mastergrad fra NTNU. For å komme inn på en sånn, kreves det min. C i snitt, og en bachelorgrad i ingeniørfag (er det konkurranse om plassene, vil det vel kreve høyere snitt). Hvor du har tatt bachelorgraden har ingen betydning. Og har du først en master fra NTNU, tviler jeg sterkt på at noen bryr seg om hvor du har tatt bachelorgraden.

 

Det viktige for å gjøre en "stor karriere" som ingeniør blir dermed gode karakterer. Og der spiller faktorer som studiemiljø, motiverte og motiverende lærere mv. inn, i tillegg til dine egne evner.

 

I argumentet mitt ovenfor tar jeg forøvrig utgangspunkt i at han definerer "ingeniør" bredt, slik at det omfatter også sivilingeniører. Bachelorgrad/"vanlig" ingeniør tilbys jo ikke av NTNU.

 

Ang. MIT på Blindern, kjenner jeg et par som har gått der, og de forteller at det er godt miljø, og et spennende studieprogram. Men fordi det er mer akademisk/teoretisk enn en ingeniørgrad, er ikke jobbmulighetene så veldig gode etter en bachelorgrad. Derimot er det et enormt behov for blant annet aktuarer, som er en spesialisering du kan ta på masternivå etter MIT.

 

Dersom du i første omgang kun skal ta en bachelorgrad, tror jeg jobbmulighetene er mye større med en ingeniørfaglig grad.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ang. MIT på Blindern, kjenner jeg et par som har gått der, og de forteller at det er godt miljø, og et spennende studieprogram. Men fordi det er mer akademisk/teoretisk enn en ingeniørgrad, er ikke jobbmulighetene så veldig gode etter en bachelorgrad. Derimot er det et enormt behov for blant annet aktuarer, som er en spesialisering du kan ta på masternivå etter MIT.

 

Dersom du i første omgang kun skal ta en bachelorgrad, tror jeg jobbmulighetene er mye større med en ingeniørfaglig grad.

 

 

Ok! Har de du kjenner gått videre med mastergrad?

 

Jeg tror nok du har rett i at jobbmulighetene er større som høyskoleingeniør, noe som burde vært et tungtveiene argument for min del ettersom jeg snart er 30 år. :)

 

Men jeg ser for meg at om karakterene er gode, så vil man kunne få jobb selv med en bachelorgrad innen MIT og deretter eventuelt ta en mastergrad over 3 eller 4 år, som nok blir planen for min del om jeg velger å gå den veien.

 

En av tingene som frister for min del er å bli feltingeniør offshore eller lignende og han jeg snakket med fra Schlumberger sa at en bachelor fra MIT var "fin-fin" til den type stilling. :)

Lenke til kommentar

 

Ang. MIT på Blindern, kjenner jeg et par som har gått der, og de forteller at det er godt miljø, og et spennende studieprogram. Men fordi det er mer akademisk/teoretisk enn en ingeniørgrad, er ikke jobbmulighetene så veldig gode etter en bachelorgrad. Derimot er det et enormt behov for blant annet aktuarer, som er en spesialisering du kan ta på masternivå etter MIT.

 

Dersom du i første omgang kun skal ta en bachelorgrad, tror jeg jobbmulighetene er mye større med en ingeniørfaglig grad.

 

 

Ok! Har de du kjenner gått videre med mastergrad?

 

Jeg tror nok du har rett i at jobbmulighetene er større som høyskoleingeniør, noe som burde vært et tungtveiene argument for min del ettersom jeg snart er 30 år. :)

 

Men jeg ser for meg at om karakterene er gode, så vil man kunne få jobb selv med en bachelorgrad innen MIT og deretter eventuelt ta en mastergrad over 3 eller 4 år, som nok blir planen for min del om jeg velger å gå den veien.

 

En av tingene som frister for min del er å bli feltingeniør offshore eller lignende og han jeg snakket med fra Schlumberger sa at en bachelor fra MIT var "fin-fin" til den type stilling. :)

 

 

Så lenge karakterene er gode, er nok det meste mulig. Av de jeg kjenner som gikk MIT, gikk en ut i jobb for Oslo Børs (uten at jeg vet noe mer om hva han gjorde der) og en fortsatte med master på UiO. Så det er jo muligheter med en bachelorgrad også, så lenge karakterene er gode.

 

Spennende å høre at Schlumberger synes MIT er en bra bakgrunn. En kommer jo gjerne langt med god mattekunnskap, og det lærer du jo mye mer av på UiO.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Ang. MIT på Blindern, kjenner jeg et par som har gått der, og de forteller at det er godt miljø, og et spennende studieprogram. Men fordi det er mer akademisk/teoretisk enn en ingeniørgrad, er ikke jobbmulighetene så veldig gode etter en bachelorgrad. Derimot er det et enormt behov for blant annet aktuarer, som er en spesialisering du kan ta på masternivå etter MIT.

 

Dersom du i første omgang kun skal ta en bachelorgrad, tror jeg jobbmulighetene er mye større med en ingeniørfaglig grad.

 

 

Ok! Har de du kjenner gått videre med mastergrad?

 

Jeg tror nok du har rett i at jobbmulighetene er større som høyskoleingeniør, noe som burde vært et tungtveiene argument for min del ettersom jeg snart er 30 år. :)

 

Men jeg ser for meg at om karakterene er gode, så vil man kunne få jobb selv med en bachelorgrad innen MIT og deretter eventuelt ta en mastergrad over 3 eller 4 år, som nok blir planen for min del om jeg velger å gå den veien.

 

En av tingene som frister for min del er å bli feltingeniør offshore eller lignende og han jeg snakket med fra Schlumberger sa at en bachelor fra MIT var "fin-fin" til den type stilling. :)

 

 

Så lenge karakterene er gode, er nok det meste mulig. Av de jeg kjenner som gikk MIT, gikk en ut i jobb for Oslo Børs (uten at jeg vet noe mer om hva han gjorde der) og en fortsatte med master på UiO. Så det er jo muligheter med en bachelorgrad også, så lenge karakterene er gode.

 

Spennende å høre at Schlumberger synes MIT er en bra bakgrunn. En kommer jo gjerne langt med god mattekunnskap, og det lærer du jo mye mer av på UiO.

 

 

Yes.

 

Stillingen på Schlumberger var en stilling som feltingeniør og jeg vet at de rekrutterer ganske bredt på de linjene. Så lenge du har en bachelor i realfag eller ingeniør er du egentlig kvalifisert. Det meste du skal kunne lærer du på jobben og sånn er det vel i mange typer ingeniørjobbber, også de på kontor.

 

Har du søkt på MIT forresten?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ang. MIT på Blindern, kjenner jeg et par som har gått der, og de forteller at det er godt miljø, og et spennende studieprogram. Men fordi det er mer akademisk/teoretisk enn en ingeniørgrad, er ikke jobbmulighetene så veldig gode etter en bachelorgrad. Derimot er det et enormt behov for blant annet aktuarer, som er en spesialisering du kan ta på masternivå etter MIT.

 

Dersom du i første omgang kun skal ta en bachelorgrad, tror jeg jobbmulighetene er mye større med en ingeniørfaglig grad.

 

 

Ok! Har de du kjenner gått videre med mastergrad?

 

Jeg tror nok du har rett i at jobbmulighetene er større som høyskoleingeniør, noe som burde vært et tungtveiene argument for min del ettersom jeg snart er 30 år. :)

 

Men jeg ser for meg at om karakterene er gode, så vil man kunne få jobb selv med en bachelorgrad innen MIT og deretter eventuelt ta en mastergrad over 3 eller 4 år, som nok blir planen for min del om jeg velger å gå den veien.

 

En av tingene som frister for min del er å bli feltingeniør offshore eller lignende og han jeg snakket med fra Schlumberger sa at en bachelor fra MIT var "fin-fin" til den type stilling. :)

 

 

Så lenge karakterene er gode, er nok det meste mulig. Av de jeg kjenner som gikk MIT, gikk en ut i jobb for Oslo Børs (uten at jeg vet noe mer om hva han gjorde der) og en fortsatte med master på UiO. Så det er jo muligheter med en bachelorgrad også, så lenge karakterene er gode.

 

Spennende å høre at Schlumberger synes MIT er en bra bakgrunn. En kommer jo gjerne langt med god mattekunnskap, og det lærer du jo mye mer av på UiO.

 

 

Yes.

 

Stillingen på Schlumberger var en stilling som feltingeniør og jeg vet at de rekrutterer ganske bredt på de linjene. Så lenge du har en bachelor i realfag eller ingeniør er du egentlig kvalifisert. Det meste du skal kunne lærer du på jobben og sånn er det vel i mange typer ingeniørjobbber, også de på kontor.

 

Har du søkt på MIT forresten?

 

 

Nope, det har jeg dessverre ikke. Så hvis jeg skulle gått den veien, måtte jeg ha satset på restetorget. Men jeg holder nok fortsatt en knapp på bygg selv, gjerne med en master i faststoffmekanikk senere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

 

Ang. MIT på Blindern, kjenner jeg et par som har gått der, og de forteller at det er godt miljø, og et spennende studieprogram. Men fordi det er mer akademisk/teoretisk enn en ingeniørgrad, er ikke jobbmulighetene så veldig gode etter en bachelorgrad. Derimot er det et enormt behov for blant annet aktuarer, som er en spesialisering du kan ta på masternivå etter MIT.

 

Dersom du i første omgang kun skal ta en bachelorgrad, tror jeg jobbmulighetene er mye større med en ingeniørfaglig grad.

 

 

Ok! Har de du kjenner gått videre med mastergrad?

 

Jeg tror nok du har rett i at jobbmulighetene er større som høyskoleingeniør, noe som burde vært et tungtveiene argument for min del ettersom jeg snart er 30 år. :)

 

Men jeg ser for meg at om karakterene er gode, så vil man kunne få jobb selv med en bachelorgrad innen MIT og deretter eventuelt ta en mastergrad over 3 eller 4 år, som nok blir planen for min del om jeg velger å gå den veien.

 

En av tingene som frister for min del er å bli feltingeniør offshore eller lignende og han jeg snakket med fra Schlumberger sa at en bachelor fra MIT var "fin-fin" til den type stilling. :)

 

 

Så lenge karakterene er gode, er nok det meste mulig. Av de jeg kjenner som gikk MIT, gikk en ut i jobb for Oslo Børs (uten at jeg vet noe mer om hva han gjorde der) og en fortsatte med master på UiO. Så det er jo muligheter med en bachelorgrad også, så lenge karakterene er gode.

 

Spennende å høre at Schlumberger synes MIT er en bra bakgrunn. En kommer jo gjerne langt med god mattekunnskap, og det lærer du jo mye mer av på UiO.

 

 

Yes.

 

Stillingen på Schlumberger var en stilling som feltingeniør og jeg vet at de rekrutterer ganske bredt på de linjene. Så lenge du har en bachelor i realfag eller ingeniør er du egentlig kvalifisert. Det meste du skal kunne lærer du på jobben og sånn er det vel i mange typer ingeniørjobbber, også de på kontor.

 

Har du søkt på MIT forresten?

 

 

Nope, det har jeg dessverre ikke. Så hvis jeg skulle gått den veien, måtte jeg ha satset på restetorget. Men jeg holder nok fortsatt en knapp på bygg selv, gjerne med en master i faststoffmekanikk senere.

 

 

Dumt du ikke la den inn, just in case. :)

 

Skal man ta en master i faststoffmekanikk hos UiO, mener jeg på at man må ta en del ekstra matematikk og kanskje noen andre fag også, så det er litt dumt.

 

Det er uansett null problem å få plass som enkeltemnestudent på MIT om det skulle bli aktuelt. Rimelig usikker selv, men blir nok bygg eller MIT.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ang. MIT på Blindern, kjenner jeg et par som har gått der, og de forteller at det er godt miljø, og et spennende studieprogram. Men fordi det er mer akademisk/teoretisk enn en ingeniørgrad, er ikke jobbmulighetene så veldig gode etter en bachelorgrad. Derimot er det et enormt behov for blant annet aktuarer, som er en spesialisering du kan ta på masternivå etter MIT.

 

Dersom du i første omgang kun skal ta en bachelorgrad, tror jeg jobbmulighetene er mye større med en ingeniørfaglig grad.

 

 

Ok! Har de du kjenner gått videre med mastergrad?

 

Jeg tror nok du har rett i at jobbmulighetene er større som høyskoleingeniør, noe som burde vært et tungtveiene argument for min del ettersom jeg snart er 30 år. :)

 

Men jeg ser for meg at om karakterene er gode, så vil man kunne få jobb selv med en bachelorgrad innen MIT og deretter eventuelt ta en mastergrad over 3 eller 4 år, som nok blir planen for min del om jeg velger å gå den veien.

 

En av tingene som frister for min del er å bli feltingeniør offshore eller lignende og han jeg snakket med fra Schlumberger sa at en bachelor fra MIT var "fin-fin" til den type stilling. :)

 

 

Så lenge karakterene er gode, er nok det meste mulig. Av de jeg kjenner som gikk MIT, gikk en ut i jobb for Oslo Børs (uten at jeg vet noe mer om hva han gjorde der) og en fortsatte med master på UiO. Så det er jo muligheter med en bachelorgrad også, så lenge karakterene er gode.

 

Spennende å høre at Schlumberger synes MIT er en bra bakgrunn. En kommer jo gjerne langt med god mattekunnskap, og det lærer du jo mye mer av på UiO.

 

 

Yes.

 

Stillingen på Schlumberger var en stilling som feltingeniør og jeg vet at de rekrutterer ganske bredt på de linjene. Så lenge du har en bachelor i realfag eller ingeniør er du egentlig kvalifisert. Det meste du skal kunne lærer du på jobben og sånn er det vel i mange typer ingeniørjobbber, også de på kontor.

 

Har du søkt på MIT forresten?

 

 

Nope, det har jeg dessverre ikke. Så hvis jeg skulle gått den veien, måtte jeg ha satset på restetorget. Men jeg holder nok fortsatt en knapp på bygg selv, gjerne med en master i faststoffmekanikk senere.

 

 

Dumt du ikke la den inn, just in case. :)

 

Skal man ta en master i faststoffmekanikk hos UiO, mener jeg på at man må ta en del ekstra matematikk og kanskje noen andre fag også, så det er litt dumt.

 

Det er uansett null problem å få plass som enkeltemnestudent på MIT om det skulle bli aktuelt. Rimelig usikker selv, men blir nok bygg eller MIT.

 

 

Ja, jeg tenkte ikke så langt. Oh well. MIT havnet vel på restetorget i fjor om jeg ikke husker feil, så det er alltids mulighet. Ellers er det jo fullt mulig som enkeltemnestudent, som du sier.

 

Er litt ekstra matte å ta for å komme inn på master på UiO, ja. De hadde jo en master i faststoffmekanikk rettet mot ingeniører før, men den er vel avviklet. Men det er vel bare å ta det som er av matteemner (valgfag) på HiOA, og ta litt ved siden av jobb.

 

Blir spennende å se hva du (og jeg) velger. Kanskje havner vi i samme klasse? Har du bestemt deg for HiOA (hvis du ender på bygg), eller er HiB fortsatt aktuelt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Ja, jeg tenkte ikke så langt. Oh well. MIT havnet vel på restetorget i fjor om jeg ikke husker feil, så det er alltids mulighet. Ellers er det jo fullt mulig som enkeltemnestudent, som du sier.

 

Er litt ekstra matte å ta for å komme inn på master på UiO, ja. De hadde jo en master i faststoffmekanikk rettet mot ingeniører før, men den er vel avviklet. Men det er vel bare å ta det som er av matteemner (valgfag) på HiOA, og ta litt ved siden av jobb.

 

Blir spennende å se hva du (og jeg) velger. Kanskje havner vi i samme klasse? Har du bestemt deg for HiOA (hvis du ender på bygg), eller er HiB fortsatt aktuelt?

 

 

Tror ikke UiO hadde noen fag på restetorget i fjor, kanskje kun noen utvalgte studier. I hvert fall ikke MIT.

 

Men slik jeg forstår det har det ikke med kapasitet å gjøre, da de som regel alltid har hatt plass. Usikker på hvorfor. Jeg fikk enkeltemneplass i fjor på alle tre fagene, så i praksis er det null problem og akkurat det samme. Eneste er at du går glipp av formell fadderuke, men jeg fikk beskjed om at det var bare å slenge seg med der også.

 

Joda, det er sant som du sier at man kan ta matematikk som valgfag og også ved siden av jobb. Går sikkert bra det. Men jeg ser at på bygg er det bare ett eller to obligatoriske matteemner, mens man på maskin har tre obligatoriske om jeg ikke tar feil? Så blir kanskje en del ekstra å ta.

 

Men det er kanskje like aktuelt å ta en mastergrad via NTNU. Tror det er mulig å få tatt det som fjernstudium også, uten at jeg skal si det helt sikkert.

 

Jeg tror ganske sikkert det blir HiOA om det blir ingeniør. Kjenner kun en person i Bergen og han vurderer å flytte nå. Ser for meg at studiemiljøet ikke blir det samme som 30-åring uansett, så når jeg har hele omgangskretsen min i Oslo blir jeg nok her.

 

Men det hadde kanskje vært penger å spare på å bli Bergenstudent i forhold til boutgifter. Får se. :)

Lenke til kommentar

Du gjør lurt i å prøve å komme deg på MIT, det er tyngre men du vil tjene på det på alle plan! Du skal ta utdanning forhåpentligvis en gang i livet. Ikke ta den lette veien når det teller så mye resten av livet. Du vil tjene på det, og du vil aldri angre et sekund.

 

Jeg har vært innom høyskole og universitet. Jeg kommer aldri til å sette min fot i en høyskole lenger. Nivået er enklere og mindre rigorøst...

 

Lykke til uansett hva du velger! Gi alt :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du gjør lurt i å prøve å komme deg på MIT, det er tyngre men du vil tjene på det på alle plan! Du skal ta utdanning forhåpentligvis en gang i livet. Ikke ta den lette veien når det teller så mye resten av livet. Du vil tjene på det, og du vil aldri angre et sekund.

 

Jeg har vært innom høyskole og universitet. Jeg kommer aldri til å sette min fot i en høyskole lenger. Nivået er enklere og mindre rigorøst...

 

Lykke til uansett hva du velger! Gi alt :)

 

Har du selv gått MIT?

 

Må innrømme at jeg svært sterkt vurderer det, ja, selv om det sikkert er tyngre. Nå tror jeg ikke akkurat at ingeniør nødvendigvis er den "lette" veien heller da.

 

Dessverre er det ikke nødvendigvis slik at man tjener mer ved å gå den tyngre veien heller. Går nå et studium jeg vil si er ganske enkelt (økonomi) og tror nok jeg har vel så gode lønnsutsikter der, om ikke bedre, men jeg synes MIT/ingeniør er mer interessant. :)

Lenke til kommentar

 

Du gjør lurt i å prøve å komme deg på MIT, det er tyngre men du vil tjene på det på alle plan! Du skal ta utdanning forhåpentligvis en gang i livet. Ikke ta den lette veien når det teller så mye resten av livet. Du vil tjene på det, og du vil aldri angre et sekund.

 

Jeg har vært innom høyskole og universitet. Jeg kommer aldri til å sette min fot i en høyskole lenger. Nivået er enklere og mindre rigorøst...

 

Lykke til uansett hva du velger! Gi alt :)

 

Har du selv gått MIT?

 

Må innrømme at jeg svært sterkt vurderer det, ja, selv om det sikkert er tyngre. Nå tror jeg ikke akkurat at ingeniør nødvendigvis er den "lette" veien heller da.

 

Dessverre er det ikke nødvendigvis slik at man tjener mer ved å gå den tyngre veien heller. Går nå et studium jeg vil si er ganske enkelt (økonomi) og tror nok jeg har vel så gode lønnsutsikter der, om ikke bedre, men jeg synes MIT/ingeniør er mer interessant. :)

 

 

Jeg har gått MiT og master computational science på UiO. Før jeg begynte på UiO gikk jeg bygg på HiO 2 semester.

 

Starta helt på nytt på UiO. Stor forskjell!

 

Går du MiT så har du så mange muligheter! Hvis du ikke ikke føler mekanikk er noe for deg, så kan du studere anvendt matematikk, matematisk finans, aktuar, biomatematikk, dataanalyse. Du ser på siden deres, det er mange flere muligheter, og hvis du fortsatt ikke liker det så kan du i mange muligheter flyttes over til fysikk eller matematikk og økonomi etc.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Jeg har gått MiT og master computational science på UiO. Før jeg begynte på UiO gikk jeg bygg på HiO 2 semester.

 

Starta helt på nytt på UiO. Stor forskjell!

 

Går du MiT så har du så mange muligheter! Hvis du ikke ikke føler mekanikk er noe for deg, så kan du studere anvendt matematikk, matematisk finans, aktuar, biomatematikk, dataanalyse. Du ser på siden deres, det er mange flere muligheter, og hvis du fortsatt ikke liker det så kan du i mange muligheter flyttes over til fysikk eller matematikk og økonomi etc.

 

 

Interessant! Hvorfor byttet du? Og hva vil du si forskjellen er?

 

Det du sier om MIT er nettopp det jeg har tenkt også. Mulighetene er svært mange. Det som bekymrer meg mest kanskje er vel det at en bachelor i ingeniør gir bedre jobbmuligheter enn en bachelor i MIT, men vet ikke om det stemmer. Master er vel planen på sikt uansett, men kan bli vanskelig å ta 5 strake år nå ettersom jeg er 30 år til sommeren.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har gått MiT og master computational science på UiO. Før jeg begynte på UiO gikk jeg bygg på HiO 2 semester.

 

Starta helt på nytt på UiO. Stor forskjell!

 

Går du MiT så har du så mange muligheter! Hvis du ikke ikke føler mekanikk er noe for deg, så kan du studere anvendt matematikk, matematisk finans, aktuar, biomatematikk, dataanalyse. Du ser på siden deres, det er mange flere muligheter, og hvis du fortsatt ikke liker det så kan du i mange muligheter flyttes over til fysikk eller matematikk og økonomi etc.

 

 

Interessant! Hvorfor byttet du? Og hva vil du si forskjellen er?

 

Det du sier om MIT er nettopp det jeg har tenkt også. Mulighetene er svært mange. Det som bekymrer meg mest kanskje er vel det at en bachelor i ingeniør gir bedre jobbmuligheter enn en bachelor i MIT, men vet ikke om det stemmer. Master er vel planen på sikt uansett, men kan bli vanskelig å ta 5 strake år nå ettersom jeg er 30 år til sommeren.

 

 

Forskjellen føler jeg ligger svært mye at de går mer i dybden i ting og rett og slett krever mer av deg! Jeg følte det var dobbelt så hardt på UiO enn HiO... selv stoff jeg kjente fra hio var vanskelig når jeg møtte det på uio, de krevde mer av meg.. Men! En viktig ting! Selv om det er mange studenter på UiO så er det også svært dyktig folk der som kan hjelpe deg! Men du må komme å spørre! Og du må utnytte deg av hjelpen! De kommer ikke til deg. Tabbe jeg gjorde i starten at jeg nølte med å spørre når ting ble vanskelig. Annen fin ting på UiO er jo at du har mer emner av ting du faktisk syntes er interessant, du må ikke ha så mye junk emner, du blir ikke påtvunget så mye kjedelig emner som ikke har så mye med yrke du er ute etter. + ikke så mye gruppearbeid, lite rom for at noen skal komme å rasere livet ditt.

 

Du får garantert jobb... dessuten er utdanning en plattform. Du har bevist at du evner å lære ny og kompleks informasjon.

 

Jeg syntes ikke du trenger å tenke på det en gang :tease: Valget er veldig enkelt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Jeg syntes ikke du trenger å tenke på det en gang :tease: Valget er veldig enkelt.

Lykke til!

 

 

Hehe. Såpass? :)

 

Selv med kun en bachelor?

 

Det er vel også viktig med gode karakterer for å få jobb og jeg har snakket med en jente som gikk MIT og hun skremte meg litt i forhold til nivået og sa at hun knapt visste om noen som fikk A og selv hadde hun slitt hardt for å få middelmådige karakterer.

 

Men jeg er i hvert fall supermotivert for å stå på og jobber alt nå mye med skole, så håper at det kan gå.

 

Tror jeg kommer til å gå for det jeg altså.

 

PS: Håper dette ikke ble en for drøy avsporing EchoMaker. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg syntes ikke du trenger å tenke på det en gang :tease: Valget er veldig enkelt.

Lykke til!

 

 

Hehe. Såpass? :)

 

Selv med kun en bachelor?

 

Det er vel også viktig med gode karakterer for å få jobb og jeg har snakket med en jente som gikk MIT og hun skremte meg litt i forhold til nivået og sa at hun knapt visste om noen som fikk A og selv hadde hun slitt hardt for å få middelmådige karakterer.

 

Men jeg er i hvert fall supermotivert for å stå på og jobber alt nå mye med skole, så håper at det kan gå.

 

Tror jeg kommer til å gå for det jeg altså.

 

PS: Håper dette ikke ble en for drøy avsporing EchoMaker. ;)

 

 

Selv med bachelor :)

Du må utnytte deg av hjelpen. Møte på grupper, gå på plenum. Hvis du behandler det som en vanlig arbeidsdag 8 timer daglig + litt i helger og du er normal går det greit. Vil du ha bedre karakterer må du gi mer... Men du lever bare en gang! Tror jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...