Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag, Energiframtiden! HJELP


Anbefalte innlegg

Jeg strever veldig med å forstå kap. "Energiframtiden". Vgs1 nivå.

Kan noen hjelpe meg med å forstå dette på en enkel måte?

Her er noen øve-spørsmål vi har fått utdelt:

1. Kunne teikne og forklare ein strømkrets, forklare korleis vi måler straum og spenning, og kjenne samanhengen mellom straum og spenning, ohms lov

2. Kunne seie noko om olje, gass og kol sin rolle i energiforsyninga

3. Kunne forklare drivhuseffekten og den menneskeskapte auken i drivhuseffekten

4. Kunne lage ein figur som illustrerer drivhuseffekten

5. Vite korleis eit batteri verkar, og samanlikne med galvanisk element

6. Kunne teikne ei brenselcelle

7. Kunne forklare verkemåten til brenselceller og seie litt om framtidlige bruksområde, og kunne samanlikne med batteri

8. Kunne gjere greie for hydrogen som energibærar, korleis lage og korleis lagre?

9. Kjenne til dei viktigaste formene for biomasse og kunne gjere greie for ulik bruk av biomasse som energikjeldane

10. Kjenne bygninga av solfangarar og solceller, verkemåte og bruksområde

11. Kunne teikne skjematisk, og forklare verkemåten til varmepumpe

 

BLIR SÅÅÅ TAKKNEMMELIG FOR HJELP! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle man forklart alt dette i en post hadde den blitt lang som et vondt år. Har et bedre forslag: Google! Alle de tingene der kan du finne masse nyttig informasjon om bare ved å søke litt på nettet, og jeg tenker meg at du sikkert også har en bok som beskriver mesteparten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner godt at du sliter, syns selv det kapittelet var strevsomt. Heldigvis får hver og en av oss, i vår klasse, velge selv om de vil ha prøven eller ikke. Haha, skal så IKKE ha den :p

 

Spm 2: Olje kull og gass står for 85% av eksportinntektene til Norge, og det er den største eksportnæringen i landet.

 

Spm 3: Drivhuseffekten er at solstråler slipper gjennom atmosfæren, blir reflektert og bare litt av dem kommer seg ut i verdensrommet igjen, mens mesteparten blir reflektert tilbake til jorda enda en gang. Det som skjør når solstrålene/lysbølgene treffer jorda er at bølgelengdene endres slik at det ikke er like lett å komme seg gjennom atmosfæren. Mennesker er mer på å øke drivhuseffekten fordi vi slipper ut mye CO2. Denne gjør at atmosfæren blir tykkere, slik at det blir enda vanskeligere for de reflekterte strålene å slippe ut igjen. Da øker temperaturen på jorda.

 

Kan ikke svaret 100% på de andre desverre :p Nesten så jeg fikk lyst til å ta prøven etter at jeg leste disse øvespørsmålene! Heldig dere er som får øvespørsmål :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet det er sent, men må si at det er litt feil det du skriver johanne. De kortbølgede solstrålene fra sola vil vistnokk gå igjennom atmosfæren, men de vil ikke reflekteres, kun bittelitt av de kortbølgede strålene blir reflektert, men det vil gå ut i rommet igjen. Det som skjer er at jorda absorberer de kortbølgede solstrålene, og da vil energien bli til varme, som vil varme jorda. Men når jorda blir varm så vil den slippe ut varmebølger, som er langbølget stråling, den langbølgede strålingen vil bli reflektert av drivhusgassene i atmosfæren, så kommer de tilbake til jorden, og jorda absorberer dem, og blir varm.

CO2 er ikke den verste drivhusgassen, H2O (vann) og metangass er verre. Når jorda blir varmere pga økt CO2 utslipp vil mere vann fordampe, og mere co2 fra havet gå ut i atmosfæren. I tilegg vil fryste tjern fra tundraer tine, og da vil masse metangass som er lagret der slippes ut igjen. Metangass er mye verre enn CO2 med tanke på drivhuseffekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...